"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder och handikapp - arbetsliv och sysselsättning, 7,5 hp

Engelskt namn: Impairment and disability - work and occupation

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 2SA033

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Institutionsstyrelsen för socialt arbete, 2007-12-21

Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-05-22

Innehåll

Kursens mål är att ge grundläggande kunskap om villkor, möjligheter och hinder i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning. I kursen behandlas den välfärds- och arbetsmarknadspolitiska dimensionen och olika former av stödinsatser. Vidare fokuseras på betydelsen av olika aktörer, såsom organisationer och professioner samt samverkan mellan dessa aktörer, i förmedlandet av olika stödinsatser.

Förväntade studieresultat

Efter avslutade kurs skall studenterna:

• tillägnat sig grundläggande kunskaper om villkor i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
• kunna identifiera handikappskapande processer i arbetslivet
• tillägnat sig grundläggande kunskap om samt kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på funktionsnedsättning och arbetsliv
• tillägnat sig grundläggande kunskaper om olika former av stödinsatser och deras betydelse för personer med funktionsnedsättning i relation till arbete och sysselsättning
• kunna redogöra för betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande i samband med olika stödinsatser
• ha kännedom om villkor i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning i relation till kön och klass
• ha en orientering om stödjande och hindrande faktorer i samverkan i samband med olika stödinsatser till arbetslivet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen som är helt internetbaserad ges i samarbete med Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad och Hälsoakademin, Örebro universitet samt Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. I kursen ingår också radioprogram från utbildningsradion. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av individuell skriftlig hemtentamen samt genom diskussionsseminarium. På de examinerande momenten sätts betygen
Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid den individuella hemtentamen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.  Vid diskussionsseminarium används någon av uttrycken Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Välgodkänd krävs att den individuella hemtentamen bedömts som Väl godkänd samt att diskussionsseminarium bedömts som godkänd. Betyget sätts först när alla obligatoriska moment och examinationer är godkända.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Antonson Sivertd 1945-
Stödets betydelse : supported employment : i kampen för arbete och att bryta utsatthet
2. bearb., uppl. : Örebro : Örebro Universitet : 2003 : 184 s. :
ISBN: 91-7668-355-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The road to work for former students with special educational needs: Different paths for young men and young women. Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (1), pp. 38-52 (Antal sidor: 15)
Båtevik Finnove, Myklebust Jon Olav

Obligatorisk

Nya vägar till arbetsmarknaden : kvalitetssäkring av samverkan
Danermark Berth, Germundsson Per
[Sundsvall : Socialtjänsten : 2007 : 60 s. :
ISBN: 978-91-633-1630-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ineland Jens
Mellan konst och terapi : om teater för personer med utvecklingsstörning
Umeå : Institutionen för socialt arbete : 2007 : 78 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1083
ISBN: 978-91-7264-292-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molin Martin
Delaktighet i olika världar : om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv
Trollhättan : Högskolan Väst : 2008 : 220 s. :
Obligatorisk

Rehabilitering och välfärdspolitik
Lindqvist Rafael, Hetzler Antoinette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 215 s. :
ISBN: 91-44-03464-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan (reds.) (Senaste uppl)
Lund : Studentlitteratur : 229 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32242-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04505-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst