Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för logopedprogrammet, 2006-12-14
Innehåll
Kursen behandlar teorier för hur individen i samspel med sin närmiljö utvecklar läs- och skrivförmåga samt metoder för dokumentation och studier av denna utveckling.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten kunna - analysera dokumentation av barns och ungdomars läs- och skrivutveckling - särskilja komponenterna ordavkodning och förståelse i aktiviteter rörande undervisning, träning, kartläggning och test av läs- och skrivutveckling. - jämföra talad och skriven kommunikation med avseende på skillnader och likheter - sammanfatta teorier om läsutveckling - beskriva samverkan och skillnader mellan stavning och skrivande - förklara ögonrörelser vid läsning - redogöra för några viktiga moment i skrivkonstens och läsinlärningens historia - känna igen typiska drag hos klassiska kontroverser inom västerländsk läsundervisning - identifiera effekter av informationsteknologi på läs- och skrivkulturen
Behörighetskrav
Utvecklingspsykologi I med inriktning mot kognitiv utveckling 7,5h p, Utvecklingspsykologi II med inriktning mot social och emotionell utveckling 7,5hp, Språk- och talutveckling 6hp, Fonetisk och fonologisk analys 7,5hp, Språklig interaktion 4,5hp, samt Neurolingvistik 3hp, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen i metod sker huvudsakligen i form av föreläsningar med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt. För en betydande del av den undervisning som inte utgörs av föreläsningar är deltagande obligatorisk.
Examination
Examination sker dels genom skriftligt prov vid kursens slut och dels fortlöpande under kursens gång genom aktivt deltagande i seminarier eller gruppövningar. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Nämnden för grundutbildningsfrågor i psykologi begära att annan lärare utses att föreslå betyg. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid Umeå universitet eller annat lärosäte får tillgodoräkna sig detta. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programkommittén för logopedutbildningen efter hörande av berörd institution. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.
Language and reading disabilities Catts Hugh W, Kamhi Alan G Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 : Obligatorisk Läsanvisning: (Kap 1,2,6, samt delar ur 7 och 8, totalt ca 120 sid).
Övrigt material, övningskompendier etc, specificeras i anslutning till undervisningen och tillhandahålls av institutionen för psykologi.
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s Catts Hugh William, Kamhi Alan G. 2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. : ISBN: 0-205-45448-8 Se Umeå UB:s söktjänst