"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Supervisor- and Teachereducation in Psychotherapy

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PS077

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2021-08-27

Innehåll

Kursen är uppdelad på tre moment: Moment 1. Handledning och undervisning i psykoterapi - Teorier, metoder och forskning. 24 hp Termin 1 1.5 hp Termin 2 7.5 hp Termin 3 7.5 hp Termin 4 7.5 hp Moment 2. Handledning av psykologstudenter och handledning på handledningen.15 hp Termin 2 4.5 hp Termin 3 6.0 hp Termin 4 4.5 hp Moment 3. Undervisning i psykoterapi. 6 hp Termin 2 1.5 hp Termin 3 1.5 hp Termin 4 3.0 hp Moment 1. Handledning och undervisning i psykoterapi - Teorier, metoder och forskning, (24 hp) I teoridelen kommer vissa områden vad gäller handledning att vara gemensamma för de båda inriktningarna medan vissa områden inom teorier och metoder kommer att behandlas separat för individualterapi på kognitiv grund och individualterapi på psykodynamisk grund. Under teoridelen fokuseras bl.a. på följande aspekter: - Handledningens metodik och pedagogik. - Arbetsrelationen mellan psykoterapeut och handledare. - Genus, etniska och kulturella aspekter på psykoterapi och handledning. - Bedömning av blivande psykologers/psykoterapeuters lämplighet. - Olika fenomen i handledningsprocessen och hur man handskas med dessa. - Innebörden i utvecklandet av en handledaridentitet. - Kunskaps- och vetenskapsteoretiska frågor samt orientering om aktuell forskning i psykoterapihandledning. - Fördjupad handledningsmetodik antingen i handledning i individualpsykoterapi utifrån kognitiv teori eller i handledning i individualpsykoterapi utifrån psykodynamisk teori. - Pedagogik vid förmedlandet av psykoterapi och psykologiska processer. - Lärarrollen vid utbildningar i psykoterapi. - Etiska frågor i samband med handledning och undervisning i psykoterapi. - Integrering av psykoterapeutiska teorier och metoder. Vid varje kurstillfälle kommer såväl handledar- som lärarrollen vad gäller psykoterapi och psykologiska processer att behandlas. Moment 2. Handledning av psykologstudenter och handledning på handledningen, (15 hp) Det centrala målet med momentet är en integration av handledningens teorier och metoder. Kursdeltagarna skall varje vecka handleda psykologstudenter i deras klientarbete inom kurs IX: Psykologisk behandling, särskilt psykoterapi, inom Psykologprogrammet vid Institutionen för psykologi, Umeå universitet. Varje handledare handleder under kursen två handledningsgrupper (1 respektive 2 terminer) med psykologstudenter, vilka genomför moment 4: Tillämpning/psykoterapi – klientarbete och klientrapport inom kurs IX på Psykologprogrammet. Handledning ges under tre terminer och omfattar 120 timmar à 45 min. eller 90 timmar à 60 min. i grupp om 2-3 psykologstudenter och 145 timmar à 45 min. i grupp om 4 psykologstudenter. Handledningen på det egna handledningsarbetet (80 timmar a` 45 min) är det mest centrala momentet för att uppnå integration av teori och tillämpning utifrån den egna inriktningen. I handledningsgrupperna studeras konkreta handledningsprocesser utifrån kursdeltagarnas egen verksamhet som handledare. Exempel på vad som kan diskuteras är bland annat följande: - Hur handledaren kan etablera och utveckla en läroallians med de terapeuter man handleder– samt vad som kan störa denna process. - Hur handledaren kan balansera ansvar och aktivitet för att befrämja den handledde terapeutens utveckling mot ökad autonomi. - Vanliga fenomen i handledningsprocessen - t.ex. grupprocesser samt det emotionella klimatet i gruppen - och hur man handskas med dessa. - Genus- och etnicitetsperspektiv. - Skillnaden mellan att lära ut kunskap och lära ut färdighet. - Innebörden i utvecklandet av en handledaridentitet. - Bedömning av den handledde terapeutens lämplighet och kompetens. Moment 3. Undervisning i psykoterapi, (6 hp) Momentet syftar till att ge grundläggande kunskap och färdigheter i undervisning inom psykologisk behandling/psykoterapi. Målet är att de studerande tillägnar sig nödvändig kunskap för att planera, genomföra och utvärdera psykoterapiutbildning. Förutom en orientering i pedagogiska metoder, ingår en praktik del där de studerande deltar i undervisningen vid psykologprogrammets kurs i psykologiskt behandling/psykoterapi. Under detta moment fokuseras bl.a. på följande aspekter: - Pedagogik vid förmedlandet av psykologiska processer och psykoterapi. - Lärarrollen vid utbildningar i psykoterapi. - Innebörden i utvecklandet av en läraridentitet. - Etiska frågor i samband med undervisning i psykoterapi.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att ge kunskaper och färdigheter i handledning och undervisning i psykoterapeutiska teorier och metoder inom antingen individualpsykoterapi med kognitiv inriktning eller inom individualpsykoterapi med psykodynamisk inriktning. Ytterligare ett mål är att ge en integrering av terapimodeller och teoriinriktningar. Efter genomgången utbildning skall den studerande vad gäller handledning: - Ha erhållit kunskaper om och erfarenhet av handledning som pedagogiskt instrument. - Ha tillägnat sig förmågan att vägleda blivande psykoterapeuter att integrera teoretiska kunskaper med egna erfarenheter av psykoterapeutiskt arbete. - Ha utvecklat förmågan att underlätta den handleddes lärandeprocess, att främja den handleddes kompetens och förmåga till reflektion kring det psykoterapeutiska arbetet och dess processer. - Ha tillägnat sig ett etiskt förhållningssätt i handledning. - Ha förvärvat vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska synsätt på handledning. - Ha utvecklat en handledaridentitet i psykoterapi. Efter genomgången utbildning skall den studerande vad gäller undervisning: - Ha tillägnat sig förmåga att planera, genomföra och utvärdera utbildningar i psykoterapi samt att utvärdera egna och andras arbetsinsatser. - Ha tillägnat sig kunskaper i att undervisa i psykoterapi. - Ha utvecklat sin professionella läraridentitet.

Behörighetskrav

Univ: För att delta i kursen krävs psykologlegitimation eller motsvarande kompetens. Dessutom krävs psykoterapeutlegitimation med inriktning mot kognitiv beteendeinriktning eller psykodynamisk inriktning samt därpå två års erfarenhet av psykoterapeutiskt arbete.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier, handledning samt upplevelsebaserade övningar som t.ex. rollspel. Vid ca hälften av teoritillfällena planeras och genomförs undervisningen av de studerande. Vid varje teoritillfälle får de studerande på olika sätt redovisa sina fördjupningsuppgifter inför hela utbildningsgruppen. Dessa redovisningar kan ske på olika sätt som t.ex. i form av minioppositioner, gruppövningar, seminarier, föreläsningar etc. Syftet är att stimulera och utveckla det kritiska tänkandet och öka kunskaper och förståelse för både det gemensamma och det unika i de båda teoriinriktningarna. Sammantaget genomförs 8 fördjupningsuppgifter. Den sista och avslutande fördjupningsuppgiften skall uppfylla gängse krav på vetenskaplighet. Inom det andra momentet ska kursdeltagarna skriva en sammanfattning av handledningsprocessen i sina två handledningsgrupper. Dessa sammanfattningar presenteras sedan i kursdeltagarens egen handledning - på - handledningsgrupp. Inom ramen för det tredje momentet ska kursdeltagarna, under vägledning planera och genomföra ett undervisningsavsnitt på den pågående grundläggande utbildningen i psykoterapi (Kliniskt behandlingsarbete moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori) inom kurserna 8 och 9 på Psykologprogrammen.

Examination

Examinationen av moment 1 sker i form av individuella fördjupningsuppgifter, som redovisas skriftligt och muntligt. Två omtentamenstillfällen ges per fördjupningsuppgift. Innan den studerande går vidare till påföljande termin ska föregående termins fördjupningsuppgifter vara godkända. Eftersom kursen ger behörighet att ansvara för klinisk handledning antingen i individualterapi med kognitiv inriktning eller i individualterapi med psykodynamisk inriktning på både grundläggande utbildningar i psykoterapi och psykoterapeutprogrammet krävs 85 % närvaro per termin. Examination av moment 2 sker genom bedömning av kursdeltagarens handledning av psykologstudenter. Bedömningarna sker regelbundet under kursen. Examination av moment 3 sker genom bedömning av kursdeltagarens planering och genomförande av en föreläsning och en tillämpningsövning inom kurserna 8 och 9 Kliniskt behandlingsarbete moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori på Psykologprogrammen. Kursdeltagaren skall då också delta i institutionens lärarkollegium vid planering och utvärdering av moment 2. Bedömning sker även av en sammanställd skriftligt och muntligt redovisad fördjupningsuppgift. Kursmomenten examineras av kursansvariga lärare och handledare. Betygsskalan består av betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. Studenten har möjlighet att genomföra prov vid totalt fem tillfällen.. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap.22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, institutionen för psykologi.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.