"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskap och forskningsmetoder i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Social Science and Research Methods in Social Work

Denna kursplan gäller: 2007-07-23 och tillsvidare

Kurskod: 2SA028

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-02-23

Innehåll

En utgångspunkt för kursen är kunskaps- och vetenskapsteori och dess relation till olika forskningsansatser. I detta avsnitt avhandlas olika vetenskapsteoretiska riktningar samt induktiva, deduktiva och abduktiva angreppsätt.  Vidare fokuseras kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser, datainsamlingsmetoder, bearbetning samt analys. Under kursen ges också en orientering i evidensbaserat socialt arbete. I avsnittet utvärdering och kvalitet behandlas olika utvärderingsmodeller, olika kunskapsintressens betydelse för val av utvärderingsmodell och design samt en orientering i kvalitetsbegreppet. Kursens avsnitt om forskningskvalitet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, forskningsetik, validitet, reliabilitet samt datakvalitet.

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter avslutad kurs

  • kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod
  • kunna identifiera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse
  • kunna identifiera olika relevanta utvärderingsdesigner utifrån kunskapsintresse
  • vara förtrogen med insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa data
  • vara förtrogen med grundläggande aspekter av forskningskvalitet

Behörighetskrav

Univ: För övergång från första till andra läsåret krävs att den studerande genomgått samhällsvetenskapligt basblock med minst 45 godkända hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen förekommer flera olika padagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier, arbetsseminarier samt gruppuppgifter.

Vid övningarna och arbetsseminarierna arbetar man med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, utvärderingsforskning, samt med kvalitativ och kvantitativ analys. Övningarna sker också i datasal där tillämpning i datorstöddanalys sker med hjälp av relevanta programvaror.

Gruppuppgiften syftar till att integrera kursens olika delar och skall dokumenteras i en mindre uppsats. Uppgiften skall med fördel utgå ifrån ett av följande fyra teman, vardagsmakt, mellan makt och hjälp, våld i olika situationer eller internationellt socialt arbete. I grupparbetet ska valt tema bearbetas utifrån både en kvantitativ och kvalitativ ansats.

Examination

Kursen examineras via individuell skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier samt en gruppuppgift i form av en mindre uppsats. Den individuella skriftliga tentamen är ett instrument för att mäta studentens förmåga att kunna redogöra för kunksaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, kunna identifiera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, kunna identifiera olika relevanta utvärderingsdesigner utifrån kunskapsintresse, kunna identifiera olika relevanta utvärderingsdesigner utifrån kunskapsintresse, vara förtrogen med insamling, bearbetning och analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av forskningskvalitet. För godkänt resultat vid skriftlig tentamen krävs minst 50%.

För godkänt vid seminarier krävs aktivt deltagande samt att studenten är väl förberedd.

Gruppuppgiften examineras via en mindre uppsats. För godkänt krävs att det tydligt och klart måste framgå vilket /vilka avsnitt den enskilda studenten ansvarat för, att den utförs av den struktur som krävs av ett vetenskapligt arbete samt att det återfinns referenser till minst 8 internationellt publicerade vetenskapliga artiklar varav minst en artikel har kvanitativ- och minst en artikel har en kvalitativ forskningsansats.

För att bli godkänd på hela kursen krävs at samtliga examinationer och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid de olika examinationerna och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie individuell skriftlig tentamen anordnas ytterligare ett examinationstillfälle, därefter vid ordinarie kurstillfälle. För mer information se Umeå universitets regelsamling.

 

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknanden prövas i varje enskilt fall

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.