"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 15 Organisations-, miljö- och arbetspsykologi, 39 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Psychology of Organizations, Environment and Work

Denna kursplan gäller: 2018-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 2PS086

Högskolepoäng: 39

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för Psykologprogrammen, 2010-01-22

Reviderad av: Prefekten, 2018-09-24

Innehåll

Kursen ska ge en fördjupad kunskap om människans samspel med den organisatoriska och psykosociala miljön. Dess mål är att belysa psykologins kunskapsområde och tillämpning i samhället och i olika miljöer. Genom teori och praktik betonas vikten av att samverka med och påverka andra kunskapsområden och yrkesgrupper. De studerande skall förvärva kunskaper om olika sätt att undersöka, analysera och förstå organisationer. I kursen behandlas flera etiska aspekter, dels forskningsetiska aspekter och dels etiska aspekter i rollen som psykolog.

Kursen innehåller fyra moment, ett teoretiskt moment på 12 hp, ett metodblock på 7,5 hp, ett tillämpningsmoment, organisationsanalys, på 12 hp samt slutligen ett moment på 7,5 hp med inriktning mot konsultationsmetodik. Kursens pedagogiska uppläggning utgår från ett sociokulturellt perspektiv på mänskligt lärande och utveckling. Detta innebär att de studerande har ett stort eget ansvar för arbetet i kursen. Utifrån detta synsätt på kunskaper och lärande blir kommunikativa processer helt centrala. Vid kursstart bildas därför fem till sex seminariegrupper där de studerande arbetar tillsammans och har möjlighet att dela erfarenheter och kunskaper och lära av varandra. Specifikt för de fyra delmomenten gäller följande:

Moment 1: Organisations- miljö och arbetspsykologi: Teoretiska perspektiv, 12 hp

För att uppnå de förväntade studieresultaten samarbetar de studerande i seminariegrupper. Momentet behandlar fyra olika perspektiv. Med hjälp av föreläsningar, workshops och egen litteratursökning i databaser producerar de studerande PM i seminariegruppen. Som en avslutning på respektive perspektiv seminariebehandlas de studerandes PM. De studerande ansvarar själva för seminarierna med hjälp av en ram som utarbetats av lärarlaget. Perspektiv/tema ansvarig lärare ger de studerande skriftliga kommentarer på PM:en.

Moment 2: Forskningsmetodik, 7,5 hp

Momentet omfattar två centrala delar, enkätundersökningar och kvalitativa forskningsmetoder. Momentet syftar dels till att ge en insikt i hur enkätundersökningar utformas och genomförs. De inslag som tas upp är enkätdesign, frågetyper, formulering av frågor och svarsalternativ, utprövning och analys av kvalitet i enkätdata samt problematik kring population, urval och bortfall i enkätundersökningar. Momentet tar även upp kvalitativ forskningsmetodik samt metoder för analys av olika kvalitativa data. Exempel på områden som behandlas är tolkande fenomenologisk analys (IPA), tematisk analys och grundad teori. Momenten berör hur olika metoder kan integreras med varandra.

Moment 3: Organisations- och/eller miljöanalys, 12 hp

Momentet innebär att de studerande får möjlighet att tillämpa och integrera de teorier och kunskaper de förvärvat under moment 1 och 2. De studerande arbetar tillsammans i grupp och får regelbundet handledning på sitt arbete.. Varje grupp utarbetar ett PM för sin organisationsanalys i samarbete med sin handledare. Dessa PM seminariebehandlas innan de studerande kan påbörja sitt arbete med analysen. Organisationsanalysen resulterar i en skriftlig rapport som seminariebehandlas genom oppositionsförfarande. Organisationsanalysen skall också redovisas för uppdragsgivaren efter genomförd seminariebehandling.

Moment 4: Konsultationsmetodik, 7,5 hp

Momentet syftar till att ge kunskap kring olika metoder i samband med konsultationer hos organisationer och grupper. I momentet klargörs hur arbetsprocessen från behovsanalys till återkoppling av insats kan se ut. Momentet skall även ge kunskap i hur olika psykologiska praktiker kan granskas och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter kursen förväntas studenten kunna:

Moment 1, Organisations- miljö och arbetspsykologi,
• Visa kunskaper om olika sätt att undersöka och förstå organisationer
• Visa kunskaper om aktuell forskning inom området
• Visa förmåga att lägga intersektionella perspektiv/genusperspektiv på organisationer
• Visa förståelse för och kunna tillämpa olika teoretiska perspektiv på organisationer så som arbetsmiljö, ledarskap, lärande och kultur
• Visa kunskaper kring hur man analyserar och förstår processer i den psykosociala arbetsmiljön
• Visa god kännedom om hur interventioner i organisationer kan planeras, implementeras och följas upp

Efter moment 2, Forskningsmetodik, skall den studerande:

• Visa goda kunskaper om hur man genomför en enkätundersökning
• Visa goda kunskaper om enkätkonstruktion och utvärdering av enkäter
• Visa goda kunskaper om kvantitativa analysmetoder
• Visa förmåga att genomföra och tolka statistiska analyser av enkätdata
• Visa förtrogenhet med olika perspektiv och metoder inom den kvalitativa forskningen
• Visa teoretisk förståelse för intervjumomentets olika komponenter
• Visa god kännedom om och kunna tillämpa analysmetoder av intervjudata
• Visa förmåga att planera vetenskapliga studier, formulera vetenskapliga frågeställningar och välja adekvata forskningsmetoder utifrån frågeställningarna
• Visa fördjupad förmåga, att på vetenskaplig grund, kritiskt granska forskningsmetoder i publicerade studier inom arbets- och organisationspsykologi.

Efter moment 3, organisationsanalysen, skall den studerande:
• kunna planera och genomföra en analys av en organisation och visa på hur frågeställning, metodval och teori samverkar för att belysa frågeställningen •
• kunna på ett tydligt sätt beskriva sina resultat och koppla dem till tidigare forskningsrön
• visa kunskaper och erfarenheter för hur man återför resultaten från analysen till organisationen

Moment 4, Konsultationsmetodik
• kunna visa kunskaper i olika arbetspsykologiska arbetsmetoder
• kunna granska och analysera psykologisk praktik utifrån ett valt teoretiskt perspektiv.

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt att man är godkänd på kurs 9, moment 2, Psykoterapeutisk metod 22,5 hp, (Psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori och moment Kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori), samt kurs 11. Beslut om avvikelse från förkunskapskrav fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning, seminariegruppsarbete och seminarier som genomförs av de studerande själva. På de praktiska momenten bör studenter på psykologprogrammet med inriktning mot idrott beredas möjlighet att arbeta med idrottsrelaterade frågeställningar i den mån det är möjligt. Förekomst av obligatoriska inslag i undervisningen anges i schema. Under moment 2 utgör metodseminarier obligatoriska undervisningsinslag. Missat seminarium kompletteras uppsamlingsseminarium. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examinationen för moment 1, består dels av seminariegruppsarbetet och efterföljande seminarier, samt lärarnas skriftliga kommentarer på de studerandes PM. De skriftliga kommentarerna fokuserar på huruvida den studerande kunnat förstå och tillämpa olika centrala teorier begrepp som är knutna till kursens olika perspektiv eller teman. Utöver temats huvudbok/böcker skall studenterna göra artikelsökning i databaser och i PM:en kunna referera till minst tre artiklar som är relevanta för det aktuella temat. Examinerande inslag anges i schema.

Examinationen för moment 2, består av att genomföra en enkätundersökning och utvärdera kvaliteten i enkätdata, samt att göra analyser av intervjuutskrifter. Resultaten av dessa analyser rapporteras såväl skriftligt som muntligt. Vidare består examinationen av att kritiskt granska forskningsmetoder i publicerade studier inom arbets- och organisationspsykologi och att presentera den kritiska granskningen såväl muntligt som skriftligt. För att bli godkänd på momentet fordras att samtliga, i momentet ingående, examinationsuppgifter är godkända. Examinerande inslag anges i schema. Vid frånvaro kompletteras deltagande i de muntliga redovisningarna genom deltagande i ett uppsamlingsseminarium.

Examinationen av moment 3, organisationsanalysen, sker genom att analysgrupperna dels försvara och diskutera sin egen rapport och dels genom oppositionsförfarande granska en annan grupps rapport. Analysgrupperna ska också boka tid med uppdragsgivaren för att avrapportera resultatet från sin rapport. Detta sker efter det att uppsatsen seminariebehandlats och blivit godkänd. Examinerande inslag anges i schema.

Examination av moment 4, sker genom en skriftligt rapporterad analys av en utvald konsultativ praktik som psykologer arbetar med. Studenten ska också granska en annan grupps rapport samt producera en redovisning av den egna rapporten.För att bli godkänd på momentet fordras att samtliga, i momentet ingående, examinationsuppgifter är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. Förekomst av obligatorisk undervisning och examinerande inslag anges i schema.

All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. (Alternativt Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd för fristående kurser) Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.