"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 13 Personlighets- och utvecklingspsykologi - avancerad nivå, 18 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental and Personality Psychology - Advanced Level

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2PS085

Högskolepoäng: 18

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2009-05-29

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-08

Innehåll

Kursens mål är att den studerande ska förvärva fördjupade kunskaper inom
utvecklingspsykologi och personlighetspsykologi främst med inriktning på medfödda och förvärvade avvikelser.

Kursen behandlar utvecklings- personlighetspatologi såväl som psykiatriska syndrom över människans hela livsspann. Kursen innefattar även diagnostik inkluderande diagnostiska system och klinisk testningsmetodik.

Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Momentet ska ge studenten kunskap att förstå och kritiskt reflektera kring uppkomst, förlopp och behandling av utvecklings- och personlighetspatologi inklusive psykiatriska syndrom över människans livsspann. Momentet innefattar även diagnostik och diagnostikmodeller samt översiktlig läkemedelskunskap.

Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Momentet syftar till att ge den studerande kunskaper om konstruktion och utvärdering av standardiserade tester samt förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori. Momentet syftar också till att ge den studerande insikt i möjligheter och problem med användande av standardiserade test.

Förväntade studieresultat

Efter kursen förväntas studenten kunna:

Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp

• Visa god kännedom om och förståelse för olika former av psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna

• Visa god kännedom om de vanligaste förekommande åldranderelaterade syndromen hos människan.

• Visa kännedom kring diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende psykologiska utvecklingsstörningar och psykiska störningar.

• Visa orienterande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna

• Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och i viss mån tillämpa teorier, metoder och behandlingsmodeller kopplade till psykiska problem, störningar och syndrom.

• Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem, störningar och syndrom från olika perspektiv, inklusive intersektionella perspektiv.

• Visa förmåga att självständigt inhämta, värdera och tillämpa relevant information för att förstå psykisk ohälsa, störningar och syndrom.

Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp

• Visa fördjupad kunskap om psykologiska testmetoder för utredning och åtgärd avseende individer

• Visa förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori

• Visa kunskaper och färdigheter beträffade konstruktion och utvärdering av psykologiska kliniska mätinstrument inom området personlighet och utveckling

• Visa fördjupad förmåga att kritiskt granska och utvärdera kvaliteten i psykologiska kliniska tester och självskattningsinstrument

• Visa kunskaper om konsekvenser av testanvändning samt felkällor som är vanligt förekommande vid psykologisk testning

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt att man är godkänd på kurs 9, moment 2, Psykoterapeutisk metod 22,5 hp, (Psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori och moment Kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori), samt kurs 11. Beslut om avvikelse från förkunskapskrav fattas av berörd studierektor.

 

Undervisningens upplägg

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och gruppövningar samt handledning i samband med egna uppgifter.

Examination

Examination sker dels genom skriftlig tentamen och dels genom muntlig/skriftlig redovisning av egna uppgifter. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.

Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Examination sker skriftligt och genom seminarier/gruppövningar, samt genom fördjupningsarbete som redovisas skriftligt och muntligt. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.

Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Examinationen sker skriftligt och genom deltagande i seminarier/gruppövningar och består av att visa kunskaper om centrala testteoretiska begrepp samt att tillämpa dessa kunskaper genom att granska kvaliteten i ett psykologiskt test Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 43

    Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Personlighetspsykiatri
    Karterud Sigmund, Wilberg Theresa, Urnes Öyvind
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 573 s. :
    ISBN: 9789144077024
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Herlofson Jörgen
    MiniPsykiatri
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
    ISBN: 9789127135796
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Forskningsmetodik och behandlingsforskning

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Om upplaga 2 från 2015 har kommit ut i Bokhandeln så skall den gälla som obligatorisk kurslitteratur. Om Den nya upplagan INTE kommit ut i Bokhandeln skall denna upplaga gälla som obligatorisk litteratur.

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Om Upplaga 2 från 2015 har kommit ut i Bokhandeln så skall den gälla som obligatorisk kurslitteratur. Om den nya upplagan INTE kommit ut i Bokhandeln skall upplaga 1 från 2003 gälla som obligatorisk litteratur.

    Personlighetspsykiatri
    Karterud Sigmund, Wilberg Theresa, Urnes Öyvind
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 573 s. :
    ISBN: 9789144077024
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Herlofson Jörgen
    MiniPsykiatri
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
    ISBN: 9789127135796
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Forskningsmetodik och behandlingsforskning

    Muijs Daniel
    Doing quantitative research in education with SPSS
    London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
    ISBN: 0-7619-4382-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Urbina Susana
    Essentials of psychological testing
    Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
    ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.