"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete med barn, ungdomar och familj, 30 hp

Engelskt namn: Social Work with Children, Youth and Family

Denna kursplan gäller: 2007-07-23 och tillsvidare

Kurskod: 2SA006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2007-02-23

Innehåll

Identitetsskapande processer, 15 hp

Störningar och /eller brister i människorts identitetsutveckling kan ofta vara grunden till en social problematik. Därför är kunskap om detta område centralt i socialt arbete. För att förstå hur en människas identitet skapas krävs att studenten inhämtar kunskaper om följande faktorers betydelse för identietsutvecklingen:

  • de primära relationernas betydelse
  • familjesystemens betydelse
  • omvärldens betydelse

Vi närmar oss detta kunskapsområde utifrån tre olika teoretiska perspektiv:

  • det psykodynamiska, objektrelationsistiska (de primära relationerna)
  • det systemteoretiska (familjeperspektivet)
  • den symboliska interaktionismen (omvärldsperspektivet)

Att bistå människor i svåra livssituationer - utredning som en del i en förändringsprocess, 15 hp

Momentet har som ambition att synliggöra och granska sambandet mellan teori och handling i socialt arbete. Därför riktas fokus på att utveckla den studerandes kunskaper och personliga kompetens. Detta görs genom praktiska tillämpningar genom genomförandet av sociala utredningar, olika övningar och rollspel. Här sker en integrering av de olika momentens bärande teman samtidigt som könstillhörighetens betydelse, etiska , moraliska frågor problematiseras.

Studenten skall genom att delta i gruppövningar, rollspel, dramaövningar och genom att utföra utredningar skaffa sig kunskaper och färdigheter inom föjlande områden:

  • de rättsliga förutsättningarna för bistånd till barn, ungdom och familj och intervention till skydd för barn och ungdomar
  • processer och relationsarbete
  • samtalet som verktyg i det sociala arbetet
  • utveckling av ett barnperspektiv i det sociala utredningsarbetet och i den rättsliga processen

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att utveckla kompetens och en fördjupad förståelse för socialt arbete med barn, ungdomar och familjer.
Detta sker genom fördjupning inom följande områden:

  • mötet med klienten, processer och relationsarbete
  • utvecklandet av ett barnperspektiv i socialt arbete
  • de rättsliga förutsättningarna för bistånd och intervention och det utsatta barnets position i denna process

Behörighetskrav

Univ: För övergång från andra till tredje läsåret krävs 105 godkända hp. Samtliga kurspoäng från första läsåret ska vara godkända.

Undervisningens upplägg

Förutom gruppövningar, rollspel, dramaövningar samt litteraturseminarier skall de studeranden genomföra utredningsuppdrag, både individuellt och i grupp, som också är examinerande. Detta kräver ett aktivt deltagande och att tid avsätts utöver den som är schemalagd. Arbetsformernas syfte är att träna olika färdigheter bl. a. studerande på juristprogrammet, mötet med klienten mm. Närvaron vid föreläsningstillfällena är frivilligt, men deltagandet i olika övningar, seminarier och moment av färdighetsträning är obligatoriska då dessa är examinationsgrundande. Vid kursstarten ges detaljerad information om vad som gäller för de olika fördjupningsmomenten och för den obligatoriska närvaron.

Examination

Enligt högskoleförordningen skall bedömningen av den studerandes kunskaper vara individuell eller utformas på sådant sätt att individuell prövning kan ske. Betyg ges som underkänd och godkänd.

Examinationen på programmet sker både mundligt och skriftligt samt geom aktivt deltagande i seminarier och övningar.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.