Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för logopedprogrammet, 2006-11-15
Innehåll
Kursen har som mål att ge en orientering i testmetodikens grunder. Innehållet i kursen ger en introduktion till användandet av standardiserade test och de kvalitetskrav man kan ställa på sådana test. Kursen ger en genomgång av grundläggande begrepp som standardisering, normering, reliabilitet och validitet.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
- Ha kännedom om olika typer av standardiserade test som förekommer inom logopedernas arbetsfält.
- Ha kunskaper om de möjligheter och problem som kan kopplas till användandet av standardiserade test.
- Känna till de kvalitetskriterier som bör gälla för standardiserade test, liksom vilka felkällor som är vanligt förekommande i en testprocedur.
- Ha kännedom om grundläggande mätteoretiska begrepp relevanta för tolkningen och användningen av standardiserade test.
- Kunna genomföra en kritisk granskning av ett standardiserat test utifrån på förhand definierade kvalitetskriterier.
Behörighetskrav
1 termins studie på logopedprogrammet eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar.
Examination
Examination sker genom en granskning av ett för logopedyrket relevant test. Granskningen lämnas in som skriftlig rapport. På examinationsuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Nämnden för grundutbildningsfrågor i psykologi begära att annan lärare utses att föreslå betyg. Studerande har rätt att genomgå 5 prov upp till två år efter första registreringstillfället. För att bli godkänd på hela kursen krävs att examinationsuppgiften är godkänd.
Övriga föreskrifter
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid Umeå universitet eller annat lärosäte får tillgodoräkna sig detta. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programkommittén för logopedutbildningen efter hörande av berörd institution. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Litteratur
Stiftelsen för tillämpad psykologi. (2002). Läsanvisning för STP:s granskningsrapporter. Stockholm: STP. (http://stp.psykologforbundet.se/pdf/lasanv.pdf) Inst för psykologi : Obligatorisk
Stiftelsen för tillämpad psykologi. (2002). Kvalitetskriterier för testinstrument personlighetsbedömning. Stockholm: STP. (http://stp.psykologforbundet.se/pdf/kvalkrit.pdf ) Inst för psykologi : Obligatorisk
Stiftelsen för tillämpad psykologi, Sveriges Psykologförbund & International Test Commission. (2000). Internationella riktlinjer för testanvändning. (http://www.intestcom.org/Downloads/Swedish%20guidelines%202001_2.pdf) Inst för psykologi : Obligatorisk