"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpedagogiskt förändringsarbete, 30 hp

Engelskt namn: Social Pedagogical Work

Denna kursplan gäller: 2009-08-17 och tillsvidare

Kurskod: 2SA053

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2009-02-27

Innehåll

2:1 Socialpedagogiskt förändringsarbete, 7,5 hp

Genom aktivt deltagande i seminarier, grupparbeten och undervisning ges möjlighet för studenterna att fördjupa sina kunskaper om socialpedagogiskt förändrings- och utvecklingsarbete. Kursen skall också ge fördjupad förståelse för social utsatthet med speciell tonvikt på socialt samspel i närmiljön och människors egna upplevelser. Kursen har också som uppgift att fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och hur man professionellt hjälper människor att hantera och förändra problematiska livssituationer. Kursen fokuserar särskilt "klientnära",socialpedagogiska aspekter av socialt arbete.

Kursen betonar också betydelser av etnicitet, generation, klass och kön i det sociala arbetet samt fördjupa studenternas medvetenhet om hur egna attityder och värderingar påverkar.

I examinationsuppgiften ges studenterna en möjlighet att fokusera och fördjupa kunskaperna om en valfri målgrupp, samt möjligheter att självständigt och i grupp utveckla pedagogiska metoder att arbeta med denna målgrupp.

2:2 Forskningsmetoder i socialt arbete, 7,5 hp

Momentet har två huvudsyften:

  • att fördjupa kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik och att förbereda uppsatsarbetet
  • att visa på forskningsmetoders relevans för dokumentation, utvärdering och kvalitetsutveckling

Huvuddelen av kursen innehåller en både teoretisk och praktisk metoddel. Här sker övningar och granskning av metodval i vedertagna samhällsvetenskapliga studier. Två delaspekter behandlas: kvalitativ och kvantitativ metod. Parallellt med avsnittet påbörjas studenternas formuleringar av ämnesval för uppsatsarbetet, ett arbete som sedan fortsätter under påföljande moment.

2:3 Uppsats, 15 poäng

Uppsatsarbetet innebär att den studerande i samråd med kursansvarig väljer ett ämne av relevans utifrån något/några av kursens huvudperspektiv. Uppsatsen ska ha ett kritiskt men konstruktivt förhållningssätt och en genomarbetad teoretisk och praktisk förankring. Kursens upplägg och innehåll är väl lämpade för att uppsatsarbetet ska kunna genomföras som ett utvecklingsprojekt i samverkan med någon organisation inom socialt arbete, t ex uppsatsförfattarens tidigare praktikplats. Uppsatsen ska författas tillsammans med annan student. Särskilda skäl för att skriva ensam beslutas av studierektor. Då två studenter skriver tillsammans måste ansvarsfördelningen tydliggöras. För att en individuell bedlömning skall kunna ske måste det framgå vem av studenterna som ansvarar för respektive del i uppsatsen. I momentet ingår även en oppositionsuppgift.

 

 

Förväntade studieresultat

Kursen syftar till att student skall få

  • fördjupade och profilerade kunskaper om socialpedagogiskt utvecklings- och förändringsarbete
  • fördjupade kunskaper om aktuell forskning och kunskapsutveckling
  • fördjupad förståelse av det människor upplever och hanterar social utsatthet i sitt sammanhang
  • utveckla kompetenser att tillvarata skyddsfaktorer i miljö och nätverk, samt i att använda situationer och människors egna resurser som kraftkällor till förändring
  • fördjupad kunskap i vetenskapseori och metod
  • fördjupad kunskap i att författa ett självständigt arbete inom ramen för kursens fördjupningstema

Behörighetskrav

Univ: Godkänt på 165 hp från antingen socionomprogrammet, socionomprogrammet inriktning socialpedagogik, socionomprogrammet inriktning social omsorg eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Moment 1: Kursens innehåll och genomförande planeras av studenterna under handledning av lärare.

Moment 2: Metodavsnittet utgörs av ett antal introducerande föreläsningar i vetenskapsteori och forskningsmetodik och sker fortsättningsvis genom att de studerande arbetar med autentiska och sociala fenomen. Uppgiften innebär att förstå och tillämpa kvalitativ och kvantitativ metod och att granska dessa metoders relevans. Undervisningen sker i mindre grupper och varje grupp ska granska och tillämpa båda metodansatserna. I momentet är ett centralt inslag att själv aktivt söka och ta del av litteratur utöver den som litteraturlistan anger.

Moment 3: Examensarbetet ges med fördel ett innehåll som ansluter till vald alternativkurs. I uppsatsarbetet ingår seminatier där problemställning och metodval diskuteras, handledning samt slutseminarium

Examination

Moment 1: Examinationen planeras i samband med planeringen av kursen och kan ske skriftligt och muntligt, individuellt eller i grupp eller i seminarieform.

Moment 2: Examinationen sker genom en individuell granskning av en doktorsavhandling relevant för socialt arbete, alternativt via individuell tentamen.

Moment 3: Examensarbetet examineras av särskild utsedd examinator i samband med slutseminarium, där examensarbetet ventileras och där varje student även har till uppgift att opponera på ett annat examensarbete

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.