"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete III, 30 hp

Engelskt namn: Social Work III

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 2SA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2008-05-23

Reviderad av: Prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2012-11-21

Innehåll

Moment A

Att undersöka sociala fenomen, 15 högskolepoäng
Investigating Social Phonomena, 15 credits (ECTS)

Innehåll
I detta avsnitt avhandlas olika vetenskapsteoretiska riktningar och deras relation till olika
forsknings- ansatser samt induktiva, deduktiva och abduktiva angreppssätt. Huvuddelen av innehållet
avhandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser avseende handhavande och genomförande av
olika datainsamlingsmetoder, sätt att bearbeta data samt analyser av eget insamlat datamaterial.
Förutsätt- ningarna för och genomförande av ett vetenskapligt arbete behandlas. Vidare omfattar
kursen olika kunskapsintressens betydelse för val av utvärderingsmodell och utvärderingsdesign.
Även kvalitetsbe- greppet och innebörden av ett evidensbaserad socialt arbete behandlas. Avsnittet
om forskningskvali- tet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, med tonvikt på
t.ex. forskningsetiska frågor, validitet och reliabilitet.


Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
-      kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Moment B

Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och
professionsroller (Nationellt och Internationellt), 15 hp
Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National and International), 15 credits (ECTS)

Inledning
Inom momentet finns två valbara alternativ: det första alternativet bedrivs på studieorten (1) där tillfälle ges att möta yrkesverksamma socionomer. Det andra (2) har en internationell inriktning och genomförs i annat land.

Alternativ 1. Det sociala verksamhetsfältet - Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller (Nationellt), 15 hp
Fields of practice – the social worker’s professional role and tasks (National), 15 credits (ECTS)

Momentet fokuserar på socionomers verksamhetsfält, arbetsuppgifter och professionsroll samt kunskap om arbetsmetoder i socialt arbete. Momentet behandlar spänningsfältet mellan makt och hjälp samt sociala konstruktioner som ålder, klass, kön etnisk tillhörighet som påverkar förändringsarbetet i människobehandlande organisationer. I momentet behandlas även olika perspektiv på bemötande och delaktighet.
Innebörden av våldets olika uttryck problematiseras främst utifrån ett socionomperspektiv, dvs att möta människor (brottsoffer/förövare) som lever med våld i sin vardag. Socialt arbete inom missbruksområdet behandlas under momentet.

Förväntade studieresultat

Termin 3 handlar om att undersöka och förstå problem inom det sociala arbetet och på vetenskaplig grund träna förmågan att systematiskt beskriva och analysera en forskningsuppgift. Socionomens verksamhetsfält och komplexa professionsroll studeras med stöd av yrkesverksamma. Det momentet kan även genomföras utomlands.
Kursen delas in i två moment: Att undersöka sociala fenomen samt Det sociala verksamhetsområdet – socionomernas arbetsuppgifter och professionsroll.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningstemanteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).

I termin 3 konkretiseras ovanstående utbildningsteman på följande sätt. Studenten ska:

PM
- i ett empiriskt material kunna känna igen och beskriva orättvisa och ojämlika villkor bundna till kön, etnicitet, klass, ålder och sexualitet
- kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv
- reflektera över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet

VU
- självständigt söka fram minst 1 referee-bedömd engelskspråkig vetenskaplig artikel i varje moment
- muntligen och/eller skriftligen redovisa artikelns faktainnehåll, samt kritiskt granska artikelns vetenskapliga ansats
- redovisa vilka databaser och sökord som använts, samt hur många träffar litteratursökningarna gett
- föreslå hur teorier eller forskningsresultat i artikeln skulle kunna omsättas användas i det sociala arbetets praktik och forskning.
- göra en kunskapsöversikt baserad på engelsspråkig vetenskaplig kunskap (på minst 1 sida) i anslutning till det område som studeras i det självständiga arbetet
- ha kunskap om den forskning som bedrivs på institutionen socialt arbete (forskningens dag)
- Reflektera i grupp över kommande yrkesroll och det egna förhållningssättet.

Moment A

- kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod
- kunna formulera olika relevanta forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse
- kunna redogöra för relevanta utvärderingsdesigner i socialt arbete
- ha färdighet att insamla och bearbeta kvalitativa och kvantitativa data som kan ligga till grund för vetenskapligt arbete
- vara förtrogen med olika typer av urval och deras betydelse för en undersökning i termer av generaliserbarhet och representativitet.
- kunna genomföra en enkätundersökning och en intervjuundersökning
- kunna beskriva och analysera samband mellan variabler, samt ha kännedom om olika felkällor i en statistisk undersökning
- kunna uppvisa förtrogenhet med olika sätt att analysera data
- kunna skriftligen redovisa resultat av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar
- kunna granska och bedöma kvaliteten av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar
- självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga
artiklars forskningskvalitet samt föreslå hur de teorier och forskningsresultat som presenteras i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik

Moment B

Studenten ska efter avslutat moment
- beskriva och problematisera socionomers arbetsuppgifter verksamhetsområden och professionsroll
- reflektera över socionomrollen i relation till ålder, klass, kön, sexuell och etnisk tillhörighet
- kunna identifiera och reflektera över mäns våld mot kvinnor, hatbrott och våld mot äldre ur ett brottsoffer- och förövarperspektiv
- självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar samt föreslå hur teorier/forskningsresultat i artiklarna kan omsättas i det sociala arbetets praktik och forskning

Behörighetskrav

För övergång från socialt arbete II till socialt arbete III krävs att studenten är godkänd på socialt arbete I och II med minst 45 hp.

Undervisningens upplägg

Moment A

I denna kurs förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier samt en gruppövning i form av en processövning. Vid processövningen och seminarierna arbetar studenten med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, bearbetning, analys, samt med olika utvärderingsdesigner. Övningar i hur relevanta programvaror tillämpas för bearbetning och analys ges också under kursens gång. Processövningen syftar till att integrera kursens olika delar. En stor del av processövningen görs i grupp, men även individuella uppgifter förekommer. En del av momentet ägnas också att granska och ge konstruktiv feedback på en annan grupps undersökning.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.


Moment B

Detta moment ges i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer.
I kursen förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer, t.ex. föreläsningar och seminarier.

Internationell webkurs – Socialt arbete i ett internationellt perspektiv
Under momentet erbjuds en grupp om 5 – 8 studenter att genomföra ett webbaserat delmoment med internationellt deltagande, omfattande ca 1,5 hp. Webkursen är uppbygd kring ett case som relaterat till välfärdsfrågor kopplade till arbete med ungdomar i respektive land. Kursen är baserad på PBL-pedagogik och interaktionen med deltagarländerna sker via ett antal webmöten samt via en weblog.

Examination

Moment A

Examination sker på följande tre sätt.

1) Individuell skriftlig tentamen, där studentens förmåga att redogöra för kunskaps- och
vetenskaps- teoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, förmåga att
redogöra för olika utvärderingsdesigner, samt uppvisa kunskap om insamling, bearbetning och analys
av såväl kva- litativ som kvantitativ data samt ha kunskap om olika grundläggande aspekter av
forskningskvalitet, prövas.

2) Processövningen (skriftlig uppgift), där studentens förmåga att identifiera olika relevanta
forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, förmåga att genomföra insamling, bearbetning och
analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av
forsknings- kvalitet, prövas.

3) Aktivt deltagande på seminarier, där studenten genom sitt aktiva deltagande i redovisning och
diskussion visar sin förmåga till problematisering. Inför seminarierna förväntas studenten
förbereda sig genom i förväg angivna uppgifter och/eller läsning av litteratur. Kursens innehåll
seminariebe- handlas kontinuerligt.

På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl
godkänd (VG). På processövningen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På det
aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli
godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör
en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla
obligatoriska moment är godkända.

Student som ej deltagit i obligatoriskt seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en
individuell uppgift. Sådana kompletteringar kan ske högst två gånger under kursens gång. Frånvaro
från fler än två obligatoriska seminarier leder till att studenten erbjuds att genomföra hela
processövningen vid nästa kurstillfälle. (Individuell prövning kan ske vid särskilda skäl.)


Moment B

Examination sker på följande tre sätt:

- Aktivt deltagande på seminarier
Kursens innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Vid seminarierna förväntas studenten vara inläst på det som avhandlas under seminariet, samt aktivt delta i diskussioner.

- Godkänd individuell fördjupningsuppgift
Under kursen skall en fördjupningsuppgift med anknytning till undervisningens innehåll skrivas.

- Kritisk granskning
Studenten skall genomföra en kritisk granskning av medstudents individuella fördjupningsuppgift

På det aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På den individuella fördjupningsuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För den kritiska granskningen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För momentbetyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på den individuella fördjupningsuppgiften. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Student som ej deltagit i obligatoriskt seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift.

Alla delar ingående i kursen kan ligga till grund för examination. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att begära byte av examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande:
Prövas i varje enskilt fall:

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Att undersöka sociala fenomen, 15 hp

Obligatoriska böcker

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lantz Björn
Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-07273-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Metodedebatten om evidens
Rieper Olaf., Foss Hansen Hanne.0 187264
Kbh. : AKF : 2007. : 120 s. :
http://www.akf.dk/udgivelser/2007/pdf/metodedebat_evidens.pdfz Fulltext
ISBN: 978-87-7509-833-0 (hf.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-02881-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referensgrupp

Three approaches to qualitative content anlysis
Hsiu H-F, Shannon S-E
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 :
Till artikeln

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
ISBN: 978-91-40-67039-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-00155-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast kapitel av Lundman, Berit & Hällgren Graneheim Ulla (2008) Kvalitativ innehållsanalys.

Artiklar

Graneheim, Hällgren, Ulla and Lundman, Berttil. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2004), pp105-112 Länk: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691703001515#

Arbetsmaterial i form av artiklar tillkommer, se seminarieuppgift 5, Utvärdering och kvalitet

Det sociala verksamhetsfältet - nationellt, 15 hp

Litteratur och artiklar tillkommer.

Handbok i missbrukspsykologi : teori och tillämpning
Alborn Sven-Eric, Fahlke Claudia
Malmö : Liber : 2012 (Egypten) : 552 s. :
ISBN: 978-91-47-08461-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Makt
Börjesson Mats, Rehn Alf
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08746-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genusperspektiv i socialt arbete
Piuva Katarina, Karlsson Lis Bodil
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 331 s. :
ISBN: 91-27-13129-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gunnarsson E
The Vulnerable Life Course - on poverty and social assistance among middle aged and older women
Ageing and Society vol 22:709-728 : 2002 :
Obligatorisk

Gustavsson Anders
Delaktighetens språk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 237 s. :
ISBN: 91-44-02674-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Igra Ludvig
Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-27-09430-8 : 173:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Isdal Per
Meningen med våld
Stockholm : Gothia : 2001 : 280 s. :
ISBN: 91-7205-323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Herz Marcus
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-09688-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Snellman Fredrik
"Yngre tittar på en och tänker, vilken gammal kärring": Om åldersdiskriminering och om att behandlas som gammal.
Ingår i Jungerstam, S., Nygård, M. et.al. (red.) Äldres delaktighet, värdighet och hälsa: Resultat från GERDA-Botnia projektet.Tillhandahålles av institutionen för socialt arbete. : 2012 :
Obligatorisk

Allianser
Tjersland Odd-Arne, Engen Gunnar, Jansen Ulf
Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk

Viktimologisk forskning : [brottsoffer i teori och metod]
Heber Anita, Tiby Eva, Wikman Sofia
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 401 s. :
ISBN: 978-91-44-07343-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det sociala verksamhetsfältet - internationellt, 15 hp

Broadening horizons: international exchanges in social work, Hampshire, Ashgate Publishing Limited, 418pp
Dominelli Lena, Bernard Wanda Thomas (eds.)
2003 :
Obligatorisk

Kulturgrammatik : hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Herlitz Gillis, Roos Olle
2., [utök.] uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House : 2005 : 146 s. :
ISBN: 91-7005-175-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heron Barbara
Critically Considering International Social Work Practica. Critical Social Work, 7 (2). http://www.criticalsocialwork.com/units/socialwork/critical.nsf/tovr/77E246A31F32AF6385257277002CF193?opendocument&referer=
2006 :
Obligatorisk