"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 15 Organisations-, miljö- och arbetspsykologi, 39 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Psychology of Organizations, Environment and Work

Denna kursplan gäller: 2010-02-22 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PS086

Högskolepoäng: 39

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för Psykologprogrammen, 2010-01-22

Innehåll

Kursen ska ge en fördjupad kunskap om människans samspel med den organisatoriska och psykosociala miljön. Dess mål är att belysa psykologins kunskapsområde och tillämpning i samhället och i olika miljöer. Genom teori och praktik betonas vikten av att samverka med och påverka andra kunskapsområden och yrkesgrupper. De studerande skall förvärva kunskaper om olika sätt att undersöka, analysera och förstå organisationer. Kursen innehåller fyra moment, ett teoretiskt moment på 12 hp, ett metodblock på 7,5 hp, ett tillämpningsmoment, organisationsanalys, på 12 hp samt slutligen ett moment på 7,5 hp med inriktning mot konsultationsmetodik. Kursens pedagogiska uppläggning utgår från ett sociokulturellt perspektiv på mänskligt lärande och utveckling. Detta innebär att de studerande har ett stort eget ansvar för arbetet i kursen. Utifrån detta synsätt på kunskaper och lärande blir kommunikativa processer helt centrala. Vid kursstart bildas därför fem till sex seminariegrupper där de studerande arbetar tillsammans och har möjlighet att dela erfarenheter och kunskaper och lära av varandra. Specifikt för de fyra delmomenten gäller följande: Moment 1: Organisations- miljö och arbetspsykologi: Teoretiska perspektiv, 12 hp För att uppnå de förväntade studieresultaten samarbetar de studerande i fem till sex seminariegrupper. Momentet behandlar fyra olika perspektiv. Med hjälp av föreläsningar, egen litteratursökning i databaser och centrala begrepp producerar de studerande PM, antingen två studerande eller tillsammans med högst 3 kamrater i seminariegruppen. Som en avslutning på respektive perspektiv seminariebehandlas de studerandes PM. De studerande ansvarar själva för seminarierna med hjälp av en ram som utarbetats av lärarlaget. Perspektiv/tema ansvarig lärare ger de studerande skriftliga kommentarer på PM:en. Moment 2: Forskningsmetodik, 7,5 hp Momentet omfattar två centrala delar, enkätundersökningar och kvalitativa forskningsmetoder. Momentet syftar dels till att ge en insikt i hur enkätundersökningar utformas och genomförs. De inslag som tas upp är enkätdesign, frågetyper, formulering av frågor och svarsalternativ, analys av enkätdata samt problematik kring population, urval och bortfall. Momentet tar även upp kvalitativ forskningsmetodik samt metoder för analys av olika kvalitativa data. Exempel på områden som behandlas är tolkande fenomenologisk analys (IPA), hermeneutisk-narrativ ansats och grundad teori. Moment 3: Organisations- och/eller miljöanalys, 12 hp Momentet innebär att de studerande får möjlighet att tillämpa och integrera de teorier och kunskaper de förvärvat under moment 1 och 2. De studerande arbetar tillsammans i en grupp bestående av 3-4 studerande och får regelbundet handledning på sitt arbete. De studerande får en lista med förslag på lämpliga områden för organisationsanalys, men de uppmuntras att också själva välja att kontakta en organisation för att få kontrakt om ett uppdrag. Varje grupp utarbetar ett PM för sin organisationsanalys i samarbete med sin handledare. Dessa PM seminariebehandlas innan de studerande kan påbörja sitt arbete med analysen. Organisationsanalysen resulterar i en skriftlig rapport som seminariebehandlas genom oppositionsförfarande. Organisationsanalysen skall också redovisas för uppdragsgivaren efter genomförd seminariebehandling. Moment 4: Konsultationsmetodik, 7,5 hp Momentet syftar till att ge kunskap kring olika metoder i samband med konsultationer hos organisationer och grupper. I momentet klargörs också viktiga skillnader mellan basala begrepp såsom utbildning, handledning och konsultation.

Förväntade studieresultat

Efter moment 1, Organisations- miljö och arbetspsykologi, skall den studerande: • förvärvat kunskaper om olika sätt att undersöka och förstå organisationer • förvärvat kunskaper om aktuell forskning inom området • förvärvat kunskaper om vetenskapssynen, människosynen och kunskapssynen bakom olika sätt att organisera verksamheter • förvärvat kunskaper om hur en organisationskultur skapas, hur kulturen kan kartläggas och beskrivas • förvärvat kunskaper om intersektionella perspektiv/genusperspektiv på organisationer • förvärvat kunskaper om olika teoretiska perspektiv på organisationer • förvärvat kunskaper kring hur man analyserar och förstår processer i den psykosociala arbetsmiljön • förvärvat kunskaper om innebörden i lärande organisationer/organisatoriskt lärande • förvärvat verktyg/instrument för att praktiskt genomföra en organisationsanalys Efter moment 2, Forskningsmetodik, skall den studerande: • kunna konstruera och utvärdera en enkät • känna till hur data samlas in och bearbetas i samband med enkätundersökningar • känna till grundläggande mätteoretiska begrepp relevanta för enkätkonstruktion • kunna tillämpa generella och specifika principer för konstruktion av uppgifter/frågor • kunna genomföra en kritisk granskning av en enkät utifrån på förhand definierade kvalitetskriterier. • vara förtrogen med olika perspektiv och metoder inom den kvalitativa forskningen. • teoretiskt förstå intervjumomentets olika komponenter och vara orienterad i analysmetoder av intervjudata Efter moment 3, organisationsanalysen, skall den studerande: • kunna planera och genomföra en analys av en organisation och visa på hur frågeställning, metodval och teori samverkar för att belysa frågeställningen • kunna på ett tydligt sätt beskriva sina resultat och koppla dem till tidigare forskningsrön. • kunna hantera eventuella konflikter, som kan uppstå i studentgruppen i samband med uppdraget och bedöma om man skall ta upp dessa i handledningen eller hantera dem själv. • besitta kunskaper och erfarenheter för hur man återför resultaten från analysen till organisationen. Efter moment 4, Konsultationsmetodik, skall den studerande: • kunna genomföra behovsanalyser hos en organisation • besitta orienterande kunskaper i olika metoder för organisations- och grupp utveckling såsom storgruppsmetodik och verksamhetshandledning

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning, seminariegruppsarbete och seminarier som genomförs av de studerande själva. På de praktiska momenten bör studenter på psykologprogrammet med inriktning mot idrott beredas möjlighet att arbeta med idrottsrelaterade frågeställningar i den mån det är möjligt. Förekomst av obligatoriska inslag i undervisningen anges i schema.

Examination

Examinationen för moment 1, består dels av seminariegruppsarbetet och efterföljande seminarier, samt lärarnas skriftliga kommentarer på de studerandes PM. De skriftliga kommentarerna fokuserar på huruvida den studerande kunnat förstå och tillämpa olika centrala begrepp som är knutna till kursens olika perspektiv eller teman. Utöver temats huvudbok/böcker skall studenterna göra artikelsökning i databaser och i PM:en kunna referera till minst tre artiklar som är relevanta för det aktuella temat. När det gäller tillämpningarna av begreppen på den egna gruppen/klassen och vad begreppen betyder för den enskilde studenten som individ skall det tydligt framgå varje enskild studerandes bidrag/reflektioner. (Se särskilt PM gällande kriterier för lärarnas bedömning av de studerandes PM). Examinerande inslag anges i schema. Examination av moment 2 sker fortlöpande genom olika former av praktiska och teoretiska uppgifter. För att bli godkänd på momentet fordras att samtliga, i momentet ingående, examinationsuppgifter är godkända. Examinerande inslag anges i schema. Examinationen av moment 3, organisationsanalysen, sker genom att analysgrupperna dels försvara och diskutera sin egen rapport och dels genom oppositionsförfarande granska en annan grupps rapport. Varje student skall dessutom delta i minst två andra seminarier. Analysgrupperna ska också boka tid med uppdragsgivaren för att avrapportera resultatet från sin rapport. Detta sker efter det att uppsatsen seminariebehandlats och blivit godkänd. Examinerande inslag anges i schema. Examination av moment 4 sker fortlöpande genom olika former av praktiska och teoretiska uppgifter. För att bli godkänd på momentet fordras att samtliga, i momentet ingående, examinationsuppgifter är godkända. Examinerande inslag anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 8

Organisations- miljö och arbetspsykologi: Teoretiska perspektiv

Acker Joan
Gender & Society - Inequality Regimes: Gender, Class, and race in Organizations
2006 : sid. 441-464 :
Läsanvisning: Gender & amp; Society 2006: 20; 441-464

Bang Henning
Organisationskultur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 225 s. :
ISBN: 91-44-01226-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Isaacs William
Dialogen och konsten att tänka tillsammans
2. uppl. : Stockholm : Bookhouse : 2004 : 367 s. :
ISBN: 91-89388-20-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
4. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop. 2007 : xx, 395 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0661/2006020191-t.html
ISBN: 1--41294161-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykodynamisk organisationspsykologi : omedvetna processer på arbetet
Heinskou Torben, Visholm Steen, Järvå Håkan
Stockholm : Liber : 2005 : 398 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705299o.jpg
ISBN: 91-47-05299-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Theorell Töres
Psykosocial miljö och stress
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 281 s. :
ISBN: 91-44-04193-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

Forskningsmetodik

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Willig Carla
Introducing qualitative research in psychology : adventures in theory and method
2. ed. : Buckingham : Open University Press : 2008 : 230 s. :
ISBN: 978-0-335-22115-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

Organisations- och/eller miljöanalys

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

Konsultationsmetodik

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.