Engelskt namn: Social Work with a Focus on Substances Abuse
Denna kursplan gäller: 2010-01-18
och tillsvidare
Kurskod: 2SA049
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2010-01-07
Innehåll
Kursmoment 2.1 Socialt arbete med inriktning mot missbruk, 7,5 hp Målsättningen med momentet är att studenten ska uppnå god kunskap om centrala definitioner och begrepp inom missbruksområdet samt om de förtjänster och begränsningar som är för-knippade med olika begrepp och definitioner. Studentens ska också uppnå en god kunskap om missbrukets omfattning och utveckling på samhällsnivå samt om teoretiska förklarings-modeller vad gäller missbruk, på såväl samhälls- som individnivå, inklusive teoriernas empiriska förankring. Vidare ska studenten uppnå god kunskap om lagstiftningen inom missbruksområdet, både beträffande prevention och behandling. Särskilt ska förståelse nås för de värden som ska värnas genom lagstiftningen, såsom rättssäkerhet, likabehandling och mänskliga rättigheter för människor med missbruksproblematik. Studenten ska också uppnå god kännedom om metoder för, och effekten av, olika strategier för alkohol- och drogföre-byggande arbete på samhälls- och individnivå. Slutligen ska studenten uppnå god kunskap om olika metoder för individuell behandlig av missbruk, inklusive om metodernas effektivitet.
2.2 Forskningsmetoder i socialt arbete, 7,5 hp Momentet har två huvudsyften: - att fördjupa kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik och att förbereda upp-satsarbetet - att visa på forskningsmetoders relevans för dokumentation, utvärdering och kvalitets-utveckling Huvuddelen av kursen innehåller en både teoretisk och praktisk metoddel. Här sker övningar och granskning av metodval i vedertagna samhällsvetenskapliga studier. Två delaspekter be-handlas: kvalitativ och kvantitativ metod. Parallellt med avsnittet påbörjas studenternas formuleringar av ämnesval för uppsatsarbetet, ett arbete som sedan fortsätter under påföljande moment. 2.3
2.3 Uppsats, 15 hp Uppsatsarbetet innebär att den studerande i samråd med kursansvarig väljer ett ämne av relevans utifrån något/några av kursens huvudperspektiv. Uppsatsen ska ha ett kritiskt men konstruktivt förhållningssätt och en genomarbetad teoretisk och praktisk förankring. Kursens upplägg och innehåll är väl lämpade för att uppsatsarbetet ska kunna genomföras som ett utvecklingsprojekt i samverkan med någon organisation inom socialt arbete, t ex uppsatsförfattarens tidigare praktikplats. Uppsatsen ska författas tillsammas med annan student. Särskilda skäl för att skriva ensam beslutas av studierektor. Då två studenter skriver tillsammans måste ansvarsfördelningen tydliggöras. För att en individuell bedömning skall kunna ske måste det framgå vem av studenterna som ansvarar för respektive del i uppsatsen. I momentet ingår även en oppositionsuppgift.
Förväntade studieresultat
Kursens mål är att ge - fördjupad kunskap om missbruk av alkohol och narkotika som samhälls- och individfenomen, samt om socialt arbete med alkohol- och narkotikamissbrukare. - fördjupad kunskap i vetenskapsteori och metod - fördjupad kunskap i att författa ett självständigt arbete inom ramen för kursens fördjupnings-tema.
Behörighetskrav
Univ: Godkänt på 165 hp från antingen socionomprogrammet, socionomprogrammet inriktning socialpedagogik eller socionomgrogrammet inriktning social omsorg eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
4. Undervisningens uppläggning Moment 1: Undervisningen sker genom föreläsningar, obligatoriska seminarier och studiebesök vid ett öppet AA/NA-möte
Moment 2: Metodavsnittet utgörs av ett antal introducerande föreläsningar i vetenskaps-teori och forskningsmetodik och sker fortsättningsvis genom att de studerande arbetar med autentiska och aktuella sociala fenomen. Uppgiften innebär att förstå och tillämpa kvalitativ och kvantitativ metod och att granska dessa metoders relevans. Undervisningen sker i mindre grupper och varje grupp ska granska och tillämpa båda metodansatserna. I momentet är ett centralt inslag att själv aktivt söka och ta del av litteratur utöver den som litteraturlistan anger.
Moment 3: Examensarbetet ges med fördel ett innehåll som ansluter till vald alternativ-kurs. I uppsatsarbetet ingår seminarier där problemställning och metodval diskuteras, handledning samt slutseminarium.
Examination
Moment 1: Examination sker genom aktivt deltagande i de obligatoriska momenten samt genom skriftlig och muntlig examinerande gruppredovisning.
Moment 2: Examinationen sker genom en individuell granskning av en doktorsavhand-ling relevant för socialt arbete, alternativt via individuell tentamen.
Moment 3: Examensarbetet examineras av särskild utsedd examinator i samband med slutseminarium, där examensarbetet ventileras och där varje student även har till uppgift att opponera på ett annat examensarbete.
Övriga föreskrifter
6. Tillgodoräknande Prövas i varje enskilt fall.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.