Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2020-11-05
Innehåll
Kursen behandlar forskningsprocessens olika faser samt olika typer av forskningsmetoder som används inom den samhällsvetenskapliga idrottsforskningen och deras möjligheter och begränsningar. Under kursen ges de studerande färdighetsträning i olika sätt att samla in och analysera empiriskt material. Grunderna i psykologisk testning presenteras. Att kritiskt granska upplägg, metod och resultat i vetenskapliga arbeten och reflektera över forskningsetiska överväganden är också ett viktigt inslag i kursen.
Förväntade studieresultat
Efter kursen förväntas studenten:
Kunskap och förståelse * Visa kunskap om grundläggande begrepp inom forskningsmetoder som används i samhällsvetenskaplig idrottsforskning * Visa kunskap om datainsamlingsmetoder och förstå i vilka sammanhang olika metoder bör användas * Visa kunskap om olika metoder för tolkning och analys av data * Visa kännedom om forskningsetiska riktlinjer
Färdighet och förmåga * Skriftligt och muntligt kunna kommunicera vetenskap * Kunna analysera data och tolka resultat från dataanalyser
Värderingsförmåga och förhållningssätt * Kritiskt granska vetenskapligt arbete med avseende på frågeställningar, metod, resultat, slutsatser samt etiska aspekter
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen på kursen har ett studerandeaktivt upplägg och ges i form av föreläsningar/genomgångar, grupparbeten, datalabbar och handledning. På kursen genomför studenterna projektarbeten där de i grupp arbetar med forskningsprojekt där de samlar in data som sedan analyseras och redovisas. Dessa arbeten redovisas skriftligt och muntligt.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
Examination
Examinationen sker dels individuellt, dels i grupp. Den individuella examinationen består av en salstentamen där grundläggande begrepp om forskningsmetodik examineras. De projektarbeten som genomförs under kursen examineras individuellt och i grupp, både muntligt och skriftligt. Obligatoriska undervisningstillfällen omexamineras genom deltagande i uppsamlingsseminarier.
En student som inte helt uppfyller målen för projektarbeten och workshops men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 24
Research Methods in Psychology SAGE Publications Ltd : 2012 : Obligatorisk
Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners Navarro D J, Foxcroft D R learnstatswithjamovi.com : 2019 : E-bok Obligatorisk