"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 9 Kliniskt behandlingsarbete, 31,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Clinical Treatment

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare

Kurskod: 2PS069

Högskolepoäng: 31,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2009-05-29

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-17

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment.

Den skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i psykoterapeutiska teorier och metoder. Kursen skall spegla psykoterapeutisk metodik och diagnostik enligt psykodynamiskt och kognitivt beteendeinriktat synsätt. Kursens innehåll skall ha en nära anknytning till praktiskt kliniskt arbete.

Moment 1: Kvalitetssäkring (7.5 hp).
Momentet ger en översikt över kunskapsläget i psykoterapiforskning, genomgång av metoder för kvalitetssäkring och utvärdering av psykologisk behandling, samt träning i att genomföra och sammanställa relevanta data för en enskild klient, samt en rapport baserad på aggregerade data.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori (22.5 hp).
Momentet inleds med en gemensam vecka där följande inslag ingår: Vetenskapsteoretiska utgångspunkter på psykoterapi. Beskrivning av den historiska utvecklingen för de båda perspektiven (PDT och KBT). Gemensamma faktorer (common factors). Psykoterapiforskning samt intersektionalitet.

Momentet innehåller två inriktningar inom psykoterapeutisk metodik a. psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori (11.5 hp) och b. kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori (11.0 hp). Momentet bygger på de kunskaper om teoribildningar inom personlighets- och utvecklingspsykologin som erhållits i kurs 2. Momentet är en teoretisk förberedelse för klientarbetet.

Moment 3: Utbildningsterapi (1.5 hp).
Den erfarenhetsbaserade undervisningen ska ge studenten möjlighet till teoretisk tillämpande analys och reflektion. Studenten gör under momentet kontinuerliga dagboksanteckningar som används som underlag för den skriftliga uppgiften som komplement till förekommande kurslitteratur.

Baserat på dagboksanteckningar och rekommenderad kurslitteratur genomför studenten en teoretisk tillämpande analys och reflektion. Denna sammanställs i en skriftlig individuellt författad rapport.

Den erfarenhetsbaserade undervisningen genomförs under 25 timmar individuellt eller i 60 timmar i grupp.

Momentet skall påbörjas under termin 7´s första kvartil. Särskilda anvisningar finns angående villkor och administration vad gäller detta moment. Kostnader för momentet regleras enligt institutionens fastställda taxenormer för momentet inom psykologprogrammen. Taxenormerna är beroende på anslagstilldelning och revideras löpande. Beslut avseende gällande taxenormer skall fattas senast en månad innan terminsstart för momentet.

Förväntade studieresultat

Efter moment 1: Kvalitetssäkring - förväntas studenten kunna:
• Utforma ett system för att utvärdera effekterna av psykologisk behandling för olika grupper av klienter. Värdera olika ansatser för att bestämma effekter av behandling och göra en beskrivning av hur en enskild klient förändrats
• Genomföra och sammanställa intervjuer och självskattningsformulär för klienter före och efter behandling
• Utreda behandlingseffekter för specifika grupper av klienter eller terapeutiska metoder
• Utforma och genomföra utvärdering av behandlingsinsatser på verksamhetsnivå, dvs. följa upp utfall och generella resultat från en enskild verksamhet

Efter moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori - förväntas studenten kunna:
• Redogöra för de studerade psykoterapeutiska metoderna med tyngdpunkt i ett individualperspektiv
• Relatera de studerade teorierna till ett diagnostiskt tänkande
• Omsätta teoretiska kunskaper utifrån kliniska fallbeskrivningar
• Visa förståelse för kopplingen mellan psykoterapeutisk teori och psykoterapeutiska interventioner
• Granska och värdera olika terapeutiska skolbildningar, även utifrån intersektionella perspektiv.

Efter moment 3: Utbildningsterapi – förväntas studenten, baserat på egen erfarenhet i klientroll:
• kunna redogöra för centrala begrepp inom psykologisk behandling, främst psykoterapi
• kunna redogöra för centrala inslag i ett terapeutiskt kontrakt.
• kunna redogöra för terapeutiskt förhållningssätt och -process.
• Baserat på egen erfarenhet i klientroll kunna redogöra för och reflektera över den egna rollen som blivande behandlare/psykolog

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Kursen kan ges på svenska och /eller engelska.

Moment 1: Kvalitetssäkring
Undervisningen sker genom att under handledning utvärdera terapier vid Psykologmottagningen, som drivs av institutionen samt redovisa utvärderingen och en verksamhetsrapport. Obligatoriska utbildningsmoment kompletteras med motsvarande form. Det kommer att ges möjlighet till komplettering inom ramen för momentet, och följande kompletteringstillfälle kommer att vara då momentet äger rum under nästkommande termin.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Strävan är att de senare utförs som tillämpningsövningar. Obligatoriska utbildningsmoment kompletteras med motsvarande form. Det kommer att ges möjlighet till komplettering inom ramen för momentet, och följande kompletteringstillfälle kommer att vara då momentet äger rum under nästkommande termin.

Moment 3: Utbildningsterapi
Momentet genomförs av studenten i enskilda samtal eller gruppsamtal med av institutionen tillhandahållen representant. Institutionen för psykologi ansvarar för att denna är informerad om och införstådd med att söka uppnå momentets målformuleringar, innehåll och utvärderingsformer. Ett formulär används som ett verktyg för utvärdering av inslaget, vilken institutionens representant gör tillsammans med studenten i samband med avslutningen av momentet.

Examination

Examinationen sker i anslutning till undervisningen på respektive moment eller delmoment, exempelvis i form av gruppövningar och skriftliga arbeten. Därvid beaktas såväl kunskapsgrad som självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys liksom följsamhet gentemot de etiska regelverk under vilket behandlingsarbetet faller.

Moment 1: Kvalitetssäkring
Uppföljning Studenten skall med godkänt resultat utföra kliniska intervjuer före och efter terapi. Han/hon skall skriva och lämna in en individuell skriftlig kvalitetssäkringsrapport avseende en klient. Han/hon skall i grupp genomföra en skriftlig verksamhetsrapport vilken skall redovisas såväl skriftligt som muntligt inför övriga kursdeltagare.

Moment 2: Psykoterapeutisk metod: Teori
Momentet examineras med en skriftlig tentamen på vart och ett av delmomenten psykodynamisk teori och KBT-teori. Examinationen sker i anslutning till undervisningen på respektive moment eller delmoment. Därvid beaktas såväl kunskapsgrad som självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys. För godkänd kurs skall studenten även ha deltagit i obligatoriska undervisningsinslag.

Moment 3: Utbildningsterapi
Den erfarenhetsbaserade undervisningen utgör ett viktigt underlag för studentens examination. Efter avslutad undervisning genomför studenten en teoretisk tillämpande analys och reflektion över momentet med hjälp av centrala begrepp och kurslitteratur genom att producera en skriftlig rapport. Uppgiften ska lämnas in senast 21 dagar efter avslutad erfarenhetsbaserad undervisning. Studenten gör kontinuerliga dagboksanteckningar som används som underlag för den skriftliga uppgiften. Uppgiften examineras av momentansvarig lärare.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.

Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till fem examinationstillfällen och minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

Examination sker endast av den obligatoriska delen av egenterapin.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Beslut om tillgodoräknande kan överklagas till Överklagandenämnden. Skriftlig överklagan ställs till Överklagandenämnden Umeå universitet, registrator, 901 87 Umeå inom tre veckor från den dag beslutet tilldelades. I överklagan ska anges vilket beslut som överklagas och vilken ändring som begärs.

Övriga föreskrifter

Inplacering i programmet: Momentet Utbildningsterapi skall påbörjas under termin 7´s första kvartil.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Kvalitetssäkring

    Outcome in psychiatric outpatient services : reliability, validity and outcome based on routine assessments with the GAF scale
    Söderberg Per, Tungström Stefan
    Umeå : Department of Psychology : 2007 : ca 300s :
    urn:nbn:se:umu:diva-968
    ISBN: 978-91-7264-240-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wampold Bruce E.
    The great psychotherapy debate : models, methods, and findings
    Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : cop. 2001 : xiii, 263 s. :
    ISBN: 0-8058-3201-7 (cloth : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Duncan Barry L.
    The heart & soul of change : delivering what works in therapy
    2. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association : cop. 2010 : xxix, 455 s. :
    ISBN: 978-1-4338-0709-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change
    Bergin Allen E., Garfield Sol L. , Lambert Michael J.
    6. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : 2013. : 851 p. :
    ISBN: 9781118038208 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Psykodynamisk metod - teori

    Genus och kultur i psykologi : teorier och tillämpningar
    Magnusson Eva, Marecek Jeanne
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 271 s. :
    ISBN: 978-91-27-11818-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12 (s. 173-184) Kapitel 13 (s. 185-199) Kapitel 14 (s. 200-213)

    Undertexten : psykoanalytisk terapi i praktiken
    Gullestad Siri Erika, Killingmo Bjørn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 260 s. :
    ISBN: 978-91-47-09987-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McWilliams Nancy.
    Psychoanalytic diagnosis : understanding personality structure in the clinical process
    2. ed. : New York : Guilford : c2011. : xxi, 426 s. :
    ISBN: 1-60918-494-7 ¹40.95
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Learning from the patient
    Casement Patrick, Casement Patrick.
    New York : Guilford Press : c1991 : xiv, 386 p. :
    ISBN: 0-89862-559-9 (acid-free paper) ; CIP rev.
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Del 1.

    Core competencies in brief dynamic psychotherapy : becoming a highly effective and competent brief dynamic psychotherapist
    Binder Jeffrey L., Betan Ephi J.
    New York : Routledge : 2013. : xi, 219 p. :
    ISBN: 9780415637763
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Kognitiv beteendeinriktad metod - teori

    An introduction to cognitive behaviour therapy : skills and applications
    Westbrook David., Kennerley Helen., Kirk Joan.
    2nd ed. : London : SAGE : 2011. : 435 p. :
    ISBN: 978-1-84860-686-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genus och kultur i psykologi : teorier och tillämpningar
    Magnusson Eva, Marecek Jeanne
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 271 s. :
    ISBN: 978-91-27-11818-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 14 (s.200-214) Kapitel 15 (s.214-226)

    Kåver Anna
    Allians : den terapeutiska relationen i KBT
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-27-13148-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barlow David H.
    Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual
    Fifth edition. : New York : The Guilford Press : 2014. : xvi, 768 p. :
    ISBN: 9781462513260 (hardcover)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
    Ramnerö Jonas, Törneke Niklas
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 232 s. :
    ISBN: 978-91-44-07959-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Utbildningsterapi

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

  • Giltig från: 2015 vecka 3

    Kvalitetssäkring

    Outcome in psychiatric outpatient services : reliability, validity and outcome based on routine assessments with the GAF scale
    Söderberg Per, Tungström Stefan
    Umeå : Department of Psychology : 2007 : ca 300s :
    urn:nbn:se:umu:diva-968
    ISBN: 978-91-7264-240-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wampold Bruce E.
    The great psychotherapy debate : models, methods, and findings
    Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : cop. 2001 : xiii, 263 s. :
    ISBN: 0-8058-3201-7 (cloth : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Duncan Barry L.
    The heart & soul of change : delivering what works in therapy
    2. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association : cop. 2010 : xxix, 455 s. :
    ISBN: 978-1-4338-0709-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change
    Bergin Allen E., Garfield Sol L. , Lambert Michael J.
    6. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : 2013. : 851 p. :
    ISBN: 9781118038208 (hbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Psykodynamisk metod - teori

    Genus och kultur i psykologi : teorier och tillämpningar
    Magnusson Eva, Marecek Jeanne
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 271 s. :
    ISBN: 978-91-27-11818-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12 (s. 173-184) Kapitel 13 (s. 185-199) Kapitel 14 (s. 200-213)

    Undertexten : psykoanalytisk terapi i praktiken
    Gullestad Siri Erika, Killingmo Bjørn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 260 s. :
    ISBN: 978-91-47-09987-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McWilliams Nancy.
    Psychoanalytic diagnosis : understanding personality structure in the clinical process
    2. ed. : New York : Guilford : c2011. : xxi, 426 s. :
    ISBN: 1-60918-494-7 ¹40.95
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Learning from the patient
    Casement Patrick, Casement Patrick.
    New York : Guilford Press : c1991 : xiv, 386 p. :
    ISBN: 0-89862-559-9 (acid-free paper) ; CIP rev.
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Del 1.

    Core competencies in brief dynamic psychotherapy : becoming a highly effective and competent brief dynamic psychotherapist
    Binder Jeffrey L., Betan Ephi J.
    New York : Routledge : 2013. : xi, 219 p. :
    ISBN: 9780415637763
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Kognitiv beteendeinriktad metod - teori

    Barlow David H.
    Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual
    4. ed. : New York : Guilford Press : cop. 2008 : 722 s. :
    ISBN: 978-1-59385-572-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An introduction to cognitive behaviour therapy : skills and applications
    Westbrook David., Kennerley Helen., Kirk Joan.
    2nd ed. : London : SAGE : 2011. : 435 p. :
    ISBN: 978-1-84860-686-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genus och kultur i psykologi : teorier och tillämpningar
    Magnusson Eva, Marecek Jeanne
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 271 s. :
    ISBN: 978-91-27-11818-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1 (s.11-20) Kapitel 14 (s.200-214) Kapitel 15 (s.214-226)

    Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
    Linton Steven James, Bergbom Sofia, Landström Flink Ida
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789127132146 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåver Anna
    Allians : den terapeutiska relationen i KBT
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-27-13148-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Andersson Gerhard
    Psykologisk behandling vid depression : teorier, terapimetoder och forskning
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 252 s. :
    ISBN: 9789127127357 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 7 (s.119-135) KBT - med fokus på beteende Kapitel 8 (s.136-157) KBT - med fokus på kognitioner Kapitel 9 (s.158-187) Acceptans- och mindfulnessinriktad KBT

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

    Utbildningsterapi

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.