Engelskt namn: The Human Being from a Developmental Perspective
Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-16 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-09 och 2013-09-15
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2012-02-06 och 2012-09-02
Kurskod: 2PS049
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: GUN, 2007-07-01
Reviderad av: Prefekten, 2022-10-18
Denna kurs fokuserar på aktuella perspektiv, forskning och debatter inom utvecklingspsykologi. Kursen riktar sig till studenter som söker fördjupad kunskap i olika områden inom utvecklingspsykologin.
Modul I: Aktuella perspektiv, forskning och debatter i utvecklingspsykologin (7,5 hp).
I denna del av kursen avhandlas teoretiska och metodologiska frågor som är centrala för mänsklig utveckling. Kursen ger en djupare kunskap för aktuell forskning och debatter i den internationella forskningen inom utvecklingspsykologi. Kursen behandlar också viktiga domäner inom det utvecklingspsykologiska området vilket kan inkludera utveckling av exekutiva funktioner, olika aspekter av socio-emotionell utveckling, samt hjärnans utveckling och tidiga utvecklingsavvikelser i hjärnan.
Modul II: Fördjupningsarbete: Översikt över ett avgränsat område inom utvecklingspsykologi (7,5 hp)
Ger fördjupade kunskaper i ett väldefinierat områden med utgångspunkt i aktuell forskning inom utvecklingspsykologi. Området och frågeställningar väljs av studenten från ett av de områden som behandlas i modul I.
Modul I: Aktuella perspektiv, forskning och debatter i utvecklingspsykologin
Efter att ha slutfört modul I skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul II: Fördjupningsarbete: Översikt över ett avgränsat område inom utvecklingspsykologi
Efter att ha slutfört modul II skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
90 hp i psykologi, medicin eller motsvarande kunskaper.
Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen bedrivs som nätbaserad distansundervisning i form av föreläsningar, seminarier och seminarieuppgifter (modul I). Utöver detta förväntas studenten genomföra ett fördjupningsarbete, under handledning, från ett av de områden som behandlas i modul I. Modul II innefattar även seminarier och studentpresentationer.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen ges på engelska.
Examination modul I:
Examinationen omfattar a) verbala och skriftliga rapporteringar av seminarieuppgifter och b) aktivt deltagande i seminariediskussioner. Om studenter inte deltar i seminarierna eller inte får godkänt, blir ersättningsuppgiften en skriftlig sammanfattning av materialet motsvarande studentens åtaganden i seminariet.
Examination modul II:
Denna del av kursen examineras individuellt genom ett självständigt arbete som dokumenteras i ett skriftligt fördjupningsarbete och en muntlig presentation. Fördjupningsämnet väljs av studenten från ett av de forskningsområden som diskuterades under den första delen av kursen. Både slutprodukten och arbetsprocessen kommer att evalueras.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive modul sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från modul I och modul II och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska studievägledare, i samråd med kursansvarig lärare och examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Kursen ges i normala fall på engelska.
Artiklar om ca 500 sidor tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.