Engelskt namn: Sport and society for the Masters Programme in Sports Psychology
Denna kursplan gäller: 2017-01-02 till 2019-03-03 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-15 och 2023-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-03-04 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2019-03-03
Kurskod: 2PS151
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-11
Reviderad av: Prefekten, 2016-04-11
Kursen behandlar olika utmaningar inom idrottspsykologin ur ett systemteoretiskt samhällsperspektiv. Kursen har tonvikt på samspelet mellan samhälle, psykologiska och sociala faktorer och dess konsekvenser för idrott, friskvård och hälsa. Kursen tar inom sfären idrott upp barn och ungdomars idrotts- och motionsvanor, samhällets syn på elitidrott och dess konsekvenser på utveckling och personlighet hos utövaren samt eventuella dysfunktionella beteenden som kan uppstå såsom överträning, idrottsanorexi, doping, tävlingshets, karriäravslut, problematisering och utmaningar med att inkludera olikheter såsom kön, ålder, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion, etnisk mångfald. Inom friskvård och hälsa tar kursen upp utmaningar som stillasittande, psykiskohälsa bland barn och ungdomar samt hälsosamt åldrande.
Kursinnehållet problematiseras utifrån ett mångfaldsperspektiv och grundläggande forskningsmetod belyses.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Visa på kunskap och förståelse för olika samhällsutmaningar ur ett systemteoretiskt perspektiv inom barn och ungdomsidrott, elitidrott, friskvård och hälsa
• Visa på kunskap och förståelse för begreppen tävlingsfostran och föreningsfostran och dess konsekvenser för individen och samhället.
• Visa på kunskap och förståelse för vilka utmaningar inkluderandet av olikheter får för idrotten.
Färdighet och förmåga
• Visa på färdighet och förmåga att analysera idrottspsykologiska utmaningar ur ett systemteoretiskt samhällsperspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa på förmåga att använda kritiska perspektiv för att problematisera idrottspsykologiska utmaningar, dess metoder och litteratur
Avklarade kurser på termin 1:
Introduktionskurs i psykologi för psykologprogrammet med inriktning mot idrott. 7,5 hp,
Vetenskaplig och professionell metod för psykologprogrammet med inriktning mot idrott. 7,5 hp. Eller motsvarande.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/övningar, grupparbeten och grupphandledning. Undervisningen sker på campus. Undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen Cambro. Detta innebär specifika krav på teknisk utrustning och kompetens. Examinerande undervisningsmoment är obligatoriska.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examination sker
Individuellt
• Kunskap och förståelse examineras genom skriftlig tentamen.
• Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom muntlig presentation.
• Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle.
Gruppvis
• Färdigheter, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom skriftlig rapport författad i grupp.
• Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig, individuell eller i grupp) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet