"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Social omsorg, 30 hp

Engelskt namn: Social Care

Denna kursplan gäller: 2007-08-06 och tillsvidare

Kurskod: 2SA052

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-02-23

Innehåll

Kursmoment

2:1 Fördjupning i social omsorg, 7,5 hp

Syftet med momentet är att den studerande får fördjupade kunskaper i teoretiska perspektiv med relevenas för området social omsorg. Det sker dels med utgångspunkt i samhälleliga och strukturella villkor för mötet mellan professioner och omsorgsmottagare, dels med utgångspunkt i själva mötet mellan hjälpare och omsorgsmottagare, där betydelsen av genus belyses och där makt och etiska aspekter är av särskild betydelse

2:2 Forskningsmetoder i socialt arbete, 7,5 hp

Momentet har två huvudsyften nämligen

att fördjupa kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik och att förbereda uppsatsarbete samt

att visa på forsningsmetoders relevans för dokumentation, utvärdering och kvalitetsutveckling

Huvuddelen av kursen innehåller en både teoretisk och praktisk metoddel. Här sker övningar och granskning av metodval i verdertagna samhällsvetenskapliga studier. Två delaspekter behandlas: kvalitativ och kvantitativ metod. Parallellt med avsnittet påbörjas studenternas formuleringar av ämnesval för uppsatsarbetet ett arbete som sedan fortsätter under påföljande moment.

 2:3 Uppsats, 15 hp

Uppsatsarbetet innebär att den studernande i samråd med kursansvarig väljer ett ämne av relevans utifrån något/några av kursens huvudperpektiv. Uppsatsen ska ha ett kritiskt men konstruktivt förhållningssätt och en genom arbetad teoretisk och praktisk förankring. Kursens upplägg och innehåll är väl lämpade för att uppsatsarbetet ska kunna genomföras som ett utvecklingsprojekt i samverkan med någon organisation inom socialt arbete, t ex uppsatsförfattarens tidigare praktikplats. Uppsatsen kan författas i samarbete med högst en student. Då två studenter skriver tillsammmans måste det framgå vem av studenterna som  ansvarar för respektive del i uppsatsen. I momentet ingår även en oppositionsuppgift.

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att studenten, med tidigare kunskaper som grund, tillägnar sig fördjupad och teoretiskt förankrad kunskap i social omsorg, samt utvecklar förmågan att genomföra en vetenskaplig undersökning. Kursens mål innefattar ett antal områden - äldre och åldrande, funktionshinder och handikapp, ledarskap inom social omsorg som fokuseras utifrån olika teoretiska perspektiv med fokus på relationen mellan individen och professionella inom social omsorg.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt på 165 hp från antingen socionomprogrammet, socionomprogrammet inriktning socialpedagogik, socionomprogrammet inriktning social omsorg eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning

Undervisningen är i princip frivillig men närvaron är obligatorisk i de fall aktivt deltagande utgär en del av examinationen, t ex i färdighetsövningar och rollspel. Varje lärare ger vid kursstart information om vilka undervisningsformer som är aktuella för respektive kurs, för den obligatoriska närvaron samt om vilka regler som i övrigt gäller.

Moment 2:1

Varje student skall med handledning av lärare planera kursens innehåll uppläggning, litteratur och metoder för inhämtande av kunskap. Detta sker utifrån valt profilområde och perspektiv.

Moment 2:2

Metodavsnittet utfärs av ett antal introducerande föreläsningar i vetenskapsteori och forskningsmetodik och sker fortsättningsvis genom att de studerande arbetar med autentiska och aktuella sociala fenomen. Uppgiften innebär att förstå och tillämpa kvalitativ och kvantitativ metod och att granska dessa metoders relevans. Undervisningen sker i mindre grupper och varje grupp ska granska och tillämpa båda metodansatserna. I momentet är ett centralt inslag att själv aktivt söka och ta del av litteratur utöver den som litteraturlistan anger.

Moment 2:3

Examensarbetet ges med fördel ett innehåll som ansluter till fördjupning i social omsorg. I uppsatsarbetet ingår seminarier där problemställning och metodval diskuteras, handledning samt slutseminarium.

Examination

Moment 2:1

Examination sker genom att studenten förmedlar sina inhämtade kunskaper till de övriga kursdeltagande genom ett skriftligt arbete och muntligt framförande.

Moment 2:2

Examinationen sker fortlöpande och varierande examinationsformer används.

Moment 2:3

Examensarbetet examineras av särskild utsedd examinator i samband med slutseminarium, där examensarbetet ventileras och där varje student även har till uppgift att opponera på ett annat examensarbete.

För student som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare två provtillfällen. Betyg ges med godkänd eller underkänd. Varje moment avslutas med en kursvärdering.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.