Engelskt namn: Scientific theory, method and ethics in work and health, behavioral sciences
Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare
Kurskod: 2PS128
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2015-04-24
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter i forskningsmetoder nödvändiga för att upptäcka, analysera och åtgärda förekommande frågeställningar inom området arbetsliv och hälsa. Kursen ger överblick kring beteendevetenskaplig forskningsmetod, vetenskapsteori, kvantitativ och kvalitativ, samt etiska principer i forskning. I kursen ingår bland annat att praktiskt genomföra och analysera en intervju samt analysera och tolka kvantitativa data med statistiska metoder. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, företagssköterskor och arbetsmiljötekniker.
Kursen i korthet: kvalitativa och kvantitativa mätmetoder, vetenskapsteori, forskningsetik.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi eller yrkesexamen om minst 180 hp, innehållande minst 15 hp examensarbete inom motsvarande områden såsom psykologexamen eller socionomexamen, samt - Engelska A/5 och Svenska B/3 Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter s.k. reell kompetens prövas.
Kursen baseras på problembaserat lärande, där studentens egen aktivitet och arbete, individuellt eller i grupp, är avgörande. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Tillgång till dator, internet, hörlurar med mikrofon och webkamera är nödvändigt för att kunna delta på kursen. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på.
Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska utbildningsmoment, gruppuppgift, seminarium, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga och praktiska redovisningar.
På obligatoriska seminarier och gruppövningar sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G), och på de individuella inlämningsuppgifterna sätts betyget underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat, har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Introduction to research methods in psychology
Howitt Dennis, Cramer Duncan
3. ed. : Harlow, England : Pearson/Prentice Hall : c2010. :
ISBN: 978-0-273-72607-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Metoder för att uppmärksamma och bedöma psykosocial ohälsa : en inventering inom företagshälsovården
Sjöström Malin, Hellberg Annika
Solna : Arbetsmiljöverket : 2003 : 47 s. :
ISBN: 91-7464-433-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet