"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete IV, 30 hp

Engelskt namn: Social Work IV

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 och tillsvidare

Kurskod: 2SA012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23

Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för Socialt arbete, 2013-06-14

Innehåll

Moment A

Ledarskap och organisation i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Leadership and organisation in social work, 7,5 credits (ECTS)

Momentet fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga i momentet är vad det innebär att leda verk-samheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i momentet gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. I momentet ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Momentet är övningsbaserat, vilket innebär att studenten ges praktiska möjligheter till personlig utveckling och ett kritiskt tänkande genom att reflektera och diskutera relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete.

Moment B

Handlingsstrategier i socialt arbete I, 15 högskolepoäng
Casework Strategies in Social Work I, 15 credits (ECTS)

Kursen omfattar handläggning, dokumentation och genomförande av insatser inom olika verksamhetsområden i socialt arbete. Kursen innefattar också socialt arbete med individ och familj med fokus på motiverande, stöd¬jande och identitetsstärkande arbetssätt samt familje- och nätverksinriktat arbete. Inom ramen för kursen fokuseras särskilt på områden som rör myndighetsutövningens komplexa villkor med fokus på rättssäkerhet, integritet, kom¬munikation och kvalitet samt kunskaper om förebyggande socialt arbete och samarbete med andra yrkesgrupper, myndig¬heter och organisationer.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens, Professionell Medvetenhet, Personlig och Professionell Utveckling samt Vetenskaplig Utveckling. Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans med kursens övriga förväntade studieresultat

Moment C

 Socialt arbete med personer med psykiska funktionshinder samt entreprenörinriktat projektarbete i socialt arbete i privat och offentlig regi.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- inse att handlingar  i professionsrollen får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Förväntade studieresultat

Termin 4 handlar om ledarskapets innehåll och villkor i socialt arbete samt de organisatoriska förutsättningarna. Därtill behandlas under terminen olika handlingsstrategier i socialt arbete, såsom: förebyggande arbete, stödjande arbete, handläggning, myndighetsutövning, arbete med personer med psykiska funktionshinder samt omsorgsinriktade och behandlande verksamhetsformer. Kursen delas in i tre moment: Ledning och organisation i socialt arbete, Handlingsstrategier i socialt arbete I och Handlingsstrategier i socialt arbete.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).

I termin 4 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska ha:

PM
- kunskap om psykisk ohälsa ur ett migrations- och etnicitetsperspektiv
- ha fördjupad kunskap om socialt arbetes interventioner i krissituationer med ett sensitivitetsperspektiv
- ha förvärvat kunskaper om hur olika handlingar i socialt arbete är könsbärande/kulturbärande praktiker och vilka konsekvenser detta kan få ur ett mångfalds-/jämställdhetsperspektiv
- insikt om särskilda krav och villkor i samband med myndighetsutövning

PPU
- provat på olika sätt att utföra professionella samtal
- visat djupare förståelse om sin personliga och professionella utveckling i form av styrkor och svagheter

VU
- självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje moment
- muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats
- redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett
- föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning.
- göra en kunskapsöversikt baserad på engelsspråkig vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet

PK
- kunna skilja på presentation och föredragningar
- ha kännedom om vad det innebär att leda lärande
kunskap om professionalism i relation till klienter, politiker, chefer och media

Moment A
- kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier med relevans för socialt arbete
- förmåga att identifiera arbetsrättsliga problem samt att föra en enklare juridisk argumentation
- förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö
- förståelse för hur lärande påverkas av ledarskap och organisering
- förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter
- kunskaper om arbetsrättslig lagstiftning gällande Lagen om anställningsskydd (LAS), Medbestäm¬mandelagen (MBL), Arbetsmiljölagen (AmL) och Diskrimineringslagen
- självständigt söka fram minst en referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje moment

Moment B

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- visa insikt om särskilda krav och villkor i samband med myndighetsutövning
- visa förtrogenhet med sociallagstiftningen och sekretesslagen,
- uppvisa grundläggande färdighet i att planera och dokumentera socialt arbete med professionellt förhållningssätt.
- kunna handlägga enskilda ärenden på ett rättssäkert sätt samt tillämpa offentlighets- och sekre-tesslagstiftningen inom socialtjänst och angränsande områden.
- kunna beskriva och argumentera för professionella ställningstaganden i frågor som rör myndighets-utövning.
- vara förtrogen med preventivt socialt arbete,
- kunna redogöra för sammanhang och bakomliggande faktorer till våld i offentliga rummet och i nära relationer,
- kunna redogöra för sammanhang och bakomliggande faktorer till missbruk och kriminalitet,
- kunna uppvisa kunskap om förhållningssätt för socialt arbete i samarbete med andra yrkesgrupper,
- kunna diskutera sina färdigheter i att leda samtal i en myndighetsutövande situation
- kunna definiera steg till vidare utveckling av egna färdigheter.

Moment C

Studenten ska efter avslutat moment:

Visa på grundläggande kunskap om behov och livssituation hos individer med psykiska funktionshinder samt kunna identifiera  psykiska sjukdomar och störningar inom området.
Känna till och förstå lagstiftning som rör psykiskt funktionshindrade och hur den tillämpas.
I projektform skapa  en verksamhet genom entreprenörinriktat arbete  och därmed kunna visa på grundläggande kunskap om verksamhetsinnehåll och verksamshetsuppbyggnad.

Behörighetskrav

För övergång från första till andra läsåret krävs att den studerande genomgått socionomprogrammets första och andra termin med minst 45 godkända högskolepoäng.

Undervisningens upplägg

Moment A

Undervisningen baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighets-övningar och studentpresentationer. Studenten ska i samband med examinationsuppgiften söka, be¬arbeta och redovisa referee-bedömd vetenskaplig artikel av relevans för momentet

Eftersom kursen inspireras av upplevelsebaserat lärande finns det en del obligatoriska övningsseminarium. Dessa är; ett rollspel om ledarstilar, ett filmseminarium, ett förhandlingsspel om Lagen om anställningsskydd, en simulering om ledarskap och makt och ett studentseminarium om arbetsmiljö.
     
Den större examinationsuppgiften (Appreciative Inquiry) görs i par (datainsamling och paper) men redovisas individuellt.  Till dessa finns skriftliga kompletteringsuppgifter för missad närvaro.

Alla dessa delar ger betyget godkänd på kursen. För att få betyget Väl godkänd ska studenten skriva en hemtenta som baseras på kurslitteratur.

Kursens webplattform är Cambro och kommer att användas i hög omfattning vilket gör det nödvändigt att studenten har senaste versionen av Acrobat reader, att de har laddat hem en realplayer spelare och att man har tillgång till en fast lina på internet.

Moment B

Undervisningen baseras på föreläsningar, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som socialarbetare möter. Studenten skall under kursen skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Moment C

Undervisningen baseras på föreläsningar, projektarbeten, färdighetsövningar, seminarier och redovisningar utifrån de varierade arbetsuppgifter som en socionom möter i verkligheten. Studenten skall under del I och del II skaffa sig kunskap för att självständigt och i grupp tillämpa olika begrepp och förhållningssätt beroende på den målgrupp eller det arbetsområde som fokuseras. Del I inriktas på socialpsykiatriska arbetssätt med målgrupper med psykiska funktionshinder. I del II får studenten omsätta sina kunskaper och sina kompetenser genom att i grupp konstruera en fiktiv omsorgsinriktad eller behandlande verksamhet. Fokus läggs på både projekten/verksamheternas innehåll och de pedagogiska inslagen i upplägg och redovisning.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination

Moment A

För att bli godkänd respektive Väl godkänd på momentet krävs:

• Fördjupningsuppgift
Studenterna ska i par genomföra en s.k Uppskattande intervju (Appreciative Inquiry) och göra en skriftlig analys som kopplas till kurslitteraturen och en vetenskaplig artikel. Denna redovisas individuellt.

• Övningar
Olika övningar genomförs som mäter studenternas personliga kompetens i förmågan att välja med-vetna strategier gällande ledarskap och organisering.

• Seminarium
Studenterna deltar aktivt vid momentets seminarier där studenternas förmåga att ta ställning och argumentera i olika situationer övas.

Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Betyget Godkänd sätts om studenten deltagit i allt obligatoriskt samt uppfyllt kriterierna för fördjupningsuppgiften (Appreciative Inquiry). Betyget Väl godkänd sätts om studenten skriver den hemtenta som erbjuds och klarar 70 % svarsfrekvens på den.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.


Moment B

För att bli godkänd på kursen krävs:
- Aktivt deltagande i samtalsövning.
Studenten ska aktivt delta i samtalsövningar dels för att träna sin förmåga att utifrån en myndighetsutövande position möta individer och familjer i en myndighetsutövande kontext, dels för att få tillfälle att aktivt och självständigt reflektera över sina färdigheter samt definiera hur dessa färdigheter kan vidareutvecklas.
- Individuell muntlig examinationsuppgift.
Studentens förmåga att diskutera sin färdigheter i att leda myndighetsutövande samtal samt förmågan att definiera vidare steg till utveckling av dessa färdigheter examineras genom en muntlig enskild uppgift.
- Aktivt deltagande vid examinationsseminarium.
Studenten ska aktivt delta i examinationsseminariet för att uppvisa sin förmåga att diskutera och reflektera kring förmågan att genomföra myndighetsutövande samtal.

På ovan angivna examinationer ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

- Aktivt deltagande i seminarier och gruppuppgifter.
Studenten ska delta i förberedelser  och genomförande av seminarier samt gruppuppgifter för att uppvisa förmåga till problemlösning och samarbete. Förberedelsearbetet kan innebära textproduktion, granskning av dokumentation som exempelvis en social utredning. Genom deltagande i seminarier examineras förståelsen för teoretiska, praktiska och juridiska problemställningar som behandlar våld, missbruk och kriminalitet.

- Individuell skriftlig tentamen:
Studentens kunskap om aktuell lagstiftning relevant för myndighetsutövning inom social verksamhet och förmågan att reflektera över tillämpningen examineras genom individuell skriftlig tentamen..

På ovan angivna examinationer ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Alla delar ingående i kursen kan ligga till grund för examination. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studieadministratör. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).

Moment C

Delmoment I
• Deltagande i caseövningar:
Studenten ska delta i caseövningar för att träna upp sin färdighet och förståelse kring om behov och livssituation hos personer med psykiskt funktionshinder samt om psykosocialt arbetssätt.

• Aktivt deltagande i seminarier
Vilket innebär att vara förberedd genom att t ex skriftligt ha reflekterat över en juridisk fråga som skall diskuteras på seminariet, kunna redogöra för en text, redovisa ett arbete, aktivt delta i diskussionen etc

• Skriftlig tentamen
Momentet innehåller en skriftlig examination där teorier, perspektiv och begrepp relateras till konkreta situationer. Den skriftliga tentamen genomförs enskilt.

På deltagandet i caseövningar ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På det aktiva deltagandet i seminarierna ges något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delmoment 2
• Deltagande i projektarbete med granskning och redovisning:
Studentens förmåga att tillämpa relevanta kunskaper för att planera en tänkt verksamhet med inriktning mot social omsorg eller behandling inom offentligt eller privaträttsligt organiserat socialt arbete examineras genom deltagande i projektarbete som ska presenteras och redovisas.

På deltagandet i projektarbetet med granskning och redovisning ges något av betygen
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda¬ren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Ledarskap och organisation i socialt arbete 7,5 hp

Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

When Is Appreciative Inquiry Transformational? A Meta-Case Analysis. THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181
Bushe Gervase R., Kassam Aniq F.
THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181 : 2005 :
Obligatorisk

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Obligatorisk

Förändring genom utbildning? : utvärdering av projektet Homo- och bisexuella i omsorgen
Larsen Anna, Bildt Carina
Stockholm : Arbetslivsinstitutet, förlagstjänst : 2005 : 45 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Wolvén Lars-Erik
Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 335 s. :
ISBN: 91-44-01228-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En obl. valfri vetenskaplig artikel till den individuella examinationsuppgiften samt 1 obl. valfri internationell vetenskaplig artikel till examinationsuppgiften som skrivs i par Artiklar och kompendium kan ev tillkomma

Handlingsstrategier i socialt arbete I, 15 hp

Delmoment 1 (Obligatorisk litteratur)

Stödgrupper för barn och ungdomar
Forinder Ulla, Hagborg Elisabeth
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 330 s. :
ISBN: 978-91-44-00101-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Från snack till verkstad : förebyggande utvecklingsarbete med ungdomar
Stockholm : Ungdomsstyrelsen : 2010 : 112 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85933-29-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategi för samverkan : kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 63 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85483-60-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
Svensson Kerstin, Johnsson Eva, Laanemets Leili
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 255 s. :
http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127115170.jpg
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Våldsutsatta kvinnor : samhällets ansvar
Heimer Gun M., Sandberg David
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-04837-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Delmoment 2 (Obligatorisk litteratur)

Andersson Katarina. 2004
Det gäller att hushålla med kommunens resurser – biståndsbedömares syn på äldres behov.Socialvetenskaplig Tidskrift, FORSA. (Ingår i artikelkompendium som kommer att erbjudas till självkostnadspris).

Obligatorisk
Läsanvisning: OBS! Artikeln ingår i artikelkompedium som läggs ut på Cambro.

Barn och unga i socialtjänsten : utreda, planera och följa upp beslutade insatser
Stockholm : Socialstyrelsen : 2006 : 200 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9410/2006-101-6_20061016.pdf
Obligatorisk

Handläggning inom socialtjänsten
Clevesköld Lars, Lundgren Lars, Thunved Anders
senaste : Norstedts juridik : 441 s. :
Obligatorisk

Sekretess : handbok för socialtjänsten
Clevesköld Lars, Thunved Anders
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedt juridik : 2009 : 100 s. :
ISBN: 978-91-39-11071-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Controlled and dependent: experiences of living on social assistance in Sweden, i International Journal of Social Welfare, vol. 19, nr 2, s 142-151. (Ingår i artikelkompendium som finns tillgängligt på Cambro).
Marttila Anneli, Whitehead Margaret, Canvin Krysia, Burström Bo
2010 :
Obligatorisk

BBIC i praktiken : att knäcka koden
Dahlberg Cristina, Forssell Anne
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-01678-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten : [individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg (SoL och LSS)]
2. uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen :
ISBN: 978-91-85999-12-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18067/2010-6-13.pdf

Järvinen Margaretha
Hjälpens universum - ett maktperspektiv på mötet mellan klient och system
Ingår i:
Perspektiv på sociala problem
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 365, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ingår i ett artikelkompendium som läggs ut på Cambro.

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Obligatorisk

Lindström Ann-Margret
Grundbok barns behov i centrum (BBIC) [Elektronisk resurs] / Ann-Margret Lindström [red]
Stockholm : Socialstyrelsen : 2006 : 99 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9524/2006-110-7_rev_20061107.pdf
Obligatorisk

Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
Lundin Kerstin, Wedin Åsa
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2007 : 79, [1] s. :
ISBN: 978-91-7205-499-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Morén Stefan. 1996
Att utvärdera socialt arbete. Stockholm: Publica. (Slut på förlaget - läggs ut i Cambro)

Obligatorisk

Morén Stefan. 1999
Dokumentationens roll i socialt arbete. Perspektiv och utvecklingsmöjligheter, Socialvetenskaplig Tidskrift, FORSA. (Ingår i artikelkompendium - läggs ut i Cambro).

Obligatorisk

Nya sociallagarna med kommentarer. (Senaste upplagan)
Norström, Carl, Thunved Anders
Stockholm : Norstedts Juridik :
Obligatorisk

Perspektiv på sociala problem
Meeuwisse Anna, Swärd Hans
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 365, [1] s. :
ISBN: 91-27-08409-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 253-273. Ingår i ett artikelkompendium som läggs ut på Cambro.

Rasmusson Bodil
Analys, bedömning och beslut i utredningar enligt BBIC
Stockholm : Socialstyrelsen : 2009 : 64 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8499/2009-126-75_200912675_rev.pdf
Obligatorisk

Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Obligatorisk

Sandell Göran. 2005
Ett enda godkänt synsätt? Debatt om kunskapsbaserad socialtjänst Socionomen 6/2005, 8/2005, 1/2006 (Ingår i artikelkompendium - läggs ut i Cambro).

Obligatorisk

Hedersrelaterade traditioner i en svensk kontext : en studie av omhändertagna flickor
Schlytter Astrid, Linell Hanna
Sollentuna : FoU Nordväst i Stockholms län : 2008 : 110 s. :
ISBN: 978-91-89681-19-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skogens Lisa. 2005
Socialsekreterares bedömningar – finns någon form av konsensus? Socialvetenskaplig Tidskrift, nr 4/2005 FORSA (Ingår i artikelkompendium - läggs ut i Cambro).

Obligatorisk

Svanevie Kajsa
Hur skulle det gått för barnet? Om EBP som förhållningssätt i social barnavård
Socionomen nr 4. ISSN 0283-1929 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läggs ut på Cambro.

Signs of safety : a solution and safety oriented approach to child protection
Turnell Andrew, Edwards Steve
New York ;a London : W.W. Norton : 1999 : xi, 216 s. :
ISBN: 0-393-70300-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Delmoment 3 (Obligatorisk litteratur)

Carlander Jakob
Trygga och otrygga möten: vardagsetik och bemötande i arbete med människor. Sidorna 34-37 samt 83-112.
Stockholm : Gothia : 2001 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

ASI - En strukturerad intervjumetod för bedömning av alkohol- och narkotikarelaterade problem. Artikelnr 2003-112-2. (Ingår i artikelkompedium som finns tillgängligt på Cambro).
Inst för socialt arbete :
Obligatorisk

Samkönat partnervåld : vad är det och vilket stöd behövs?
Holmberg Carin, Stjernqvist Ulrica
Ingår i:
Tidskrift för genusvetenskap
Malmö : Studentcentrum, Malmö högskola : 2007- :

Mellström Marie
Dokumentation och rättssäkerhet inom äldreomsorgen
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 204 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32034-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03946-8
Se Umeå UB:s söktjänst

SOSFS 2006:5 (S)
Dokumentation vid handläggning av ärenden och genomförande av insatser enl. SoL, LVU, LVM och LSS. (Ingår i artikelkompendium - läggs ut i Cambro).

SOSFS 2006;12 (S)
Allmänna råd. Handläggning och dokumentation av ärenden som rör barn och unga (Ingår i artikelkompendium - läggs ut i Cambro).

Handlingsstrategier i socialt arbete II, 7,5 hp Obligatorisk litteratur

Allgulander Christer
Introduktion till klinisk psykiatri
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 318 s. :
ISBN: 978-91-44-04936-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykiatrin, tvånget och lagen : en lagkommentar i historisk belysning (Valda delar)
Grönwall Lars, Holgersson Leif
4., [rev. och kompletterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 348 s. :
ISBN: 978-91-39-11013-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykiska funktionshinder i samhället : aktörer, insatser, reformer
Lindqvist Rafael, Markström Urban, Rosenberg David
Malmö : Gleerups : 2010 : 178 s. :
ISBN: 978-91-40-66597-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationell psykiatrisamordning
Vad är psykiskt funktionshinder? Nationell psykiatrisamordning ger sin definition av begreppet psykiskt funktionshinder. Rapport 2006:5.(www.sou.gov.se/psykiatri)
2006 :
Obligatorisk

SOU 2006-100
Ambition och ansvar. : Slutbetänkande av nationell Psykiatrisamordning (kap 2)
Stockholm : Fritze : 2006 : 714, [6] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/31/78/b88484e8.pdfz http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/31/78/b88484e8.pdf
ISBN: 91-38-22656-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Att leva med psykiska funktionshinder : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 320 s. :
ISBN: 91-44-03316-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn- och ungdomspsykiatri : barnet i familjen - familjen i samhället
Cederblad Marianne, Kylén Gunnar
4., [utök. och omarb.] uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell läromedel : 1990 : [12], 282, [2] s. :
ISBN: 91-21-10455-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Freeman Arthur
Kognitiv psykoterapi i klinisk tillämpning
Danderyd : Pilgrim press : 1994 : 434 :
ISBN: 91-970671-8-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Den dagen min dotter blev galen : [en pappas berättelse]
Greenberg Michael, Lidfeldt Bager Torun
Stockholm : Albert Bonniers Förlag : 2009 : 225, [2] s. :
http://194.68.4.214/bilder/b/9789100115395.jpg
ISBN: 978-91-0-011539-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Heberlein Ann
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Stockholm : Svante Weyler bokförlag : 2008 : 205 s. :
http://bilder.fsys.se/9789185849215.jpg
ISBN: 978-91-85849-21-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hydén Lars Christer
Från psykiskt sjuk till psykiskt funktionshindrad.
Lund : Studentlitteratur : 2005 :

Markström Urban
Den svenska psykiatrireformen : bland brukare, eldsjälar och byråkrater
1. uppl. : Umeå : Borea : 2003 : 352, [2] s. :
http://publications.uu.se/umu/theses/abstract.xsql?dbid=59z Theses from Umeå University: 59 - Den svenska psykiatrireformen
ISBN: 91-89140-26-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ottosson Jan-Otto
Psykiatri
5., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 640 s. :
ISBN: 91-47-04944-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Regeringens proposition 1993/94:218
Psykiskt stördas villkor

Sjögren Reet
Rättspsykiatriskt vårdande : vårdande av lagöverträdare med psykisk ohälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-05148-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialstyrelsen
Välfärd och valfrihet? Socialstyrelsen följer upp och utvärderar 1999:1. Slutrapport från utvärderingen av 1995 års psykiatrireform
1999 :

Social psykiatri
Sundgren Magnus, Topor Alain, Andersson Gunnel
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : [4], 195 s. :
ISBN: 91-622-6489-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Topor Alain
Återhämtning från svåra psykiska störningar
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 385, [1] s. :
ISBN: 91-27-09151-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst