Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2010-09-08
Innehåll
Kursen ämnar ge en orientering om psykologins olika forskningsmetoder och statistiska procedurer.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
Kunna beskriva de olika delarna i forskningsprocessen, så som problemformulering. operationalisering, datainsamling, kontroll av varians, reliabilitet, validitet och forskningsetik.
Praktiskt kunna använda basala områden inom deskriptiv statistik, så som bearbetning och organisering av data, frekvenser, grafisk presentation samt olika lägesmått, spridningsmått och sambandsmått.
Förstå grunderna i statistisk inferens, så som logiken bakom statistisk hypotesprövning, normalfördelningens egenskaper, z-beräkningar och hypotesprövning av gruppmedelvärden med t-test.
Behörighetskrav
Univ: Områdesbehörighet 5.
Undervisningens upplägg
Undervisningen i metod sker huvudsakligen i form av föreläsningar med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt.
Statistikundervisningen sker framför allt i form av föreläsningar men även
räkneövningar i grupp samt datalaborationer i SPSS förekommer. För en betydande del av den undervisning som inte utgörs av föreläsningar är deltagande obligatorisk.
Examination
Examination av metoddelen sker genom skriftligt prov alternativt obligatorisk redovisning av metoduppgifter. Examination av statistikdelen sker genom skriftligt slutprov. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Nämnden för grundutbildningsfrågor i psykologi begära att annan lärare utses att föreslå betyg. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid Umeå universitet eller annat lärosäte får tillgodoräkna sig detta. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.
Statistik för beteendevetare : faktabok Borg Elisabet, Westerlund Joakim 3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. : ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods : a process of inquiry Graziano Anthony M., Raulin Michael L. 8th ed. : Harlow : Pearson : c2014. : 426 p. : ISBN: 1-292-04216-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods : a process of inquiry Graziano Anthony M., Raulin Michael L. 7th ed. : Boston : Allyn and Bacon : c2010 : xxv, 400 p. : ISBN: 978-0-205-63402-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Statistik för beteendevetare Borg Elisabet, Westerlund Joakim 2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 456 s. : ISBN: 978-91-47-01510-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt material, övningskompendier etc, specificeras i anslutning till undervisningen och tillhandahålls av institutionen för psykologi