"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Diagnostik och bedömning för kompletterande utbildning, 6 hp

Engelskt namn: Diagnostic and Assessment for Supplementary Education

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PS283

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2020-02-06

Innehåll

Kursen skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i diagnostik och bedömning
 
Kursen ger en översikt av bedömning inom psykologisk behandling. Dessutom ger momentet en genomgång av metoder för bedömning samt träning i att genomföra och sammanställa diagnostik utifrån fall. Därtill innehåller kursen vetenskapsteoretiska utgångspunkter för bedömning.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
* Visa kunskap och förståelse inom områdena diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna.
* Visa kunskap och förståelse för de problem som är förknippade med diagnosklassificeringssystem.
* Visa grundläggande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna

Färdighet och förmåga
* Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och tillämpa diagnostik på fall.
* Visa förmåga till att genomföra en klinisk bedömning, samt sammanställa bedömningen och återge den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
* Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem och funktionsavvikelser utifrån vetenskapsteori, etik och kritiska perspektiv om makt.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen är en campuskurs. Undervisningsformer kommer att vara föreläsningar, rollspel, grupparbeten och seminarium.
 
 
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska

Examination

Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga redovisningar både enskilt och i grupp, videoinspelat rollspel, skriftliga obligatoriska uppgifter både enskilt och i grupp, samt salstentamen.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för  en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund  av funktionsnedsättning.  Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov.  Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 1

Moment 1

Herlofson Jörgen
Mini-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Stockholm : Pilgrim Press : 2014 : 374 s. :
ISBN: 9789198007916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykiatri
Herlofson Jörgen, Ekselius Lisa, Lundin Anders, Mårtensson Björn, Åsberg Marie
Upplaga 2:1 : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 879 sidor :
ISBN: 978-91-44-09497-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst