Engelskt namn: Developmental and Personality Psychology - Advanced Level
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 2PS085
Högskolepoäng: 18
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2009-05-29
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-08
Kursens mål är att den studerande ska förvärva fördjupade kunskaper inom
utvecklingspsykologi och personlighetspsykologi främst med inriktning på medfödda och förvärvade avvikelser.
Kursen behandlar utvecklings- personlighetspatologi såväl som psykiatriska syndrom över människans hela livsspann. Kursen innefattar även diagnostik inkluderande diagnostiska system och klinisk testningsmetodik.
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Momentet ska ge studenten kunskap att förstå och kritiskt reflektera kring uppkomst, förlopp och behandling av utvecklings- och personlighetspatologi inklusive psykiatriska syndrom över människans livsspann. Momentet innefattar även diagnostik och diagnostikmodeller samt översiktlig läkemedelskunskap.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Momentet syftar till att ge den studerande kunskaper om konstruktion och utvärdering av standardiserade tester samt förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori. Momentet syftar också till att ge den studerande insikt i möjligheter och problem med användande av standardiserade test.
Efter kursen förväntas studenten kunna:
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp
• Visa god kännedom om och förståelse för olika former av psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna
• Visa god kännedom om de vanligaste förekommande åldranderelaterade syndromen hos människan.
• Visa kännedom kring diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende psykologiska utvecklingsstörningar och psykiska störningar.
• Visa orienterande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till psykiska problem, störningar och syndrom hos barn och vuxna
• Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och i viss mån tillämpa teorier, metoder och behandlingsmodeller kopplade till psykiska problem, störningar och syndrom.
• Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem, störningar och syndrom från olika perspektiv, inklusive intersektionella perspektiv.
• Visa förmåga att självständigt inhämta, värdera och tillämpa relevant information för att förstå psykisk ohälsa, störningar och syndrom.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
• Visa fördjupad kunskap om psykologiska testmetoder för utredning och åtgärd avseende individer
• Visa förtrogenhet med grundläggande begrepp inom testmetodik och mätteori
• Visa kunskaper och färdigheter beträffade konstruktion och utvärdering av psykologiska kliniska mätinstrument inom området personlighet och utveckling
• Visa fördjupad förmåga att kritiskt granska och utvärdera kvaliteten i psykologiska kliniska tester och självskattningsinstrument
• Visa kunskaper om konsekvenser av testanvändning samt felkällor som är vanligt förekommande vid psykologisk testning
För behörighet till kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt att man är godkänd på kurs 9, moment 2, Psykoterapeutisk metod 22,5 hp, (Psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori och moment Kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori), samt kurs 11. Beslut om avvikelse från förkunskapskrav fattas av berörd studierektor.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och gruppövningar samt handledning i samband med egna uppgifter.
Examination sker dels genom skriftlig tentamen och dels genom muntlig/skriftlig redovisning av egna uppgifter. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.
Moment 1: Medfödda och förvärvade utvecklings- och personlighetsavvikelser, 10,5 hp Examination sker skriftligt och genom seminarier/gruppövningar, samt genom fördjupningsarbete som redovisas skriftligt och muntligt. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.
Moment 2: Forskningsmetodik och behandlingsforskning, 7,5 hp
Examinationen sker skriftligt och genom deltagande i seminarier/gruppövningar och består av att visa kunskaper om centrala testteoretiska begrepp samt att tillämpa dessa kunskaper genom att granska kvaliteten i ett psykologiskt test Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Personlighetspsykiatri
Karterud Sigmund, Wilberg Theresa, Urnes Öyvind
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 573 s. :
ISBN: 9789144077024
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herlofson Jörgen
MiniPsykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
ISBN: 9789127135796
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Urbina Susana
Essentials of psychological testing
Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Om upplaga 2 från 2015 har kommit ut i Bokhandeln så skall den gälla som obligatorisk kurslitteratur. Om Den nya upplagan INTE kommit ut i Bokhandeln skall denna upplaga gälla som obligatorisk litteratur.
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Om Upplaga 2 från 2015 har kommit ut i Bokhandeln så skall den gälla som obligatorisk kurslitteratur. Om den nya upplagan INTE kommit ut i Bokhandeln skall upplaga 1 från 2003 gälla som obligatorisk litteratur.
Personlighetspsykiatri
Karterud Sigmund, Wilberg Theresa, Urnes Öyvind
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 573 s. :
ISBN: 9789144077024
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herlofson Jörgen
MiniPsykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
ISBN: 9789127135796
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Urbina Susana
Essentials of psychological testing
Hoboken, N.J. : Wiley : 2004 : 326 s. :
ISBN: 0-471-41978-8 (paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.