Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Beslutsmöte, 2010-03-09
Innehåll
Momentet syftar till att belysa interpersonella relationer, smågruppspsykologi och värdskapets psykologi utifrån olika teoretiska begrepp och perspektiv. Dessa perspektiv riktas under kursen mot tillämpning inom Hospitality Management i syfte att utveckla studentens kompetens att förstå och agera inför den egna inre organisationen och gästerna.
Parallellt med momentet löper en strimma med uppgifter som fullgörs i mentorföretag och som redovisas i form av PM.
Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna
Förstå teorier om team och grupper, speciellt hur grupper utvecklas och olika roller i grupper med anknytning till besöksnäringen.
Ha fått inblick i genusproblematik inom hotell och restaurangbranschen.
Förstå teorier om interpersonella mönster, alltså hur jag påverkas av andra samt hur andra påverkas av mig.
Förstå orsaker till konflikter som har med relationer eller grupper att göra, samt faktorer som bidrar till gruppers framgång eller misslyckande.
Tillämpa ovanstående psykologiska teorier i ett värdskaps och gästsammanhang.
Kunna tillämpa teorier, begrepp och verktyg genom att handla/agera i relation till enskilda individer och i förhållande till grupper.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen ges via Internet, förutom två campusträffar á 2 dagar. Kursen kommer att genomföras med hjälp av en pedagogisk internetbaserad plattform med vars hjälp föreläsningar, lektioner, kommunikation och diskussioner hanteras. Stor vikt kommer att läggas på kommunikation och interaktion mellan studenterna. Kursen ges på svenska men delar av kursmaterialet kan vara på engelska.
Examination
Examinering sker genom granskning av individuella uppgifter såsom pm-produktion och aktivitet i diskussionsforum. Även delaktighet i PM-produktion i grupp granskas. Vid de två campusträffarna genomförs gruppövningar. Dessa övningar förutsätter de studerandes personliga närvaro och aktiva deltagande. Detta betyder att obligatorisk närvaro krävs vid de två campusträffarna á två dagar.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (Vg).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Om det finns begränsning i antalet provtillfällen skall studenten alltid ha möjlighet att genomföra prov vid totalt minst fem tillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller motsvarande). Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande prövas individuellt. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 35
Granström Kjell Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. : ISBN: 91-44-00852-X Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning Granström Kjell, Hammar Chiriac Eva, Hempel Anders 2., [kompletterade och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 226 s. : ISBN: 978-91-44-01751-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Pipping Ekström Marianne (red.) Genus på krogen Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2006 : ISBN: 91-7668-487-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Wheelan Susan A. Group processes : a developmental perspective 2. uppl. : Boston : Allyn and Bacon : 2005 : xv, 285 s. : ISBN: 0-205-41201-7 Se Umeå UB:s söktjänst