"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande klinisk bedömning och behandling för Kompletterande utbildning, 18 hp

Engelskt namn: Basic clinical assessment and treatment for Supplementary Education

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 2PS344

Högskolepoäng: 18

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2024-01-25

Innehåll

Kursen skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i diagnostik, psykoterapeutiska teorier och metoder. Kursen skall spegla psykoterapeutisk metod enligt psykodynamiskt och kognitivt beteendeinriktat synsätt. Kursen är indelad i två moment.
 
Moment 1: Grundläggande klinisk bedömning (6 hp).
Momentet ger en översikt av bedömning inom psykologisk behandling. Dessutom ger momentet en genomgång av metoder för bedömning samt träning i att genomföra och sammanställa diagnostik utifrån fall. Därtill innehåller kursen vetenskapsteoretiska utgångspunkter för bedömning.

Moment 2: Teoretiska grunder i psykologisk behandling samt psykoterapi (12 hp).

Momentet innehåller två inriktningar inom psykoterapeutisk metodik a. kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori (6 hp) och b. psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori (6 hp). Momentet bygger på de kunskaper om teoribildningar inom personlighets- och utvecklingspsykologin som erhållits tidigare på psykologprogrammet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Efter moment 1: Grundläggande klinisk bedömning

Kunskap och förståelse
• Visa kunskap och förståelse inom områdena diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna.
• Visa kunskap och förståelse för de problem som är förknippade med diagnosklassificeringssystem.
• Visa grundläggande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna

Färdighet och förmåga
• Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och tillämpa diagnostik på fall.
• Visa förmåga till att genomföra en klinisk bedömning, samt sammanställa bedömningen och återge den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem och funktionsavvikelser utifrån vetenskapsteori, etik och kritiska perspektiv om makt.


Efter moment 2: Teoretiska grunder i psykologisk behandling inklusive psykoterapi

Kunskap och förståelse
• Visa grundläggande kunskap och förståelse för kognitiv beteende terapi och psykodynamisk terapi avseende vuxna individuella terapier.
• Visa kunskap och förståelse för hur de studerade teorierna är kopplade till diagnostik.
• Visa kunskap och förståelse för kopplingen mellan psykoterapeutisk teori och metod.
• Visa kunskap och förståelse för terapeutiskt förhållningssätt i relation till de studerande metoderna.

Färdighet och förmåga
• Visa förmåga till att i viss mån tillämpa teoretiska kunskaper på kliniska fallbeskrivningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande kritiska perspektiv om makt vid användning av psykoterapimetod.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen är en campuskurs. Undervisningsformer kommer att vara föreläsningar, rollspel, grupparbeten och seminarium.
 
 
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska (alternativt Kursen ges på engelska)
 

Examination

Moment 1
Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga redovisningar både enskilt och i grupp, videoinspelat rollspel, skriftliga obligatoriska uppgifter både enskilt och i grupp, samt salstentamen.

Moment 2
Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga och skriftliga redovisningar både enskilt och i grupp samt genom videoinspelat rollspel och salstentamen.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 3

Moment 1

Herlofson Jörgen
Mini-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Stockholm : Pilgrim Press : 2014 : 374 s. :
ISBN: 9789198007916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykiatri
Herlofson Jörgen, Ekselius Lisa, Lundin Anders, Mårtensson Björn, Åsberg Marie
Upplaga 2:1 : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 879 sidor :
ISBN: 978-91-44-09497-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 - KBT

Öst Lars-Göran
KBT inom psykiatrin
2., rev. och utök. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 424 s. :
ISBN: 9789127135604
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Obs! Endast kap 3. Läggs ut på Cambro

Kåver Anna
KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789127147447
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Ramnerö Jonas, Törneke Niklas
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2020 : 288 sidor :
ISBN: 9789144136639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
Andra utgåvan : Natur & Kultur : 2021 : 327 sidor :
ISBN: 9789127824546
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 - PDT

Bergsten Katja
Affektfokuserad psykodynamisk terapi : teori, empiri och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 214 s. :
ISBN: 978-91-27-13558-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Below Camilla von
Anknytning i psykoterapi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2020] : 336 sidor :
ISBN: 9789127826892
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McWilliams Nancy.
Psychoanalytic diagnosis : understanding personality structure in the clinical process
2. ed. : New York : Guilford : c2011. : xxi, 426 s. :
ISBN: 1-60918-494-7 ¹40.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del 1 Kap 1-6

Cabaniss Deborah L. author.
Psychodynamic psychotherapy : a clinical manual / [electronic resource] by Deborah L. Cabaniss and three others
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781119141990
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.