Engelskt namn: Introduction to Psychology for the Masters Programme in Sports Psychology
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2024-08-11
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-15 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2016-07-25 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-07-24
Kurskod: 2PS131
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-23
Reviderad av: Prefekten, 2024-05-23
Kursen presenterar överskådligt psykologins och idrottspsykologins olika ämnesområden, teoretiska angreppsätt och dess förankring i vetenskapen. Diskussionsseminarier/gruppuppgifter ges i direkt anslutning till föreläsningar och kurslitteratur. Kursen innehåller också en introduktion till psykologyrket och psykologyrket med inriktning mot idrott. Innehållet på kursen är av introducerande karaktär och förväntas bland annat ge studenten en uppfattning om vad kommande studier innehåller.
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskap om vetenskapsteori samt (idrotts)psykologin som ämnesområde och vetenskap samt dess historia
- visa kunskap om olika teoretiska och metodologiska angreppssätt inom psykologins ämnesområden inklusive idrottspsykologi
Färdighet och förmåga
- förklara kritiskt granska psykologiska begrepp och teorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förståelse och reflektera över psykologens roll vid etiska dilemman och för att bidra till ett mer hållbart samhälle.
Kursen ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen på kursen ges tillsammans med psykologprogrammet och fristående kurs. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Seminarier och gruppövningar kan, där så anges, vara obligatoriska och examinerande.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Undervisande inslag på kursen kan ske digitalt.
Individuell examination sker via skriftlig salstentamen, samt individuella skriftliga reflektionsuppgifter. Muntlig och skriftlig examination sker som del av grupparbete i form av skriftlig projektrapport samt muntliga redovisningar och seminarier. Examinerande inslag anges i schema.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Hock Roger R.
Forty Studies That Changed Psychology : explorations into the history of psychological research.
7. ed., global ed. : Harlow : Pearson Education : 2015. : 349 p. :
ISBN: 9781292070964
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stanovich Keith E.
How to think straight about psychology
Ninth edition, Pearson new international edition. : Harlow, Essex : Pearson : [2014] : ii, 214 pages :
ISBN: 9781292023106 (paperback) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moghaddam Fathali M.
Great ideas in psychology : a cultural and historical introduction
Oxford : Oneworld Publication : cop. 2005 : xii, 340 s. :
ISBN: 1-85168-379-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet