Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2019-06-17
Reviderad av: Prefekten, 2024-05-23
Innehåll
Fördjupningsalternativet fokuserar på senare delen av livsspannet och har ett brett perspektiv (kognitivt, biologiskt, kliniskt, personlighet och socialt). Kursen belyser bland annat stereotypa föreställningar om åldrande, fysiska och kognitiva förändringar, livsstil, psykologisk och mental hälsa samt sociala relationer i senare delen av livet.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för teorier och aktuell forskning inom åldrandets psykologi.
visa kännedom om frisk- och riskfaktorer när vi blir äldre
Färdighet och förmåga
planera, genomföra och rapportera innehållet i en strukturerad intervju som undersöker olika aspekter av åldrandet i förhållande till teorier och aktuell forskning inom området.
Planera och genomföra en muntlig presentation anpassad utifrån tilltänkt målgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt reflektera över stereotypa föreställningar om åldrandet.
reflektera kring vad ett bra åldrande kan vara samt värdera vilka faktorer som är viktiga för att uppnå detta.
kritiskt granska insatser som avser främja ett hälsosamt åldrande.
reflektera kring hur kunskaper i åldrandets psykologi på olika sätt kan bidra till ett hållbart samhälle.
Behörighetskrav
210 hp inom ramen för psykologprogrammet
Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd examinator.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops, samt till stor del av självstudier. Undervisning sker på Campus Umeå. Undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen Canvas. Detta innebär specifika krav på teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska (dessa anges i schema).
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Kursen examineras genom, skriftlig gruppuppgift, muntlig individuell examination i form av gruppseminarier, muntlig gruppexamination genom gruppseminarier, samt individuell skriftlig examination i form av genomförande av en strukturerad intervju som redovisas i rapportform, där den egna intervjun diskuteras i relation till vetenskaplig litteratur, hållbar utveckling och till psykologrollen.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Förekomst av examinerande moment anges i schema.
Betyg för kursen sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regler för betyg och examination, FS1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 28
Litteraturen kommer består främst att bestå av artiklar.
Artiklar kommer att tillhandahållas av respektive lärare under moment
Psykologiska perspektiv på åldrande och hälsa Rennemark Mikael, Bratt Anna Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 156 sidor : ISBN: 9789144122687 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kommer att tillhandahållas av respektive lärare under momentet