"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Social- och idrottspsykologi, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Social and Sport Psychology

Denna kursplan gäller: 2014-09-22 och tillsvidare

Kurskod: 2PS096

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Beslutsmöte, 2011-10-21

Reviderad av: Prefekten, 2014-09-29

Innehåll

Inom socialpsykologin behandlas teorier om begrepp som social kognition (dvs. hur människan kategoriserar och tolkar sig själv, andra människor, sociala händelser och situationer i miljön), attityder, fördomar, social påverkan, konformitet, prosocialt beteende, aggression och grupper och ledarskap. I kursen integreras teori och empiri genom både laborativt arbete och presentationer av aktuell forskning. Dessutom integreras ämnesteori med metod och statistik

Inom idrottspsykologin förmedlas aktuell idrottspsykologisk kunskap om olika socialpsykologiska fenomen inom främst lagidrotter på tävlingsnivå. Studenten ska utveckla kunskap och förståelse för de processer som sker i interaktionen mellan aktiva inom idrotten, mellan ledare och aktiv samt hur dessa processer påverkar gruppen och prestationen. Med utgångspunkt från idrottspsykologiska inriktningar behandlas attityder, fördomar, konformitet, grupprocesser, gruppklimat och teamlärande. I momentet ingår också att få kännedom om gruppbildning under olika typer av ledarskap i grupp och betydelse för gruppens sätt att arbeta. Ledarskapets betydelse för synen på vad som anses som viktiga egenskaper hos idrottaren och vad som anses vara ett effektivt beteende i ett lag. Även konflikter, konfliktlösning, liksom konkurrens inom och mellan grupper behandlas.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Socialpsykologi 7,5 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
·    Förstå, förklara och tillämpa centrala teorier om människans tolkningar och beteenden i sociala situationer 
·    Förstå, förklara och tillämpa centrala teorier om begrepp som social kognition, attityder, fördomar, social påverkan, konformitet, prosocialt beteende, aggression samt grupper och ledarskap 

Färdighet och förmåga
·    Tillämpa socialpsykologiska teorier
·    Tillämpa socialpsykologisk metod 
·    Förmedla socialpsykologisk vetenskap genom muntlig presentation 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
·    Kritiskt granska, analysera och värdera socialpsykologisk metod och litteratur 

Del 2 Idrottspsykologi
Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna:
- Redogöra för teoribakgrunder rörande orsaker till gruppbildning, gruppers sätt att arbeta, hur ledarskap uppstår, effekter av olika ledarskap på gruppens sätt att arbeta samt effekter av samarbete, konkurrens och konflikter inom och mellan grupper.
- Översiktligt redovisa gruppers beteende och grupprocesser, hur människor kommunicerar och hur roller lärs in och utövas.
- Förstå vad som händer i grupp under dess olika utvecklingsfaser. Studenten ska kunna analysera och urskilja olika faser under en grupps utveckling.
- Förstå socialpsykologiska fenomen och processer i den idrottsliga miljön.
- Förstå orsaker till grupprelaterade konflikter och faktorer som bidrar till gruppers framgång eller misslyckande
- Integrera psykologisk teori och tillämpat arbete. Studenten ska kunna handlägga ett enklare program för ett förändringsarbete riktat mot lagidrotter.

Behörighetskrav

Univ: Introduktionskurs i psykologi, 15 hp eller Beteendevetenskapliga grunder 7,5 hp och Beteendevetenskaplig metod 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, grupparbeten och grupphandledning. Undervisningen sker på campus. Vissa undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen Sharepoint. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska.

Examination

Moment 1: Socialpsykologi
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examination sker
Individuellt
·    Kunskap och förståelse examineras genom skriftlig tentamen. 
·    Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom muntlig presentation 
·    Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle

Gruppvis
·    Färdigheter, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom skriftlig rapport författad i grupp.
·    Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig, individuell eller i grupp) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle

Moment 2: Idrottspsykologi
Examinationen sker dels genom en skriftlig tentamen (på teoridelen), dels genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av laborationsmoment. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.