Engelskt namn: Sport Psychology I
Denna kursplan gäller: 2013-06-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-06-17
Kurskod: 2PS057
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för det Idrottsvetenskapliga programmet, 2010-10-28
Reviderad av: Jenny Nilsson, 2013-06-17
Kursen består av två moment. Kursen syftar till att ge studenten en översikt av kunskapsläget i idrottspsykologi, samt idrottspsykologi som vetenskapligt ämne med inkluderar områden som kognition, utvecklingspsykologi och organisationspsykologi. Kursen lägger också stor vikt på att planera, genomföra samt rapportera vetenskapliga arbetssätt inom idrottspsykologin och inom idrottspsykologins tillämpningsområden. Kursens innehåll skall ha en nära anknytning till praktiskt arbete. Moment 1: Idrottspsykologins grunder, 7,5 hp Målet med momentet är att den studerande ska få en översikt av det vetenskapliga ämnet idrottspsykologi. Momentet syftar till att ge en kunskapsöversikt för vad som gör ämnet psykologi vetenskapligt men också en större inblick i samspelet mellan olika psykologiska perspektiv och hur de berör varandra. Moment 2: Mental träning, 7,5 hp Momentets mål är att visa hur människor bearbetar/processar information och kunskap. Momentet beskriver hur medvetandet och emotioner påverkas av hur vi tänker och uppfattar vår omgivning. Momentet ska också ge överblick av olika synsätt, teorier, metoder och förhållningssätt för psykologiskt arbete med idrottsutövare.
Efter moment 1 förväntas studenten kunna: Förstå vad som gör psykologin till ett vetenskapligt ämne. Förstå och redogöra för skillnaden mellan vetenskaplig idrottspsykologi och vardaglig idrottspsykologi. Redogöra för teorier om hur och på vilka grunder människan tolkar egna och andras beteenden i sociala situationer. Känna till grunderna i en lärande organisation. Förstå uppmärksamhetens betydelse: vilket inkludera förmågan att uppfatta och diskriminera olika stimulus och skeenden i vår miljö. Förstå och redogöra för olika typer av minnessystem. Insamla forskningsmaterial samt muntligt och skriftligt redovisa sina resultat. Efter moment 2 förväntas studenten kunna: Redogöra för fördelar och begränsningar i de studerade mentala träningsmetoderna med tyngdpunkt i ett individ perspektiv. Förstå och redogöra för teorier relevanta för prestationsutveckling och karriärövergångar. Under handledning genomföra karriärsamtal med sokratisk samtalsmetod för ett individuellt förändringsarbete. I det egna karriärsamtalet visa exempel på god professionalism i bemötande och genomförande. Analysera, sammanfatta och dokumentera diagnostik och process i en karriärsamtalsrapport. Studenten ska kunna handlägga ett enklare program för ett individuellt förändringsarbete för stresshantering, självförtroende, målsättning, motivation och självbild. Formulera problem, insamla forskningsmaterial samt att muntligt och skriftligt redovisa sina resultat.
Undervisningen sker vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövning, grupparbeten och grupphandledning. Pm-uppgifter och peer-review uppgifter är obligatoriska och examinerande.
Examinationen sker i anslutning till undervisningen på respektive moment eller delmoment. Därvid beaktas såväl kunskapsgrad som självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys liksom följsamhet gentemot de etiska regelverk och förhållningssätt för som berör kundrelationsprocessen. Examination av moment 1: Studenten skall skriva och lämna in skriftliga rapporter samt genomföra peer-review förfarande på en kollegas rapport för att utveckla sitt vetenskapliga skrivande och kritiska tänkande. Momentet examineras med en skriftlig tentamen. Examination av moment 2: Studenten skall med godkänt resultat utföra coachning/karriärsamtal. Han/hon skall skriva och lämna in en individuell skriftlig kvalitetssäkringsrapport avseende ett av dessa karriärsamtal, samt genomföra en muntlig presentation. Studenten skall i grupp om tre-sju studenter genomföra ett skriftligt program för ett individuellt förändringsarbete för stresshantering, självförtroende, målsättning, motivation och självbild. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Senge Peter M.
Den femte disciplinen : den lärande organisationens konst
8. tr. : Stockholm : Fakta info direkt : 2000 : 364 s. :
ISBN: 91-7610-212-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Jean M.q (Jean Marie)
Applied sport psychology : personal growth to peak performance
6th ed. : Boston : McGraw-Hill Higher Education : c2010. : xxvi, 614 p. :
ISBN: 978-0-07-337653-0 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendier motsvarande ca 300 sidor tillkommer