"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Individ, familj och samhälle med inriktning äldre och funktionshindrade, 30 hp

Engelskt namn: Ageing and Disability from Individual, Family and Society Perspectives

Denna kursplan gäller: 2007-07-23 och tillsvidare

Kurskod: 2SA007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-02-23

Innehåll

Kursmoment

Kursen består av tre moment. Det övergripande syftet är att studenterna skall inhämta kunskaper om äldre och funktionshindrades situationer och livsvillkor ur ett tvärvetenskapligt perspektiv samt teorier om villkoren för omsorgsrelationer.

Gerontologi, 7,5 hp

Momentet omfattar gerontologi i ett tvärvetenskapligt perspektiv. Momentet inleds med historisk- och omsorgsideologisk utveckling samt demografiska aspekter för att ge en bakgrund till dagens insatser gällande äldre. Momentet syftar till att studenten inhämtar kunskaper och gerontologisk förståelse avseende sociala, biologiska och psykologiska förändringar samt sjukliga tillstånd i samband med åldrandet.

Funktionshinder, 7,5 hp

Under momentet inhämtar studenten kunskaper om olika funktionshinder och dess sociala, psykologiska och kulturella konsekvenser. Vidare ger momentet kunskaper om familjens situation och dess betydelse för människor med funktionshinder.

Individuella behov och samhälleliga villkor, 15 hp

Momentet har två huvudsakliga inriktningar. Inledningsvis fokuseras samhälleliga villkor för sociala omsorgsinsatser, bl a aktuell lagstiftning, rådande ideologier och bärande principer samt det professionella sociala omsorgsarbetet med äldre- respektive funktionshindrade. För det andra avhandlar momentet teoretiska perspektiv på mänskliga behov samt betydelsen av det sociala närverket ocv bemötandet av människor  med behov av hjälp och stöd. Bland annat ingår etik, maktaspekter och samtalsmetodik. Målet med momentet är att dels öka medvetenheten om de villkor som reglerar och villkorar socialt omsorgsarbetet, dels att öka förståelsen för människors behov och betydelsen av det sociala nätverket i omsorgsrelationer.

 

 

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att studenten skall öka

  • kunskaper i den historiska och omsorgsideologiska utvecklingen samt det samhälleliga ansvarstagandet gällande äldre och personer med funktionshinder idag och i framtiden
  • kunskaper i sociala, biologiska, psykologiska och medicinska teorier i samband med åldrandet och funktionshinder samt dess konsekvenser
  • kunskaper om teorier i omsorgsrelationer och dess villkor samt betydelse
  • kunskaper om teorier om mänskliga behov samt metoder att dentifiera och analysera individuella behov av social omsorg
  • kunskaper för att förstå betydelsen av etnicitet, klass generation och kön
  • medvetenheten om egna attityder och värderingar.

Behörighetskrav

Univ: För övergång från andra till tredje läsåret krävs 105 godkända hp. Samtliga kurspoäng från första läsåret ska vara godkända.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är i princip frivillig men närvaron är obligatorisk i de fall aktivt deltagande utgör en del av examinationen, t ex i färdighetsövningar och rollspel. Varje lärare ger vid kursstart informaiton om vikla undervisningsformer som är aktuella för respektive kurs, för den obligatoriska närvaron samt om vilka regler som i övrigt gäller.

Varierande undervisningsform förekommer t ex föreläsningar, seminarier, studier individuellt och i grupp. Studenten skall ges tillfälle att träna professionellt bemötande, förhållningssätt och samtalskonst. Genom rollspel och pedagogiskt framträdande erhålls erfarenheter som utvecklar självkännedom som professionell omsorgsgivare.

Examination

I kursen används varierande examinationsformer. Examination används också som ett inlärningsmoment och sker fortlöpnade. Betygsskalan består av betygen godkänd och underkänd.

För student som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare två provtillfällen. Betyg ges med godkänd eller underkänd. Varje moment avslutas med en kursvärdering.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.