"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den analytiska tränaren: att använda vetenskap i idrottspraktiken, 7,5 hp

Engelskt namn: The Analytical Coach: Applying Science in Sports Practice

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 2PS401

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2024-06-20

Innehåll

Syftet med kursen är att använda vetenskap i idrottspraktiken för tränare och på så vis ge chansen att möta de ökade kraven på tränare inom modern idrott att effektivt förstå, analysera och hantera data och statistik. Denna metodkurs är skräddarsydd för tränare som siktar på att integrera ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik. Kursen erbjuder en solid grund för att fatta välgrundade beslut genom ett mer analytiskt förhållningssätt och inkluderar färdighetsträning i att samla in, analysera och tolka data från egna idrottare eller andra praktiska exempel. Detta syftar till att skilja viktiga förändringar från brus i data, med en tydlig koppling till tränarens dagliga arbete och beslutsfattande. Dessutom betonas vikten av att förstå forskningsprocessen, kritiskt granska vetenskapliga arbeten och reflektera över deras praktiska inverkan, vilket ger en ökad generell förståelse för statistik och möjligheten
att skapa mätbara utvärderingsprojekt.

Förväntade studieresultat

Mål (förväntade studieresultat)
Kunskap och förståelse

  • Studenten ska visa kunskap om hur de kan använda vetenskapliga datainsamlingsmetoder i tränarens praktiska tillämpning
  • Studenten ska visa kunskap om hur den kan använda vetenskapliga arbetssätt i utvecklings- och utvärderingsarbete.

Färdighet och förmåga

  • Studenten ska visa färdighet och förmåga att söka, läsa och förstå vetenskaplig kommunikation.
  • Visa hur insamlade data statistiskt kan analyseras, visualiseras och tolkas.
  • Studenten ska kunna analysera, visualisera och tolka statistiska data i en praktiskt tillämpad kontext.
  • Studenten ska skriftligt och muntligt kunna kommunicera vetenskaplighet i en tränarkontext.
  • Studenten ska visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt arbete med avseende på praktisk användbarhet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen har ett studerandeaktivt upplägg och ges i form av föreläsningar/genomgångar, grupparbeten, datalabbar och handledning. Undervisningen sker online. På kursen genomför studenterna projektarbeten där de i individuellt och i grupp arbetar med projekt där de samlar in data som sedan analyseras och redovisas. Dessa arbeten redovisas skriftligt och muntligt. Undervisningsresurser tillhandahålls och
kommunikation sker via en internetbaserade lärplattform. Detta innebär krav på tillgång till dator och internetanslutning.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En digital individuell skriftlig examination där grundläggande begrepp om forskningsmetodik kopplat till tränarskap examineras (U-VG).
  • En digital individuell skriftlig examination där praktiska förmågor att utföra och tolka statistiska analyser examineras (U-VG).
  • Ett obligatoriskt seminarium med tillhörande skriftlig inlämning där studenten presenterar ett tänkt projekt där den ska applicera kunskaper om tillämpad forskningsdesign och metod i sin tränarpraktik (U-G)
  • En skriftlig projektuppgift där studentens förmåga att använda sina metodologiska kunskaper i sin tränarpraktik examineras (U-VG)
  • Ett obligatoriskt muntligt seminarium med en skriftlig reflektionsuppgift där studenternas förmåga att använda metodologiska kunskaper i sin tränarpraktik examineras (U-G).

Förekomst av examinerande och obligatoriska moment/uppgifter anges i schema.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända.

Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd.

För att bli Godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Väl Godkänd så krävs dessutom Väl Godkänd på de skriftliga individuella uppgifterna. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid

ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie

prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avstegfrån kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 33

Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners
Navarro D J, Foxcroft D R
learnstatswithjamovi.com : 2019 :
E-bok
Obligatorisk

Learning Statistics with JASP : A Tutorial for Psychology Students and Other Beginners
Navarro Danielle, Faulkenberry Thomas J., Foxcroft David

https://tomfaulkenberry.github.io/JASPbook/lsj.pdf
Obligatorisk