Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2013-11-11
Reviderad av: Prefekten, 2013-11-11
Innehåll
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter i forskningsmetoder nödvändiga för att upptäcka, analysera och åtgärda förekommande frågeställningar hos individer, grupper och organisationer inom området arbetsliv och hälsa. Kursen ger överblick kring beteendevetenskaplig forskningsmetod, kvantitativ och kvalitativ, samt etiska principer i forskning. Kursen tar upp mät- och testteoretiska begrepp, tolkning och granskning av mät- och forskningsresultat samt verktyg och metoder för litteratursökning. Kursen innehåller uppgifter som ger studenten dels möjlighet att välja relevant metod för en undersökning, som exempelvis kartläggning av arbetsmiljöfrågor, och dels att analysera och utvärdera forskningsresultat inom området för arbetsliv och hälsa.
Förväntade studieresultat
Studenten skall efter avslutad kurs kunna: - Uppvisa goda kunskaper i beteendevetenskaplig forskningsmetod samt metoder förekommande inom området arbetsliv och hälsa. - Visa insikt om möjligheter och begränsningar med olika datainsamlings- och analysmetoder, samt forskningsetiska problem. - Självständigt kunna analysera, granska och utvärdera forsknings- och testresultat av olika slag. - Uppvisa goda kunskaper i att planera en för området, arbetsliv och hälsa, relevant studie, genomföra en litteratursökning, formulera vetenskapliga problemställningar.
Behörighetskrav
Se behörighetskrav och urval för utbildningsprogrammet Arbetsliv och hälsa.
Undervisningens upplägg
Kursen baseras på problembaserat lärande, där studentens egen aktivitet och arbete, individuellt eller i grupp, är avgörande. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Tillgång till dator, internet, hörlurar med mikrofon och webkamera är nödvändigt för att kunna delta på kursen. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Kursen examineras dels genom de obligatoriska seminariemomenten, samt genom individuella skriv- och gruppuppgifter som kan kräva fullgörande av både skriftliga och muntliga examinationer. På de obligatoriska momenten sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G) och väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att den skriftliga uppgiften och alla obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Tillgodoräkande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis kommer detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 46
Metoder för att uppmärksamma och bedöma psykosocial ohälsa : en inventering inom företagshälsovården Sjöström Malin, Hellberg Annika Solna : Arbetsmiljöverket : 2003 : 47 s. : ISBN: 91-7464-433-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Introduction to research methods in psychology Howitt Dennis, Cramer Duncan 3. ed. : Harlow, England : Pearson/Prentice Hall : c2010. : ISBN: 978-0-273-72607-4 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer Inst för psykologi : Obligatorisk