"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig teori, metod och etik i arbetsliv och hälsa, inriktning beteendevetenskap, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Scientific theory, method and ethics in work and health, behavioral sciences

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare

Kurskod: 2PS128

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2015-04-24

Innehåll

Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter i forskningsmetoder nödvändiga för att upptäcka, analysera och åtgärda förekommande frågeställningar inom området arbetsliv och hälsa. Kursen ger överblick kring beteendevetenskaplig forskningsmetod, vetenskapsteori, kvantitativ och kvalitativ, samt etiska principer i forskning. I kursen ingår bland annat att praktiskt genomföra och analysera en intervju samt analysera och tolka kvantitativa data med statistiska metoder. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, företagssköterskor och arbetsmiljötekniker. 

Kursen i korthet: kvalitativa och kvantitativa mätmetoder, vetenskapsteori, forskningsetik. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för olika typer av design och metoder inom forskning
  • Tillämpa och värdera grundläggande statistiska metoder
  • Redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • Uppvisa kunskap om individskyddskrav och andra etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Självständigt utifrån en frågeställning planera, genomföra och analysera en kvalitativ intervju
  • Självständigt utifrån specifika frågeställningar analysera och tolka kvantitativa data
  • Formulera och utveckla en projektidé

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar med olika forskningsansatser 

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi eller yrkesexamen om minst 180 hp, innehållande minst 15 hp examensarbete inom motsvarande områden såsom psykologexamen eller socionomexamen, samt - Engelska A/5 och Svenska B/3 Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter s.k. reell kompetens prövas.

Undervisningens upplägg

Kursen baseras på problembaserat lärande, där studentens egen aktivitet och arbete, individuellt eller i grupp, är avgörande. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Tillgång till dator, internet, hörlurar med mikrofon och webkamera är nödvändigt för att kunna delta på kursen. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska utbildningsmoment, gruppuppgift, seminarium, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga och praktiska redovisningar. 

På obligatoriska seminarier och gruppövningar sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G), och på de individuella inlämningsuppgifterna sätts betyget underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). 

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna. 

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.  

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat, har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 30

Introduction to research methods in psychology
Howitt Dennis, Cramer Duncan
3. ed. : Harlow, England : Pearson/Prentice Hall : c2010. :
ISBN: 978-0-273-72607-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Metoder för att uppmärksamma och bedöma psykosocial ohälsa : en inventering inom företagshälsovården
Sjöström Malin, Hellberg Annika
Solna : Arbetsmiljöverket : 2003 : 47 s. :
ISBN: 91-7464-433-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf

Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet