"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teorier, etik och forskning i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Theories, Ethics and Research in Social Work

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 2SA035

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2008-05-30

Innehåll

Kursen ger en översiktlig genomgång av teorier och perspektiv som används i det sociala arbetets praktik och forskning. Både professionella och forskningsetiska frågor behandlas. Inom ramen för kursen granskas aktuell forskning med relevans för socialt arbete. Ett delmål är att utveckla förmågan att kritiskt granska sådan forskning. Kursen innefattar tre olika moment. Moment 1: Det sociala arbetets historia, tanketraditioner, arbetsmetoder och teorier Moment 2: Från professionsetik till forskningsetik Moment 3: Forskning i socialt arbete Under momentet studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs - visa förmåga att redogöra för det sociala arbetets historia och arbetsmetoder - visa fördjupad kunskap vad gäller teoribildning i socialt arbete - kunna redogöra för professionsetiska- och forskningsetiska principer för socialt arbete. - kunna kritiskt granska olika forskningsansatser och resultat inom socialt arbete - visa förmåga att tillämpa socialvetenskaplig teori och forskningsetiska principer på forskning i socialt arbete - visa förmåga att redogöra och argumentera för de teoretiska och etiska aspekter som studenten identifierar i olika forskningsansatser - visa god förmåga att kommunicera och bidra med kvalificerade synpunkter i seminariediskussioner samt leda diskussioner.

Behörighetskrav

Univ: Minst 90 hp i samhällsvetenskapliga ämnen, varav minst 15 hp bör vara självständigt arbete.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande. För studenter som inte har möjlighet att delta i ett examinerande studietillfälle ges särskilda uppgifter. Kursen är upplagd via två inslag: 1. föreläsningar där bl.a. kunskapsområdet socialt arbete, historik, teorier, forskningsetik samt forskningsdesign, publiceringsformer och bedömningskriterier tas upp samt 2. kritisk granskning av aktuell forskning.

Examination

På moment 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid semiarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På moment 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i kursen ligger till grund för kursbetyget. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på två av de tre kursmomenten. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademisk tradition. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 37

Moment 1.

Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hamreby Kerstin (2004)
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå : Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386

Modern teoribildning i socialt arbete
Payne Malcolm, Nilsson Björn
2., svenska utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 527 s. :
ISBN: 978-91-27-02564-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska språknämnden (2005). Svenska skrivregler.Stockholm: Liber

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Trevillion Steve (2008)
Research, Theory and Practice: Eternal Triangle or Uneasy Bedfellows? Social Work Education, Vol. 27, No. 4, pp. 440-450.

Moment 2.

Christoffersen Svein Aage
Professionsetik
Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
ISBN: 91-40-65072-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig på nätet: http://www.akademssr.se/portal/page/portal/socionomauktorisation/yrkesetiska_riktlinjer/Socialt%20arbete%20etik%2007.pdf

Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Tillgänglig på nätet: http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/HS%5B1%5D.pdf

Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran, Petersson, Bo. 2005. Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. Stockhom: Vetenskapsrådet. Tillgänglig på nätet: http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf

Olofsson, Inger (2000). Utsatt för forskning? I: Forskning på gott och ont. En antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. L. Nygren, I. Olofsson & P-O Ågren (red), s 69-78.

Sauer, Lennart (2000). Etiska överväganden i forskningen med personer med utvecklingsstörning. I: Forskning på gott och ont. En antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. L. Nygren, I. Olofsson & P-O Ågren (red), s 79-90.

Moment 3

Forskning i praktiken. Om den seniora forskningens innehåll och socionomers forskningsorientering. I FAS/Högskoleverket (red.) Socialt arbete. En nationell genomlysning av ämnet. Stockholm: FAS och Högskoleverket, rapport 2003:16R, s. 197-250 (http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086375/0316R.pdf).
Dellgran Peter, Höjer Staffan(2003).

Nygren, Lennart & Soydan, Haluk (1997) Social work research and its dependence on practice. International Journal of Social Welfare, Volume 6, Issue 3, Page 217-224, Jul 1997, doi: 10.1111/j.1468-2397.1997.tb00191.x

Shaw, Ian & Norton, Matthew (2007) The kinds and quality of social work in UK universities. London: SCIE. http://www.scie.org.uk/publications/reports/report17.pdf + Three thematic issues on social work research and education (downloadable):

Shaw, Ian (2007) Is social work research distinctive? Social Work Education, Vol. 26, No 7, pp. 659-669.

Social Work Education. Vol 21, Issue 3 (2002) (papers by Haluk Soydan, Mike Fisher, Neil B. Guterman, Edward J. Mullen, Roni Berger, Åke Bergmark & Tommy Lundström)

Social Work Education. Vol 22, Issue 1 (2003) (papers by Walter Lorentz, Ian Butler, David A. Hardcastle, Cynthia D. Bisman, Jan Fook, Joy Trotter, Mike Fisher, Peter Marsh, Beth Humphries, Robyn Munford, Jackie Sanders, Ann Andrew, David Saltiel, Robert M. Sanders)

Social Work Education. Vol 22, Issue 6 (2003) (papers by Joan Orme, Karen Lyons, Peter Dellgran, Staffan Höjer, Carol Lewis, Imogen Taylor, Jackie Rafferty, Wes Shera)

Litteratur efter lärares anvisning tillkommer med ca 300 sidor samt artiklar om ca 100 sidor. Några texter som problematiserar etiska aspekter i olika socialvetenskapliga forskningsansatser tillkommer med ca 200 sidor.