Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2015-10-05
Innehåll
Syftet med denna kurs är att få en ökad förståelse för hur människor tillägnar sig ny kunskap och vad som förklarar detta. Kursen lägger stor vikt vid att belysa olika lärandemetoders fördelar och nackdelar, där lärandemetoder som har stark vetenskaplig evidens särskilt beaktas. Inom kursen ges därför kunskap om hur minnet är uppbyggt och fungerar. Vidare så ger kursen en inblick i hur hjärnan bearbetar information och hur det relaterar till våra minnessystem och olika lärandemetoder. Kursen innefattar föreläsningar, seminarier samt laborationer där vissa inslag är obligatoriska och syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur teori och praktik är förenade.
Förväntade studieresultat
Efter kursen förväntas studenten kunna:
Visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och modeller för minne och lärande
Visa grundläggande kunskap om minnets betydelse för lärande
Visa grundläggande kunskap om minnets neurokognitiva funktioner och hjärnans anatomi
Integrera förvärvad teoretisk kunskap i relation till lärandekontexter
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuella arbeten och grupparbeten. Seminarier, individuella arbeten och gruppövningar kan, där så anges, vara obligatoriska och examinerande.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Individuell examination sker via datorbaserade tentamina samt via muntliga och skriftliga individuella uppgifter.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Benassi, V.A., Overson, C. E., & Hakala, C. Applying Science of Learning in Education: Infusing psychological science into the curriculum. Retrieved from the Society for the Teaching of Psychology : 2014 : http://teachpsych.org/ebooks/asle2014/index.php