Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2020-02-06
Reviderad av: Prefekten, 2021-12-14
Innehåll
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om klinisk barnpsykologi samt om funktionsnedsättningar i ett pedagogiskt perspektiv. Kursen fokuserar huvudsakligen på olika former av psykisk ohälsa/funktionsnedsättning från förskoleålder till tonår, olika teoretiska aspekter på psykisk ohälsa/funktionsnedsättning hos barn och unga, metoder för utredning och bedömning, grunder för behandling, samt olika forskningsperspektiv och studiemetoder inom området klinisk barnpsykologi. Ett viktigt tema är även funktionsnedsättningar i ett pedagogiskt perspektiv i termer av vad deltagande i skolundervisning kan innebära för barn med funktionsnedsättning, konsekvenser för psykisk hälsa och förebyggande åtgärder för psykisk ohälsa.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs förvänta studenterna kunna: * Visa god kännedom om och förståelse för olika former av psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och unga * Visa kunskap om vilka konsekvenser olika psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och unga kan få för utveckling och lärande * Visa förståelse för interaktionen mellan funktionsnedsättning och den pedagogiska praktiken
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs förvänta studenterna kunna: * Visa förmåga att kunna diskutera och tillämpa teorier och metoder för utredning och behandling av barn och unga * Visa förmåga att ge stöd och vägledning om hur skolan kan förebygga att elever med funktionsnedsättning utvecklar psykisk ohälsa * Visa färdighet att självständigt kunna söka kunskap om olika psykiska problem, störningar och syndrom samt metoder för behandling och stöd hos barn och unga
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs förvänta studenterna kunna: * Kunna reflektera kritiskt kring frågor om psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och unga
Behörighetskrav
Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
För att delta i kursen krävs att man är antage till kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Undervisningens upplägg
Kursen sker på campus och undervisningsformerna består av lärarledda föreläsningar och seminarier/gruppövningar. Läroplattform används för att distribuera information och seminarieuppgifter. Undervisning kan även ske online.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen (flervals-/kortsvarsfrågor) i klinisk barnpsykologi, skriftliga uppgifter samt gruppredovisning och diskussioner vid examinerande seminarier gällande klinisk barnpsykologi och specialpedagogik. Examinerande seminarier kan komma att ske digitalt.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen sätts när de skriftliga proven är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Denna kurs kan inte inkluderas i en examen om den överlappar med en annan kurs. Om tvekan råder bör studenten vända sig till studievägledare vid Institutionen för psykologi eller programkoordinator för sitt program.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 33
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas 2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. : ISBN: 9789127135888 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik och funktionshinder Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. : ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Psykologutlåtanden och intyg Selander Ulla-Britt, Nyman Håkan 2. uppl. : Studentlitteratur AB : 2011 : 120 s. : ISBN: 978-91-44-07969-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.