"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Frivilligt socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Voluntary Social Work

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2SA045

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2008-05-23

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskap om frivilligt socialt arbete både avseende dess förutsättningar och innehåll. Några av de frågor som behandlas under kursen är: Hur är de frivilliga organisationerna organiserade, hur är de finansierade och vad skiljer sig frivilligt socialt arbete från professionellt socialt arbete? Kursen belyser dessutom etiska aspekter av frivilligt och professionsrelaterat arbete samt frivilligarbetarens roll i relation till de individer de möter i det frivilliga sociala arbetet.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs: – visa grundläggande kunskap om hur de frivilliga organisationerna är organiserade både nationellt och internationellt – visa grundläggande kunskap för det frivilliga sociala arbetets roll och funktion i relation till professionellt socialt arbete – visa förmåga att reflektera över den egna rollen i relation till de personer de möter under sitt frivilliga sociala arbete – ha genomfört ett dokumenterat frivilligt socialt arbete motsvarande minst 80 timmar – kunna reflektera över sig själv i förhållande till olika hierarkiskapande kategoriseringar som finns i samhället

Behörighetskrav

Univ: Studenten ska vara antagen vid socionomprogrammet samt under kursens genomförande vara verksam i frivilligt socialt arbete.

Undervisningens upplägg

Kursen förutsätter en praktikförlagd undervisningsmiljö. Web-baserade föreläsningar, litteratur och seminarier varvas med att studenterna arbetar med frivilligt socialt arbete. Avsikten är att varva traditionell akademisk undervisning med frivilligt socialt arbete. Studenten förbereder sig individuellt inför föreläsningar och seminarier genom läsning av litteratur i relation till det de erfarenheter de får i sitt frivilliga sociala arbete. Seminarierna spelar en central roll i kursen då studenten ges möjlighet att integrera sina erfarenheter av frivilligt socialt arbete med den kunskap de möter i föreläsningar och litteratur.

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs: • Individuell skriftlig uppgift Studentens förståelse för det frivilliga sociala arbetet examineras genom individuell skriftlig uppgift. Den skriftliga uppgiften ska visa att studenten har tillgodogjort sig grundläggande kunskap om det frivilliga sociala arbetet. • Aktivt seminariedeltagande Reflekterande seminarier som studenten ska förbereda med stöd av föreläsningar och litteratur i relation till sina erfarenheter av det frivilliga sociala arbetet. Seminarierna examineras genom att studenten aktivt deltar i redovisning och diskussion samt visar förmåga till reflektion. Alla ingående delar i kursen kan ligga till grund för examinationen. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att student hanterar källor enligt etablerade akademiska former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Johansson, Staffan (2001) Självständiga rörelser eller kommunala underleverantörer? Ideella organisationers roll i välfärdssystemet. Göteborg: Göteborgs universitet, CEFOS.

Karlsson Magnus
Självhjälpsgrupper : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210 s. :
ISBN: 91-44-04392-9
Se Umeå UB:s söktjänst

The voluntary sector in a social democratic welfare state : the case of Sweden
Lundström Tommy, Svedberg Lars
Sköndal : Sköndalsinstitutet : 2003 : S. 217-238 :

Morén Stefan
Introduktion till studier i socialt arbete. Umeå: Umu Tryckeri.*)

Socialstyrelsen (2003a) Brukarmedverkan i socialtjänstens kunskapsutveckling. Lindesberg http://www.sos.se/FULLTEXT/110/2003-110-10/2003-110-10.pdf

Warburton Jeni & Oppenheimer Melanie (2000) Volunteers and Volunteering. Kap 9 Australian ISBN 9781862873766 The Federation Press *

Referenslitteratur

Empowerment i teori och praktik (valda kapitel)
Askheim Ole Petter, Starrin Bengt
1. uppl. : Lund : Gleerup : 2007 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-64838-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bostadslös! : lokal politik och praktik
Hansen Löfstrand Cecilia, Nordfeldt Marie
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 288 s. :
ISBN: 978-91-40-64768-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Demokrati och brukarutvärdering
Dahlberg Magnus, Vedung Evert
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 130 s. :
ISBN: 91-44-01519-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson Kerstin
Socialt arbete med brottsoffer : sympati, empati och organisering
Stockholm : Carlsson : 2006 : 206, [1] s. :
ISBN: 91-7203-761-Xz 91-72-03-761-X (omsl.)
Se Umeå UB:s söktjänst