"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 10 Kommunikation i yrke och undervisning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Communication in Professional and Teaching Matters

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PS067

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2008-12-12

Reviderad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2011-10-24

Innehåll

Kursen behandlar kommunikativa aspekter av psykologens arbete i relation till den egna arbetsplatsen, andra yrkesgrupper och allmänheten. I kursen behandlas psykologens roll, identitet och samhällsuppdrag och dess etiska och retoriska dimensioner ur ett kommunikativt perspektiv. Vidare behandlas planering och genomförande av undervisning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • argumentera skriftligt och muntligt för psykologens yrkeskompetens • visa förmåga till etisk reflektion och retorisk medvetenhet i psykologens professionella kommunikation • visa förmåga att kritiskt reflektera över frågor som rör psykologens yrkesidentitet och yrkesroll • planera och genomföra undervisningsinslag utifrån medvetna pedagogiska ställningstaganden

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning.

Examination

Studenten examineras muntligt och/eller skriftligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 30

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.

  • Giltig från: 2012 vecka 4

    Schön Donald A.
    Educating the reflective practitioner : [toward a new design for teaching and learning in the professions]
    1. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 1987 : 355 s. :
    ISBN: 1-55542-025-7 och 1-55542-220-9 (hft)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.