"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpedagogik, 30 hp

Engelskt namn: Social Pedagogy

Denna kursplan gäller: 2007-11-19 och tillsvidare

Kurskod: 2SA031

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-11-20

Innehåll

2:1 Alt 1 Praktik, 22,5 hp - nationellt

Kursen omfattar 15 veckors heltidsstudier och syftar till att studenten ska bli förtrogen med praktiskt socialpedagogiskt arbete

2:1.1 Alt 2 Praktik, 22,5 - internationellt

Kursen omfattar 15 veckors heltidsstudier och syftar till att studenten ska bli förtroden med praktiskt socialpedagogiskt arbete

2:2 Fördjupat socialpedagogiskt arbete - kreativa arbetsmetoder 7,5 hp

Kursen ges i samarbete med institutionen för estetiska ämnen. Den syftar till att studenten bearbetar sina erfarenheter från praktiken samtidigt med en orientering om material och tillvägagångssätt för att använda kreativt skapande metoder som drama/rörelse, musik, film, bild, trä och/eller textil. Under kursen ska studeneten ges tillfälle att reflektera över sin individuella utveckling och fördjupa sin kunskap om grupprocessser och kommunikation liksom över betydelsen av etnicitet, generation, klass och kön.

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att studenten under handledning skaffar sig kunskap och färdighet i socialpedagogiskt arbete:

  • ges tillfälle att vara delaktig i, pröva och reflektera över praktiskt socialpedagogiskt arbete
  • genom processhandledning ges tillfälle att integrera teoretiska och tillämpade kunskaper
  • skaffar sig kunskap om verksamhetens mål, innehåll och organisation
  • skaffar sig inblick i och orientering om olika material och tillvägagångssätt i kreativa arbetsmetoder
  • skaffar sig en inblick i olika teoretiska förklaringsmodeller, som är relevanta för att förstå skeenden i kreativa metoder
  • reflekterar över betydelsen av etnicitet, generation, klass och kön i det praktiska arbetet samt medvetenhet om egna attityder och värderingar

Behörighetskrav

Univ: För övergång till verksamhetsförlagd utbildning krävs 135 hp. Samtliga kurspoäng från de två första läsåren ska vara godkända.

Undervisningens upplägg

Moment 2:1 och 2.1.1

Placeringsområde för praktiken

Socionomutbildningen i Umeå disponerar som område Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands- och Uppsala län. Praktikplats i eller i närheten av Umeå kan endast garanteras den studerande som bedöms ha starka sociala eller medicinska skäl eller åberopar särskilda skäl av samma dignitet som ovanstående, individuell prövning görs av ansvarig lärare gemensamt.

För övriga blir det nödvändigt att fullgöra praktiken på annan ort. Genom att Umeå universitet har samarbets- och utbytesavtal med utbildningar i utlandet finns det möjlighet att fullgöra praktik utomlands.

Praktiktid

Praktikperioden omfattar 22,5 hp. Om den studernade är frånvarande från utbildningen längre tid än fem arbetsdagar t ex på grund av sjukdom, skall kontakt tas med den ansvarige läraren för diskussion om hur den förlorade tiden skall kompenseras.

Individuell praktikplan

Handledaren svarar för att syftet med praktiken uppnås genom att tillsammans med den studerande upprätta en individuell praktikplan. Planen skall skickas in till institutionen för socialt arbete under periodens första del.

Fasta handledningssamtal

Det är av yttersta vikt att handledaren har fasta tider för processhandledning 1 à 2 timmar/vecka. Handledningen skall främst inriktas mot den studerandes reflektioner över och värdering av det sociala arbetet. Dessa fasta handledningssamtal är ett komplement till den dagliga kontakt som förutsätts ske mellan handledare och studerande.

Hjälpmedel vid handledning

Under praktikperioden skall den studerande göra fyra temauppgifter enligt anvisningar, daganteckningar samt observations- och processreferat om klientsamtal, hembesök och studiebesök. Dessa anteckningar ska användas bl.a. som diskussionsunderlag mellan den studerande och handledare vid de regelbundna handledda samtalen. Daganteckningar kan även vara av värde för de fortsatta studierna under C-kursen i socialt arbete.

Som stöd för studentens utveckling och som hjälp för handledaren ska studerande och handledare, förutom de regelbundna handledningssamtalen, genomföra ett utvecklingssamtal i mitten av praktiken. Ytterligare ett utvecklingssamtal göras i slutet av terminen för gemensam utvärdering och som stöd för handledarens rapportering till institutionen.

Praktikuppgifter

Den studernade ska göra två parallella uppgifter som löper under hela perioden. I uppgiften ingår även fyra temauppgifter som godkänts av handledaren enligt anvisningar. Dessa ska inlämnas enligt anvisat datum.

Handledarrapport

Under praktikperiodens sista vecka skall handledarrapporten insändas till institutionen för socialt arbete.

Moment 2:2

I kursens inledning ges på estetiska institutionen introducerande föreläsningar och lärarledd handledning i några av följande kreativa arbetsmetoder: textil; trä (formning av trä eller metallsmide); musik; film; bild (två dimensionell, dvs akvarell, olja, vattenfärg och tredimensionell, dvs skulptur, lera, gips) samt drama/rörelse. Studenterna reflekterar över de kreativa arbetsmetoderna och nyttjar dem samtidigt som analysredskap i arbetet med att bearbeta och integrera sina erfarenheter från praktiken. Studenterna ges därmed möjlighet att fördjupa förståelse och medvetenhet om egna attityder och värderingar. Under kursen ges handledning. I kursens början tydliggörs obligatorisk närvaro.

 

 

Examination

Moment 2:1 och 2.1.1

Bedömningsgrunder för examination för praktiken

Studenten skall efter fullgjord praktik

  • ha en god uppfattning om verksamhetens mål, organisation och samarbetspartners
  • ha fått en ökad förmåga att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialpedagogiskt arbete
  • i handledning kunna reflektera över den egna personens betydelse i socialpedagogiskt arbete
  • vara förtrogen med gällande arbetssätt och självständigt kunna möta de klienter som är aktuella för verksamheten
  • med en empatisk förmåga kunna initiera, uåårätthålla och avsluta kontakter med klienter
  • kunna identifiera, analysera och föreslå beslut och åtgärder.
  • besitta förmåga att kritiskt reflektera över de praktiska erfarenheterna gneom att återkoppla till olika perspektiv.

För godkänd praktik kärvs inlämnad handledarrapport och anvisade uppgifter. Praktikuppföljning sker i kommande kursmoment.

Moment 2:2

  • Examination sker individuellt eller i grupp med kreativa arbetsmetoder som redskap.
  • Individuell examination där studenten förväntas relatera en handlingsinriktad kreativ process till ett teoretiskt resonemang.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas i varje enskilt fall.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.