Engelskt namn: Impairment and Disability - individual and social perspectives
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 2SA001
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2007-04-27
Moment 1: Historik, synsätt, begrepp och vardagsliv, 3,75 högskolepoäng (history, approach, concepts and every day life) Momentet belyser funktionshinder och handikapp ur historisk, ideologisk och begreppslig synvinkel. Grundläggande synsätt på definitioner av handikapp presenteras. Momentet innehåller också vardagslivets grundläggande villkor för människor med olika funktionshinder i olika miljöer, där bland annat platsens betydelse vad gäller möjligheter och hinder belyses. Moment 2: Beteendevetenskap, 3,75 högskolepoäng (Behavioural science) Momentet utgår från ett individperspektiv på funktionshinder. Det gäller såväl den diagnostiska aspekten som upplevelsen av funktionshinder och deras handikappskapade konsekvenser, respektive möjligheter till bemästrande, exempel ges från några olika funktionshinder Moment 3: Samhällsvetenskap, 3,75 högskolepoäng (Social science) Momentet belyser funktionsnedsättning och handikapp utifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Funktionshinder och handikapp studeras utifrån olika kulturanalytiska och socialvetenskapliga synsätt med betoning på funktionshindrande och handikappande strukturer och processer. I momentet tränas de studerande att integrera och förena kunskap från flera olika samhällsveteskapliga perspektiv. Moment 4: Rehabilitering/habilitering, 3,75 högskolepoäng (Rehabilitation/habilitation) Momentet behandlar habilitering/rehabilitering som e av flera kompetenser sammansatt verksamhet vars syfte är att funktionshindrade ska återvinna och utveckla bästa möjliga funktionsförmåga och livskvalitet. I momentet behandlas olika teoretiska perspektiv på habilitering/rehabilitering, dess rötter i ett vård- och behandlingsperspektiv liksom utvecklingen mot et socialt synsätt som innefattar aspekter av den sociala omgivningen (tillgånglighet, attityder mm). Avslutnings-vis behandlas villkoren för ett brukarperspektiv och några nyskapande initiativ inom området.
Kursens mål är att introducera handikappvetenskap som kunskapsfält och ge en orientering om grundläggande individuella och sociala perspektiv på funktions-hinder och handikapp. Syftet är också att ge kunskaper om funktionshindrades livsvillkor ur ett historiskt, individuellt, kulturellt och socialt perspektiv. Kunskap och förståelse visa kunskap om och förståelse för handikappfrågornas mångvetenskaplighet redogöra för olika definitioner, begrepp och synsätt på funktionshinder och handikapp och dess utveckling över tid känna till livsvillkoren för personer med funktionshinder och olika strategier för att hantera sin situation identifiera handikappade processer förena kunskap om handikapp från flera olika samhällsvetenskapliga perspektiv redogöra för olika teoretiska perspektiv på habilitering/rehabilitering återge betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande Färdighet och förmåga identifiera olika handikappvetenskapliga frågeställningar reflektera över olika perspektiv på handikappfrågor utifrån individuella och sociala synvinklar självständigt presentera handikappvetenskapliga frågeställningar skriftligt Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöma och granska olika handikappforskningsrelaterade frågeställningar och dess betydelse i relation till samhälliga och etiska aspekter
Undervisningen kan ske i form av exempel: föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer och gruppövningar. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination kan ske individuellt, och/eller i grupp, i form av skriftliga och muntliga tentamina. Som betyg för hel kurs används något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Efter genomgången kurs har studenten rätt till en ordinarie examination samt därefter fyra examinationstillfällen. I kursen ingår kursvärdering. Denna skall vara vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen skall dokumenteras och redovisas för studenterna.
Barron Karin
Genus och funktionshinder. I Barron, Karin (red) (2004) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur (32 sidor)
Brusén Peter
Ett liv som andra : livsvillkor för personer med funktionshinder. (kap 2, 5, 7, 9 och 10)
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 226 s. :
ISBN: 91-44-00862-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,3,4,6,7,8,10 =141 sidor
Funktionshinder i ett historiskt perspektiv
Förhammar Staffan, Nelson Marie C.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 206 s. :
ISBN: 91-44-03133-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Handikapp : synsätt, principer, perspektiv : [antologi]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 325 s. :
ISBN: 91-44-01646-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 2,4,5,6,9,10,11,12 = 104 sidor
Imrie, R (2004).
Disability, embodiment and the meaning of the home. Housing studies. Vol 19, no 5. (15 sid)
Kjellman Cecilia
Ta plats eller få plats? : studier av marginaliserade människors förändrade vardagsliv
Lund : Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi : 2003 : 257 s. :
ISBN: 91-973856-7-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3 och 7, 75 sidor.
Funktionshinder och välfärd : betänkande.
Kommittén Välfärdsbokslut , Szebehely Marta
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2001 : 227 s. :
ISBN: 91-38-21483-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,7 = 75 sidor
Tideman Magnus
Perspektiv på funktionshinder och handikapp
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 353 s. :
ISBN: 91-44-01618-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1,2,6,7 = 52 sid.
Åström, E (2001)
Vardagslivet så skiftande och olika till sin karaktär I Ellegård, K. & Wihlborg, E. (red.) (2001) Fånga vardagen - Ett tvärvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (15 sidor)
Ca 100 sidor enligt kursledares anvisingar.
Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Barron Karin
Genus och funktionshinder. I Barron, Karin (red) (2004) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur (32 sidor)
Danermark Berth (2005).
Handikappforskning som tvärvetenskap. Möjlighet och utmaningar. I Söder, Mårten (2005). Forskning om funktionshinder. Problem-utmaningar-möjligheter. Lund. Studentlitteratur. (20 sidor)
Danermark Berth (red) (2005).
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund. Studentlitteratur (180 sidor)
Gustavsson Anders (2004).
På spaning efter det levda medborgarskapet. I Tössebro, J (red.) (2004) Integrering och inkludering. Lund: Studentlitteratur (27 sidor)
Jeppsson-Grassman Eva
Att drabbas och att forma sitt liv : om strategier bland funktionshindrade och arbetslösa
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 193 s. :
ISBN: 91-44-02665-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Möller K (2004). ICF.
Ett nytt sätt att tänka kring och beskriva hälsa och funktionshinder. (30 sidor)
Möller K. (2004)
Lättförståelig föreläsningsserie om ICF. Video. 78 minuter. Specialpedagogiska institutet.
Nordenfelt Lennart
Aktivitet, delaktighet och ICF - en vetenskapsteoretisk bakgrund. I Gustavsson, Anders (2004). Delaktighetens språk. Lund. Studentlitteratur (15 sidor).
Rehabilitering och välfärdspolitik
Lindqvist Rafael, Hetzler Antoinette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 215 s. :
ISBN: 91-44-03464-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Sauer Lennart
Teater och utvecklingsstörning : en studie av Ållateatern
Umeå : Institutionen för socialt arbete : 2004 : 279, [8] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-353
ISBN: 91-7305-780-0
Se Umeå UB:s söktjänst