"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kompletteringskurs: Bedömning, utredning och diagnostik, 20 hp

Engelskt namn: Supplementary Course: Assessment and Diagnostics

Denna kursplan gäller: 2018-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PS182

Högskolepoäng: 20

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2017-11-20

Reviderad av: Prefekten, 2018-11-13

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenten kunskap och förståelse för modeller för klassifikation och diagnostik av kliniska tillstånd samt fördjupad förståelse för den kliniska psykologins arbetsområde med fokus på såväl traditionell psykiatrisk problematik som neuropsykologiska dysfunktioner hos barn, ungdomar och vuxna. Vidare syftar kursen till att ge fördjupad förmåga att värdera och tillämpa olika metoder för psykologisk bedömning och utredning av individer i olika åldrar.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
•  visa god kunskap om system och principer för klassifikation av psykiatrisk problematik samt om forskningsfynd rörande incidens, prevalens, förlopp och konsekvenser av specifika psykiatriska tillstånd
• visa fördjupad kunskap om centrala teorier och forskningsfynd med relevans för förståelsen av hur samspelet mellan faktorer inom och utom individen kan leda till dysfunktion i relation till normalfunktion
• visa fördjupad kunskap om psykologiska metoder för utredning och bedömning av såväl kliniska tillstånd som av olika aspekter av funktionsnivå

Färdighet och förmåga
•  visa fördjupad förmåga att planera och genomföra olika typer av psykologiska utredningar av individer i olika åldrar
•  visa förmåga att värdera och tolka resultaten av utredningar, skriva utlåtanden samt genomföra muntliga och skriftliga resultatåterkopplingar

    
Värderingsförmåga och förhållningssätt
•  visa förmåga att identifiera, reflektera över och tillämpa ett professionellt och etiskt förhållningssätt i relation till de teman och uppgifter som aktualiseras på kursen

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten är antagen till kurspaketet”Kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen, 90 hp”. För
antagning till kurspaketet gäller följande:
 
Utländsk psykologexamen som i utförandelandet ger behörighet att utöva arbete som psykolog eller, om yrket i utfärdandelandet inte är reglerat, ska omfatta minst fyra år och ge en examen på avancerad nivå (exempelvis masterexamen i psykologi med klinisk inriktning).
 
Examen ska inkludera psykologins kärnområden, exempelvis kognitions-, inlärnings- och utvecklingspsykologi. Den ska innehålla forskningsmetodik och psykiatri/psykopatologi eller motsvarande (till exempel mental hälsa eller psykisk hälsa). Examen ska även inkludera praktiska inslag, alternativt att den sökande har dokumenterad relevant yrkeserfarenhet.
 
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 respektive Engelska 5 eller motsvarande.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt praktiska utredningsmoment (inklusive en verksamhetsförlagd utredning). Delar av kursen läses integrerat med kurser inom psykologprogrammet.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

 

Examination

Examinationen består av individuella skriftliga prov samt av genomförda seminarier, projektarbeten och gruppredovisningar. Utredningsmoment examineras via genomförd utredning med åtföljande utlåtandeskrivning och redovisning.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.