"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kognitiv screening för kompletterande utbildning, 1,5 hp

Engelskt namn: Cognitive screening for supplementary education

Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare

Kurskod: 2PS325

Högskolepoäng: 1,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2021-11-18

Innehåll

Kursen syftar till att träna studenterna i kognitiv screening, integrerat i deras klientarbete på psykologmottagningen.  Kursen syftar även till träning i dokumentation kopplad till uppgiften och med ett professionellt förhållningssätt. Kursen ger tillfälle till fördjupad träning i användning av kognitiva test och återgivning av resultat både skriftligt och muntlig.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:

Kunskap och förståelse
*    Visa god kunskap om kognitiva test som används för bedömning av kognitiva förmågor och vilka slutsatser som kan dras utifrån dessa.
*    Uppvisa fördjupad kunskap om sambandet mellan kognitiv funktionsförmåga och psykisk hälsa.

Färdighet och förmåga
*    Visa förmåga att kunna tillämpa de ramfaktorer som kontrakt, tids- och rumsaspekter, samt lagar, förordningar och föreskrifter som är relevanta för bedömningsarbetet.
*    Visa förmåga till att inhämta, tolka och värdera nödvändig information för att göra en kognitiv screening.
*    Visa förmåga till att sammanfatta, bedöma och dokumentera  resultatet från screeningen, samt återge resultatet till klient.
*    Visa förmåga till ett professionellt samarbete med klienten vid screeningtillfälle och återgivning av resultatet av kognitiv screening.
*    Visa förmåga till ett professionellt samarbete med studentkollegor och handledare/lärare

Värderingsförmåga och förhållningssätt
*    Tillämpa professionella förhållningsätt samt förmåga att ta hänsyn till maktaspekter i screeningssituationen och vid återgivningen.
*    Visa förmåga att kritiskt reflektera över olika faktorers inverkan på den kognitiva screeningen, såsom genus, etnicitet, socioekonomi och ålder

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till kompletterande psykologutbildning. 

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen inleds med en introduktion för momentet då utförandet av kursen vävs samman med klientarbetet som utförs på psykologmottagningen. Undervisningsinslag såsom föreläsningar angående utredning och psykisk ohälsa ingår i momentet. Undervisningen kan innehålla nätbaserade inslag

Studenterna ges tillfälle att öva sig på varandra både i administration, rättning och tolkning och erhåller handledning på administrationen. Studenterna genomför screeningen på sina tilltänkta psykoterapiklienter. Därefter via handledning under ges möjlighet till korrigering av rättning och stöd för tolkning. Nästa steg i momentet gäller dokumentation av genomförd kognitiv screening i journal och i ett skrivet format som anpassas till att kunna lämnas över till klienten i samband med den muntliga återgivningen.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom att studenten genomför en kognitiv screening med klient som återges muntligt. Den skriftliga dokumentationen av detta i journalen examineras mot de förväntade studieresultaten.


Omexamination

Missad/ eller underkänd kognitiv screening ersätts med nytt tillfälle under terminen.  

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.