"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Behandlingsarbete - kliniskt, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Treatment - Clinical

Denna kursplan gäller: 2014-03-24 och tillsvidare

Kurskod: 2PS113

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2014-03-24

Innehåll

Kursen är indelad i två moment.

Den skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i psykoterapeutiska teorier och metoder. Kursen skall spegla psykoterapeutisk metodik och diagnostik enligt psykodynamiskt och kognitivt beteendeinriktat synsätt. Kursens innehåll skall ha en nära anknytning till praktiskt kliniskt arbete.

Moment 1: Kvalitetssäkring (7.5 hp).
Momentet ger en översikt över kunskapsläget i psykoterapiforskning, genomgång av metoder för kvalitetssäkring och utvärdering av psykologisk behandling, samt träning i att genomföra och sammanställa relevanta data för en enskild klient, samt en rapport baserad på aggregerade data.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori (22.5 hp).
Momentet innehåller två inriktningar inom psykoterapeutisk metodik a. psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori (11.5 hp) och b. kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori (11.0 hp). Momentet bygger på de kunskaper om teoribildningar inom personlighets- och utvecklingspsykologin som erhållits i kurs 2. Momentet är en teoretisk förberedelse för klientarbetet.

 

Förväntade studieresultat

Efter moment 1: Kvalitetssäkring - förväntas studenten kunna:
• Utforma ett system för att utvärdera effekterna av psykologisk behandling för olika grupper av klienter. Värdera olika ansatser för att bestämma effekter av behandling och göra en beskrivning av hur en enskild klient förändrats
• Genomföra och sammanställa intervjuer och självskattningsformulär för klienter före och efter behandling
• Utreda behandlingseffekter för specifika grupper av klienter eller terapeutiska metoder
• Utforma och genomföra utvärdering av behandlingsinsatser på verksamhetsnivå, dvs. följa upp utfall och generella resultat från en enskild verksamhet

Efter moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori - förväntas studenten kunna:
• Redogöra för de studerade psykoterapeutiska metoderna med tyngdpunkt i ett individualperspektiv
• Relatera de studerade teorierna till ett diagnostiskt tänkande
• Omsätta teoretiska kunskaper utifrån kliniska fallbeskrivningar
• Visa förståelse för kopplingen mellan psykoterapeutisk teori och psykoterapeutiska interventioner
• Granska och värdera olika terapeutiska skolbildningar, även utifrån intersektionella perspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Moment 1: Kvalitetssäkring
Undervisningen sker genom att under handledning utvärdera terapier vid Psykologmottagningen, som drivs av institutionen samt redovisa utvärderingen och en verksamhetsrapport.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Strävan är att de senare utförs som tillämpningsövningar.
 

Examination

Examinationen sker i anslutning till undervisningen på respektive moment eller delmoment. Därvid beaktas såväl kunskapsgrad som självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys liksom följsamhet gentemot de etiska regelverk under vilket behandlingsarbetet faller.

Moment 1: Kvalitetssäkring
Uppföljning Studenten skall med godkänt resultat utföra kliniska intervjuer före och efter terapi. Han/hon skall skriva och lämna in en individuell skriftlig kvalitetssäkringsrapport avseende en klient. Han/hon skall i grupp genomföra en skriftlig verksamhetsrapport vilken skall redovisas såväl skriftligt som muntligt inför övriga kursdeltagare.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori
Momentet examineras med en skriftlig tentamen på vart och ett av delmomenten psykodynamisk teori och KBT-teori. Examinationen sker i anslutning till undervisningen på respektive moment eller delmoment. Därvid beaktas såväl kunskapsgrad som självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys. För godkänd kurs skall studenten även ha deltagit i obligatoriska undervisningsinslag.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till fem examinationstillfällen och minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi.

Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den
ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder
ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan.
Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt,
ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive
litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
 

Övriga föreskrifter


 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 13

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet. Psykodynamisk metod - teori

Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change
Bergin Allen E., Garfield Sol L. , Lambert Michael J.
5. ed / [edited] by Michael J. Lambert : New York : Wiley : 2004 (eg. 2003) : x, 854 s. :
ISBN: 0-471-37755-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Outcome in psychiatric outpatient services : reliability, validity and outcome based on routine assessments with the GAF scale
Söderberg Per, Tungström Stefan
Umeå : Department of Psychology : 2007 : ca 300s :
urn:nbn:se:umu:diva-968
ISBN: 978-91-7264-240-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Duncan Barry L.
The heart & soul of change : delivering what works in therapy
2. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association : cop. 2010 : xxix, 455 s. :
ISBN: 978-1-4338-0709-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wampold Bruce E.
The great psychotherapy debate : models, methods, and findings
Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : cop. 2001 : xiii, 263 s. :
ISBN: 0-8058-3201-7 (cloth : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Binder Jeffrey L.
Key competencies in brief dynamic psychotherapy : clinical practice beyond the manual
New York, NY : Guilford Press : cop. 2004 : 290 s. :
ISBN: 1-59385-058-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Principles of psychotherapy
Weiner Irving B., Bornstein Robert F.
3. ed : New York : Wiley : 2009 : 386 s. :
ISBN: 978-0-470-12465-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genus och kultur i psykologi : teorier och tillämpningar
Magnusson Eva, Marecek Jeanne
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 271 s. :
ISBN: 978-91-27-11818-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 12 (s. 173-184) Kapitel 13 (s. 185-199) Kapitel 14 (s. 200-213)

Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3 (s. 88-141) Kapitel 5-9 (s. 159-302)

McWilliams Nancy
Psykoanalytisk diagnostik : att förstå personlighetsstruktur
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 482 s. :
ISBN: 91-46-17618-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet. Kognitiv beteendeinriktad metod - teori

Barlow David H.
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual
4. ed. : New York : Guilford Press : cop. 2008 : 722 s. :
ISBN: 978-1-59385-572-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att lyckas med kognitiv beteendeterapi
Ledley Deborah Roth, Marx Brian P, Heimberg Richard G
1 uppl : Stockholm : Liber : 2006 : 319 :
ISBN: 91-47-05338-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterpi
Ramnerö Jonas, Törneke Niklas
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 249 s :
ISBN: 91-44-04374-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

An introduction to cognitive behaviour therapy : skills and applications
Westbrook David., Kennerley Helen., Kirk Joan.
2nd ed. : London : SAGE : 2011. : 435 p. :
ISBN: 978-1-84860-686-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst