"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 12 Klientarbete, 9 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Clinical Work

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare

Kurskod: 2PS084

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2009-05-29

Reviderad av: Prefekten, 2015-12-14

Innehåll

I kursen ingår eget arbete med klienter. Kursens undervisning genomförs vid Psykologmottagningen, som drivs av institutionen för psykologi.

Institutionen har två terapiinriktningar för klientarbete:
moment 1: Kognitiv beteendeterapuetisk inriktning (KBT) och moment 2: Psykodynamisk psykoterapiinriktning (PDT).

Den studerande skall bedriva terapier enligt båda dessa synsätts metodik under handledning som omfattar minst 96 handledningstimmar fördelat över fyra terminer (T 7-T 10). En pedagogisk modell har utarbetats utifrån att studenterna nu har två terminers sammanhängande klientarbete av vardera inriktningen. Det innebär minst 48 handledningstimmar för vardera inriktningen. För att kunna ge handledning som är anpassad till var och en av studentterapeuterna skall handledaren tillsammans med studenterna tydliggöra varje enskild studentterapeuts utbildningsbehov och utbildningsgsmål ( s.k.utbildningsdiagnos).

Förväntade studieresultat

Efter kursen förväntas studenten kunna:
• under handledning genomföra psykoterapeutiska samtal med klienter
• etablera en meningsfull handledningsrelation
• visa på kunskaper och förståelse för ramfaktorer som kontrakt, tids och rums aspekter
• visa på förståelse för sin egen del i den psykoterapeutiska processen genom att illustrera detta från det egna klientärendet
• i det egna klientarbetet visa exempel på god terapeutisk hållning
• planera målsättning för ett psykoterapeutiskt arbete och arbeta i riktning mot den
• identifiera och förstå överförings - och motöverföringsfenomen som framträder i terapirummet samt hur dessa kan användas terapeutiskt
• identifiera och förstå de interpersonella processer som framträder i terapirummet samt hur dessa kan användas terapeutiskt
• analysera, sammanfatta och dokumentera diagnostik och process i klientrapporter samt utvärdera terapin med hjälp av utvärderingsinstrument och sammanfatta detta i klientrapporten.
• analysera och utvärdera det egna klientarbetet och den egna handledningsrelationen
• granska och diskutera kurskamraters klientarbete

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt att man är godkänd på kurs 9, moment 2, Psykoterapeutisk metod 22,5 hp, (Psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori och moment Kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori), samt kurs 11. Beslut om avvikelse från förkunskapskrav fattas av berörd studierektor.
 

Undervisningens upplägg

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.

Psykologstudenterna skall enligt kursplanen bedriva psykoterapeutiska samtal och få handledning på dessa i två teori- och terapiinriktningar, dels kognitiv beteendeinriktad psykoterapi (KBT), dels psykodynamisk psykoterapi (PDT). Halva kullen startar med moment 1 (KBT) och genomför sedan moment 2 (PDT), samt halva kullen startar med moment 2 och genomför därefter moment 1. De två terapimomenten får inte ske samtidigt utan ska följa tidsmässigt efter varandra. Första veckan inleds kursen med obligatoriska informationsträffar vilka utgör en förutsättning för att kunna påbörja klientarbetet. Kursansvarig lärare delar in studenterna i handledningsgrupper. Syftet med att arbeta i grupp är att få träning i teamarbete vilket ingår som en viktig del i professionsträningen och gör det möjligt för studenterna att dra nytta av och lära av varandras erfarenheter och reflektioner. Här blir feedback till varandra på var och ens klientarbete en viktig uppgift. Varje handledningsperiod skall ske med en tydlig start, ”mittutvärdering” och avslutning under de båda handledningsperioderna. Handledningen ges under termin 7, 8, 9 och 10 av psykologprogrammet med inriktning mot idrott och omfattar således två plus två sammanhängande handledningsperioder i en följd under fyra terminer för varje student. Klientarbetet är en tidsbegränsad terapi med fokus i vardera inriktningen. Handledningen omfattar totalt minst 96 handledningstimmar á 45 minuter i handledningsgrupper om 3 psykologstudenter eller minst 118 handledningstimmar á 45 minuter i handledningsgrupper om fyra studenter. Handledare och handledda studenter träffas enligt upprättad handledningsplan i sin handledningsgrupp och varje vecka genomför studenten psykoterapeutiska samtal med en klient på Psykologmottagningen. De handledda gruppsammankomsterna på två 45-minuterstimmar kompletteras med 2-4 gruppsammankomster per termin utan handledare, s.k. kamrathandledning. Både handledningstillfällena och terapisessionerna äger rum på fasta tider. Obligatorisk närvaro gäller i handledningsgrupperna. Antalet faktiska terapitillfällen för fyra terminers klientarbete bör vara minst 32 timmar för varje psykologstudent.

Kursansvarig gör en skriftlig utvärdering av handledningen på klientarbetet efter varje avslutad terapiinriktning, där samtliga studerande ges möjlighet att lämna synpunkter.

Examination

I slutet av varje termin gör handledaren en bedömning av studenten. Handledaren gör en slutgiltig bedömning och examination av studenten efter varje genomförd terapiinriktning, dvs. handledningsperiod. Bedömningarna och examinationen görs mot förväntade studieresultat. Vid bedömning av det handledda klientarbetet skall även skicklighet och utveckling under terapi- och handledningsprocessen beaktas. Här används särskilda bedömningskriterier för grundläggande psykoterapiutbildning (Se kursdokument: Utbildningskraven – Bedömningskriterier för klientarbete och klientrapport). Handledarens bedömning av studentens klientarbete och bedömningen av klientrapporten hänger ihop och utgör en helhet. Handledaren kan inte godkänna en student om inte journalanteckningarna godkänts och signerats av handledaren. För att bli godkänd på respektive terapiinrikning krävs att studenten genomför två terminers sammanhängande klientarbete.

Skriftlig varning gällande ”underlåtelser” vad gäller ramfaktorer utifrån handledning och/eller psykologmottagningens rutiner (t.ex. betalning, lokalbokning, tider, stoppdatum ang. minnesanteckningar, rapporter etc.) skall meddelas till den studerande. Två skriftliga varningar innebär att den studerande underkänns på kursmomentet. Både handledare och kursansvarig undertecknar den skriftliga varningen.

De specifika krav för godkännande som tillämpas finns i den information för psykodynamisk terapi respektive kognitiv beteendeinriktad terapi som delas ut av momentansvarig. Gemensamt för båda handledningsperioderna är följande:

Om en studerande blir underkänd kommer han/hon att ges ytterligare en möjlighet att fullgöra detta moment. Detta kan ske antingen i form av grupphandledning eller, om särskilda skäl föreligger, individuell handledning. Det kan normalt påbörjas tidigast terminen efter den termin den studerande blev underkänd. Studenten får då möjlighet att bedriva klientarbete enligt samma inriktning under handledning av en annan psykoterapihandledare. Om studenten är underkänd på sitt klientarbete efter två försök enligt den första inriktningen ges inte tillträde till klientarbete enligt den andra inriktningen. Om handledare och kursansvarig bedömer att den studerande har stora brister i sådant som har ingått tidigare i utbildningen, eller i interpersonellt fungerande, kan det bli aktuellt att utföra vissa kompletteringsuppgifter innan man får börja med en ny klient. Kompletteringsuppgifter tillhandahålls av kursansvarig. För att få påbörja sitt andra försök med klientarbete skall den studerandes lämplighet och personliga förutsättningar för att åläggas ett behandlingsarbete bedömas i intervju med kursansvarig och ytterligare en lärare som känner den studerande.

Examinator för kursen handlett klientarbete kan, i samråd med handledaren, med omedelbar verkan avbryta studentens behandlingsarbete om det bedöms att fara föreligger för klient eller student.

För godkänt betyg på kursen Klientarbete krävs att studenten är godkänd enligt båda terapiinriktningarna. Betygsskalan består av betygen Godkänd och Underkänd.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig handledare/lärare på kursen.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 2

Klientarbete

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig handledare/lärare på kursen.