Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för logopedprogrammet, 2006-12-14
Reviderad av: Prefekten, 2023-06-20
Innehåll
Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper gällande läs- och skrivutveckling, vilket är en tvärvetenskaplig disciplin som överbryggar ämnena psykologi, lingvistik, neurovetenskap samt läs- och skrivundervisning. Kursen behandlar olika teorier och modeller för hur individen i samspel med sin närmiljö utvecklar läs- och skrivförmåga. Kursen berör olika förutsättningar som kan påverka läs- och skrivförvärvande. Kognitiva processer likväl som lingvistiska processer som är av vikt för läs- och skrivutveckling behandlas under kursen. Metoder som används för att erhålla kunskap om hur läs- och skrivförvärvande går till beskrivs under kursen. Under kursen kommer studenterna att få bekanta sig med och använda sig av tester som används för att mäta/utvärdera läs- och skrivförmåga.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse - redogöra för och jämföra teorier och modeller om läs- och skrivutveckling - beskriva olika typer av metoder som används för att erhålla kunskap om läs- och skrivutveckling - visa kunskap om kognitiva och lingvistiska processer av vikt för läs- och skrivutveckling
Färdighet och förmåga - använda och reflektera över befintliga test som avser att mäta läs- och skrivförmåga
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-3 samt genomgångna kurser i termin 4, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och seminarier på campus. Undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattform.
Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Examination sker genom muntliga gruppvisa redovisningar med individuell bedömning på seminarier samt laborationer. En tvåskalig betygsskala (Underkänd och Godkänd) tillämpas för båda examinationerna. För godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 34
Theories of Reading Development Cain Kate, Compton Donald L, Parrila Rauno K John Benjamins Publishing : 2017 :