"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Leda grupp för kompletterande utbildning, 3 hp

Engelskt namn: Lead Group for Supplementary Education

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PS284

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2020-02-06

Innehåll

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper i processledning. Kursen gör detta genom att växla mellan teoretiska inslag och praktiska övningar. Med hjälp av teori och praktik ska kursen kontinuerlig träning i olika sätt att leda och förstå grupprocesser där tre eller flera inblandade. Kursen behandlar etiska aspekter, både i relation till kurskamrater, till studenten själv och till klienter.

Kursen syftar till ökade färdigheter att leda grupprocesser i olika syften och i olika sammanhang. Exempel på samtalsprocesser är psykologisk behandling i grupp, familjebehandling och utveckling av arbets- och idrottsgrupper. Exempel på skeenden som ska hanteras genom praktiska färdigheter är grupper i kris, konflikt, destruktivitet, samarbetssvårigheter och låg prestation.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
* Visa kunskap om de olika fält där psykologer leder grupprocesser
* Visa kunskap och förståelse för de olika psykologiska discipliner och teorier som är inblandade i att leda grupper

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
* Visa förmåga till att inhämta och värdera nödvändig information för att bedöma en processlednings genomförbarhet.
* Visa förmåga till att i linje med uppdragets syfte hantera svåra situationer i processledning.
* Visa förmåga till att justera maktförhållanden inom en grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
* Tillämpa professionella förhållningsätt med fokus på att visa medvetenhet om makt och kön.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen inleds som gruppaktivitet och övergår till processledning mot tredje part med fortlöpande handledning.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.

Examination

Kursen examineras genom att tillsammans med en eller flera studiekamrater leda en grupp, samt individuellt i handledningssessioner där man utvärderar studentens beteende i förhållande till förväntade studieresultat för momentet, både muntligt och genom individuella skriftliga uppgifter. Båda momentens inslag bedöms som klinisk undervisning och studenten har endast rätt till 2 examinationstillfällen.

Alla gruppaktiviteter är obligatoriska och av prövande karaktär. Om studenten är frånvarande eller underkänd, från gruppaktiviteter, vid två tillfällen eller flera vid respektive moment oavsett orsak, så leder det till ett underkännande. Studenten får då examineras nästa gång kursen ges.
Om studenten är frånvarande vid ett handledningstillfälle för examineras detta genom en extra individuell skriftlig uppgift.
Förberedande sessioner för att leda grupp är också obligatoriska.

Det som prövas i gruppaktiviteten är förutom närvaro, att den studerande är aktiv och bidrar med sina tankar, upplevelser och reflektioner. Den enskilda studenten ska reflektera och bidra på ett sådant sätt att gruppledaren kan säkerställa att den enskilda studenten praktiskt visar på en kontinuerlig reflektion över professionella förhållningssätt samt det innehåll som tas upp under förväntade studieresultat. Studenten ska också kunna tillämpa kunskapen under förväntade studieresultat och visa på relationella empatiska förmågor i gruppen.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.

Betyg för kursen sätts när alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för  en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund  av funktionsnedsättning.  Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov.  Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.