"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp

Engelskt namn: Practicum - Field Placement

Denna kursplan gäller: 2008-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 2SA015

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-12-12

Innehåll

Momentets mål är att den studerande på ett kritiskt och reflexivt sätt ska träna sig i att omsätta inhämtade kunskaper och erfarenheter i praktiken. Den studerande skall ges möjlighet till regelbunden handledning och till arbetsuppgifter som är anpassade tids- och innehållsmässigt. Under praktikperiodens senare del anordnas konferenser där de studerande får tillfälle att i anslutning till olika övningar integrera teori och praktik samt utbyta erfarenheter (se nedan). För mer ingående informa¬tion om VFU-uppgifterna hänvisas till studieguide för VFU.

Förväntade studieresultat

Termin 5 är en verksamhetsförlagd kurs där den studerande, under handledning, ska omsätta tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter i praktiken. Den studerande ska även inhämta kunskaper och färdigheter från det sociala arbetsfältet som är av värde för de fortsatta studierna och den framtida yrkesrollen. Den studerande kommer under kursen att bearbeta egna reaktioner och förhållningssätt samt kritiskt och teoribaserat reflektera över det egna sociala arbetet med målsättning att utveckla sin professionsroll och yrkesidentitet. Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning och VFU-konferen¬ser. Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna - kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang - ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv - argumentera för sitt ställningstagande - ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar - reflektera över sambandet teori och praktik i klient/brukare–socionomrelationen - reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kom¬petens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). I termin 5 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska: PK - inför personalgrupp eller i större sammanhang presentera ett studiebesök, teorimoment eller annat förekommande inslag under VFU-kursen PM arbeta med temauppgifter som visar hur studenten förhåller sig till: - kommunikation i något sammanhang studenten väljer själv - betydelsen av makt/vanmakt i socialt arbete - att bistå människor i att identifiera och uttrycka sin egen kapacitet - att kritiskt reflektera över genusnormer i socialt arbete - något valfritt aktuellt tema för den organisation där studenten gör sin VFU PPU - provat på olika sätt att utföra professionella samtal - visat djupgående förståelse om sin personliga och professionella utveckling i form av styrkor och svagheter - aktivt delta i processhandledning som ett led i den personliga utvecklingen VU - självständigt söka fram och redovisa minst 1 refereebedömd internationell vetenskaplig artikel som berör VFU-platsens verksamhetsområde - under VFU-konferensen föreslå hur teorier och/eller forskningsresultat i den självvalda artikeln skall kunna omsättas och användas i det sociala arbetets praktik Studenten ska efter avslutat moment: - kunna uppvisa en god uppfattning om verksamhetens mål, organisation och samarbetspartners - kunna tillämpa teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete - handledning visat förmåga att reflektera över den egna personens betydelse i socialt arbete - vara förtrogen med gällande arbetssätt och självständigt kunna möta de klienter som är aktuella för verksamheten - med ett empatiskt förhållningssätt kunna initiera, upprätthålla och avsluta kontakter med de personer som är aktuella för verksamheten - kunna identifiera och analysera problemsituationer samt, i förekommande fall, föreslå beslut och åtgärder - besitta förmåga att kritiskt reflektera över de praktiska erfarenheterna genom att återkoppla till olika teoretiska perspektiv och aktuell forskning som rör praktikens innehåll I de fall där handledare i samråd med examinator bedömer att studenten utsätter sig och andra för svåra situationer, t.ex. fara, kränkningar, samarbetssvårigheter eller har uppenbara kunskapsluckor inom olika verksamheter kan VFU avbrytas med omedelbar verkan och således innan kursen avslutas. Studenten får då betyget U på kursen, men skall då i sammanhanget anvisas en ny utvecklingsplan.

Behörighetskrav

Univ: För övergång från andra till tredje läsåret krävs att den studerande minst har examinerats för 90 hp i socionomprogrammet, varav hela första läsåret ska inrymmas (60 hp). Härutöver ska studenten också vara examinerad för 15 hp i vetenskapligt skriftligt arbete från termin 3.

Undervisningens upplägg

Under VFU skall studenten inhämta nya kunskaper och erfarenheter som skall omsättas och relateras till tidigare erfarenheter och kunskaper. Under arbets- och processhandledning får studenten ett successivt större ansvar för de arbetsuppgifter som finns på VFU-platsen. Under momentet ska studenten genomföra och under handledning använda observationsreferat, processreferat samt diskutera temauppgifter. Studenten ska under hela VFU-perioden arbeta med två examinationsuppgifter varav den första rör organisationsförståelse och den andra fokuserar på läroprocessen. Därtill ska fyra uppgifter förberedas till praktikkonferensen som genomförs i slutet av terminen. Studenten ska under VFU-perioden, i kontinuerlig processhandledning, reflektera över sig själv i det sociala arbetet och utveckla en professionsidentitet. I anslutning till VFU-periodens senare del sammankallas de studerande till en och en halv dagars konferens, där de skall reflektera över erfarenheterna från praktiken bl.a. genom att återkoppla till de teoretiska inslagen i den tidigare delen av utbildningen. Konferensen är uppbyggd kring följande fyra teman: - integration teori/praktik med inriktning mot individ- och organisationsnivå - yrkesidentitet och professionsroll - problemlösning och förhållningssätt - muntligt redovisa en internationellt vetenskaplig artikel och koppla den till VFU-platsens verksamhetsområde

Examination

- Individuell skriftlig examinationsuppgift 1 (organisationsförståelse) - Individuell skriftlig examinationsuppgift 2 (läroprocess) - Redovisa muntligt reflektioner över kopplingen teori och praktik i samband med VFU-konferen¬sen - Redovisa muntligt minst en refereebedömd artikel i samband med VFU-konferensen Därtill ska studenten under VFU-perioden ansvara för underlag till processhandledning och genom observations- och processreferat visa på förmåga att reflektera över sin egen persons betydelse i det sociala arbetet. På grundval av detta görs i samråd mellan praktiklärare och handledare en bedömning av studentens utveckling och läroprocess under VFU-perioden. Alla ingående delar i kursen ligger till grund för examination. Betyg på kursen sätts först när alla exa¬minationer är genomförda. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademisk tradition. För att uppnå betyget Godkänd på kursen erfordras betyget Godkänd på samtliga examinationer. Student som blivit underkänd på examinationer vid VFU-konferensen har rätt till förnyad examina¬tion senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som inte varit närvarande vid VFU-konferensen har efter särskild prövning rätt till kompletteringsuppgifter. I de fall där kompletteringsuppgifter ej blir aktuella har studenten rätt till examination vid ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. I de fall där studenten under VFU uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen av¬slutas. Studenten får då avbryta sin VFU. I samband med denna åtgärd skall en individuell utveck¬lingsplan upprättas i samråd mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som be¬höver förbättras och när VFU kan återupptas.

Övriga föreskrifter

Prövas i varje enskilt fall.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2007 :

Gerdman Axienne
Klient Praktikant Handledare - om att utveckla en egen yrkesteori. (Finns att köpa på Institutionen för socialt arbete)

Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
Killén Kari, Larson Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 271 s. :
ISBN: 978-91-44-04773-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Morén Stefan
Förändringens gestalt : om villkoren för mänskligt bistånd
1. uppl. : Stockholm : Publica :b Allmänna förl. [distributör] : cop. 1992 : 174 s. :
ISBN: 91-38-92190-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Tveiten Sidsel
Yrkesmässig handledning - mer än ord
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 263 s. :
ISBN: 91-44-03230-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Cajvert Lilja
Behandlarens kreativa rum : om handledning
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 191 s. :
ISBN: 91-44-00128-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Franke Anita
Praktikhandledning och mentorskap
Lund : Studentlitteratur : 1999 :

Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar
2., [utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 384 s. :
ISBN: 91-44-01707-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Handledning : ett vårdpedagogiskt verktyg
Petersson Bengt-Olof, Vahlne Lisa
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 107 s. :
ISBN: 91-44-00078-2
Se Umeå UB:s söktjänst