Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2017-11-20
Reviderad av: Prefekten, 2025-02-13
Innehåll
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskaper om familjeprocesser på både teoretiskt och tillämpad nivå. Viktiga teman är även våld i nära relationer och hur man handlägger våldsutsatthet i familjeärenden utifrån ett barnperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
Visa kännedom om och förståelse för olika mönster av patogena och salutogena uppkomst och vidmakthållande processer i familjer
Visa kunskap om flera teoretiska modeller inom familjebehandling
Visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Färdighet och förmåga
Kunna tillämpa familjeterapeutiska interventioner i en uppstart av en familjebehandling
Kunna uppvisa relationella och affekfokuserade förhållningssätt i familjebehandling
Behörighetskrav
Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Undervisningens upplägg
Kursen sker på campus och undervisningsformerna består av lärarledda föreläsningar och seminarier/gruppövningar. Läroplattform används för att distribuera information och seminarieuppgifter.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Formerna för att examinera studenternas kunskaper och förståelse sker genom en individuell skriftlig tentamen. Färdigheter och förmåga sker genom muntlig examination där den individuella prestationen bedöms.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination .
Förekomst av examinerande moment/uppgifter anges i schema. Betyg för kursen sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.