"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Systemteori, 30 hp

Engelskt namn: System therapy

Denna kursplan gäller: 2007-09-24 och tillsvidare

Kurskod: 2SA026

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-09-28

Innehåll

År 1 Moment 1: Grundläggande teoribildning 7,5 hp Efter en kort introduktion till vetenskapsteori och kritiskt förhållningssätt till teoribildningar följer en orientering om de grundläggande och bärande idéer och tankar som det systemteoretiska förhållningssättet vilar på. Olika skolbildningar presenteras och utrymme skapas för att definiera och problematisera begreppen system och systemteori. Efter avslutad delkurs skall deltagarna ha: • Utvecklat sin kompetens i att på vetenskaplig grund kritiskt granska olika teoribildningar. • Inhämtat kunskaper om hur systemteoretiska perspektiv kan användas för förståelse av de människor, situationer och problem deltagarna möter i sitt dagliga sociala arbete. Reflekterat över etik, förhållningssätt, värderingar och människosyn. Examination sker såväl skriftligt som muntligt, vid ett eller flera tillfällen, där teoretiska kunskaper relateras till deltagarnas praktiska sociala arbete. Moment 2. Systemteoretiska metoder och begrepp 7,5 hp De metoder som används inom den systemteoretiska skolbildningen t ex reflekterande team, cirkulära frågor, sammanhangsmarkering och hypotesprövning fokuseras under delkursen. Dessa modeller relateras till de teoretiska perspektiv som presenterats i utbildningens första moment. Förutom teoretiska kunskaper om metoderna ges deltagarna möjlighet att under olika former som seminarier, gruppövningar och rollspel kritiskt granska, undersöka och reflektera över om, och i så fall hur, dessa metoder är tillämpliga i det egna klientarbetet. Centrala frågor kring professionellt utrednings- och behandlingsarbete diskuteras med utgångspunkt från deltagarnas egna erfarenheter av utredning och behandling. Efter avslutad delkurs skall deltagarna ha: • Utvecklat förtrogenhet med systemteoretiska metoder och modeller som kan vara användbara i socialt arbete. • Utvecklat förmågan att se och synliggöra faktorer som påverkar relationerna i systemet och beteendet hos individerna i systemet. • Utvecklat förståelsen för sin egen roll i samspelet med individen/familjen/systemet och hur den rollen påverkar samtliga involverade. • Reflekterat över etik, förhållningssätt, värderingar och människosyn. Examination sker såväl skriftligt som muntligt, vid ett eller flera tillfällen, där teoretiska kunskaper relateras till deltagarnas praktiska sociala arbete. År 2 Moment 3. Praktisk tillämpning, av teorier och metoder på systemteoretisk grund, 15 hp Under det andra året fördjupas kunskaperna från år 1 genom att arbeta systemfokuserat och skapa förutsättningar för förändring och utveckling inom familjen/systemet. Här fokuseras också på möjligheter och begränsningar inom socialsekreterarens eget system, dvs inom den egna organisationen och i samarbetet med andra organisationer och verksamheter. Erfarenheterna från år 1 ligger till grund för innehållet under år 2. Deltagarnas utvärderingar, synpunkter och önskemål under det första året skapar underlag och förutsättningar för att välja inriktning för fördjupning av kunskaperna. Under andra året finns därför stora möjligheter för deltagarna att utifrån eget intresse och/eller den egna verksamhetens behov välja att fördjupa sig i en eller flera aspekter av systemteoretiskt arbetssätt. Stor vikt läggs också vid den egna professionella utvecklingen och identiteten genom att egna processer och mönster uppmärksammas. Modeller för att granska och utvärdera det egna arbetet presenteras och diskuteras. Efter avslutad delkurs skall deltagarna ha: • Formulerat och prövat systemteoretiska metoder och modeller i det egna klientarbetet • Funnit modeller för att utvärdera det egna arbetet • Reflekterat över etik, förhållningssätt, värderingar och människosyn.

Förväntade studieresultat

Utbildningen är en sammanhållen utbildning som syftar till att: • Stärka deltagarnas professionella utveckling inom systemteoretisk skolbildning och dess praktiska tillämpning. • Inspirera deltagarna till reflektion över förhållningssätt och arbetsformer samt stärka förmågan att på vetenskaplig grund utvärdera den egna professionella insatsen • Utveckla förmågan att stödja individ och familj till förändring och utveckling genom att tillämpa systemteoretiska metoder och modeller i utrednings- och behandlingsarbete.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Utbildningen är en uppdragsutbildning som ges till socialsekreterare inom socialtjänsten, Umeå kommun. Utbildningen genomförs på kvartsfart, 7,5 hp/termin. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, övningar och rollspel. Handledning genomförs i grupp, där varje grupp erbjuds 9 handledningstillfällen under utbildningens andra år.

Examination

Examination sker såväl skriftligt som muntligt, vid ett eller flera tillfällen, där teoretiska kunskaper relateras till deltagarnas praktiska sociala arbete. Utbildningen avslutas med en individuell skriftlig examinerande uppsats där deltagarna redogör för hur de i en klientsituation i sin verksamhet integrerat och praktiserat systemteoretisk teoribildning och metod. Uppsatsen skall också innehålla en kritisk granskning av systemteoretisk teori och metod samt en reflektion över utbildningens inverkan på såväl det professionella arbetet som den egna personliga utvecklingen.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 39

År 1

Andersen Tom
Reflekterande processer : samtal och samtal om samtalen
4 utökad uppl : Stockholm : Mareld : 2003 : 237 :
ISBN: 91-88872-38-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nätverksboken : om mötets möjligheter
Forsberg Gunnar, Wallmark Johan
Stockholm : Liber : 1998 : 309 :
ISBN: 91-47-04890-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2 om systemteorins teoretiska grunder.

Om svar anhålles : En bok om interaktionistiskt förändringsarbete: teori och analys
Petitt Bill, Olson Hardy
2 : Stockholm : Mareld : 1994 : 416 :
ISBN: 91-97976-6-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Från systemteori till familjeterapi
Schjödt Borrik, Egeland Thor
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 204 :
ISBN: 91-44-46321-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Seikkula Jaakko
Öppna samtal : från monolog till levande dialog i sociala nätverk
Stockholm : Mareld : 1996 : 238 :
ISBN: 91-88872-04-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociala nätverk, grupper och organisationer : praktiskt arbete och teoretisk reflexion
Andresen Ragnhild, Andersson Sten, Berglund Stig-Arne
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 353, [1] s. :
ISBN: 91-27-08425-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Tomm Karl
Systemisk intervjumetodik : en utveckling av det terpeutiska samtalet.
Stockholm : Mareld : 1989 : 182 :
ISBN: 91-971117-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur i vetenskapsteori och etik tillkommer.

År 2

Nätverksboken : om mötets möjligheter
Forsberg Gunnar, Wallmark Johan
Stockholm : Liber : 1998 : 309 :
ISBN: 91-47-04890-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialbidrag i ett systemteoretiskt perspektiv : [bättre samtal och bemötande i arbete med socialbidrag]
Fred Görel, Olsson Kicki
Stockholm : Gothia : 2002 : 136 s. :
ISBN: 91-7205-360-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Klefbeck Johan, Ogden Terje, Haskå Eva
2., [omarb.]uppl. / översättning: Eva Haskå : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05070-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Samforskning : att lära av klienten
Borgengren Marianne, Wächter Anders
Stockholm : Mareld : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-88872-72-6z 9188872726
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociala nätverk i dialog
Seikkula Jaakko, Arnkil Tom Erik, Silfvenius Ulla
Stockholm : Mareld : 2005 : 198 s. :
ISBN: 91-88872-70-Xz 918887270X
Se Umeå UB:s söktjänst

Utforska tillsammans : en antologi om handledande förhållningssätt
Hamreby Mats, Wrangsjö Björn
Stockholm : Mareld : 2004 : 359 s. :
ISBN: 91-88872-50-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Wilson Jim
Barnets röst i utredning och behandling
Stockholm : Mareld : 2001 : 176 :
ISBN: 91-88872-28-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Böcker och artiklar kan tillkomma.

Litteraturlistan är preliminär och kan komma att förändras i samråd med upphandlaren inför planering av kursen.