Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2006-06-01
Innehåll
Kursmoment
2:1 Fördjupat ledarskap i social omsorg, 7,0 hp
Momentet innehåller ett antal teman som t.ex. ledarskapsteorier och dess betydelse i social omsorgsverksamhet, kommunikation och samtal, motivationsteorier, grupper och grupputveckling, genus, makt och konflikthantering. Dessa fokuseras utifrån olika teoretiska perspektiv samt på ledarskapet som relationen mellan ledaren själv, medarbetare, målgrupper och verksamheter i social omsorg.
2:2 Verksamhetsutveckling och ekonomi,6,5 hp
Momentet innehåller teoretisk förankrad kunskap inom områdena planerings-, förändrings- och utvecklingsarbete, som bidrar till organisationslärande inom sociala omsorgsverksamheter. Studenten skall tillägna sig kunskaper i kommunal eknonomi och budget processen samt dess betydelse för verksamheten. Under momentet kommer även arbetsrätt och avtal att behandlas.
Praktik, 15 hp infaller mellan mom 2:2 och 2:3 se separat kursplan
2:3 Praktikuppföljning, 1,5 hp
Terminen avslutas med en veckas uppföljning, vilket innebär att studenten ges möjlighet att reflektera över erfarenheterna från praktiken genom att återkoppla till de teoretiska inslagen i den tidigare delen av utbildningen
Integration teori-praktik
Yrkesidentiet och professionsroll
Möten och förhållningssätt
Förväntade studieresultat
Målet med kursen är att studenten skall tillägna sig
teoretiskt förankrad kunskap i verksamhetsutveckling och ekonomi samt förmåga att planera, utveckla och förändra sociala omsorgsverksamheter
fördjupad och teoretiskt förankrad kunskap i ledarskap samt ökad självkännedom beträffande den egna ledarförmågan
Behörighetskrav
Univ: För övergång till termin sex krävs 135 godkända hp. Samtliga kurspoäng från de två första läsåren ska vara godkända.
Undervisningens upplägg
Undervisningens uppläggning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, individuella uppgifter och seminarier. Den studerande förusätts delta aktivt i diskussioner som förs både vid seminarier och i anslutning till föreläsningar. Arbetsformerna under såväl de olika momenten som vid examinationstillfällena syftar till att träna den studerandes förmåga att uttrycka sig sakligt och kritiskt i såväl tal som skrift.
Undervisningen är obligatorisk i de fall aktivt deltagande krävs av studenten t.ex. i grupparbeten, färdighetsövningar, rollspel och examinationer. Varje lärare ger vid kursstart information om vilka undervisningsformer som är aktuella för respektive moment, för den obligatoriska närvaron samt om vilka regler som i övrigt gäller.
Examination
Enligt högskoleförordningen skall bedömningen av den studerandes kunskaper vara individuell eller utformas på sådant sätt att individuell prövning kan ske. Betyg ges som godkänd och underkänd.
Examinationen sker både muntligt och skriftligt samt genom aktivt deltagande i seminarier och övningar. Varje lärare informerar om vilka examinationsformer som gäller samt hur många examinationstillfällen som ges och när dessa äger rum. Tillfälle till omtentamen ges alltid vid två tillfällen, därefter vid ordinarie kurstillfälle.
Övriga föreskrifter
För övergång till termin sex krävs 135 godkända högskolepoäng. Samtliga högskolepoäng från de två första läsaren skall vara godkända.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.