Huvudområden och successiv fördjupning:
Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Utbildningsutskottet, Inst för psykologi, 2010-06-09
Reviderad av: Prefekten, 2021-08-27
Innehåll
Kursen ges på halvfart, och behandlar olika angreppssätt och tillämpningar inom vetenskaplig metod och design. Kursen förmedlar fördjupade kunskaper och färdigheter om planering, genomförande och analys av empiriska studier utifrån experimentell, kvasiexperimentell och single-case design. Kursen belyser också metoder för systematisk kunskapsöversikt och epidemiologiska metoder, och redogör för varje enskild metods svagheter och styrkor. Kursen ger även övning i vetenskaplig kommunikation med fokus anslagsansökan och tidsskriftspublikation.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
- ha fördjupad kunskap om grundläggande forskningsmetoder
- kunna redogöra för svagheter och styrkor mellan olika typer av designer
- kunna diskutera designfrågor i relation till intern och extern validitet vid beteendevetenskaplig forskning
- kunna redogöra för principer i olika typer av kvalitativ analys
- kunna skriva en anslagsansökan om forskningsmedel och bedöma vetenskapliga primärstudier med god insikt om vilka kritiska inslag som bör beaktas
Behörighetskrav
Univ: 90 hp inom ett huvudområde.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på
svenska) samt En A.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs på halvfart i form av föreläsningar och seminarier. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig tentamen, genomförande av praktiska övningar, aktivt deltagande i seminarier samt muntliga och skriftliga redovisningar. På skriftlig tentamen sätts något av betygen underkänd, godkänd och väl godkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Studenten har möjlighet att genomföra prov vid totalt fem tillfällen. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Övriga föreskrifter
Inför kursstarten förväntas den studerande ha kunskaper i vetenskaplig metod och design motsvarande t ex Graziano, A. M., och Raulin, M. (5th ed.) (2003). Research Methods: A Process of Inquiry. New York: Addison Wesley Longman.
Publication manual of the American Psychological Association 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association : cop. 2010, [eg. 2009] : xviii, 272 p. : ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk) Se Umeå UB:s söktjänst
Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference Shadish W. R., Cook T. D., Campbell D. T. Boston : Houghton Mifflin : cop. 2002 : xxi, 623 s. : ISBN: 0-395-61556-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst