"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kurs 4 Pedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2014-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PS025

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Programkommittén, 2009-02-27

Reviderad av: Prefekten, 2014-05-19

Innehåll

Kursen består av två moment: Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp och Fostran och socialisation, 7,5 hp.

Innehållet i moment 1 behandlar skiftande observationstekniker som kan användas för att beskriva barn och deras samspel i förskolans eller förskoleklassens sammanhang, utifrån olika pedagogiska och psykologiska utgångspunkter.

Moment 2 fokuserar främst på hur fostrans- och socialisationsprocesserna är förankrade dels i kulturella och historiska traditioner, dels i pedagogiska och psykologiska traditioner och teoribildningar, samt vilka normer, värderingar, kunskaper och färdigheter som barn och ungdomar av idag förväntas få i vårt samhälle. Båda dessa moment genomsyras av ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp (Observations in Educational Contexts)

Studenten skall efter genomgånget moment:
• kunna redogöra för olika forsknings- och utredningsmetoder som kan användas samt praktiskt tillämpa dessa
• kunna redogöra för hur förskoleklass- och förskoleverksamhet kan fungera, samt kunna inta ett professionellt förhållningssätt
• kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod, med fokus på genomförande och analys av observationer, skriftlig rapportering, och kritisk granskning genom oppositionsförfarande

Moment 2. Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialization)

Studenten skall efter genomgånget moment:
• kunna med hjälp av olika teorier om individ, grupp och samhälle förstå, beskriva och analysera samtida sociala fenomen med fokus på pedagogiska processer/praktiker
• kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod i relation till fostrans- och socialisationsprocesser

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till Psykologprogrammet. Kursen läses i enlighet med dess inplacering i aktuell utbildningsplan. Beslut om avvikelse från kursordning fattas av berörd studierektor

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. I moment 1, Observationer i pedagogiska miljöer, ingår obligatoriska observationer i förskola eller förskoleklass. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Examinationerna på moment 1, Observationer i pedagogiska miljöer, består av genomförande och analys av observationer, skriftlig rapportering och en kritisk granskning av en rapport, så kallat opponentskap. Examinationerna på moment 2, Fostran och socialisation, består av litteraturseminarier, skriftliga analysuppgifter samt en intervjustudie.
Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. För momentet Observation i pedagogiska miljöer gäller att för den studerande som inte blivit godkänd eller frånvarat vid bedömningen av professionellt förhållningssätt så sker ett omprov under auskultationen eller i nära anslutning till denna. När det gäller omprov för rapporten och opponentskapet så sker detta skriftligt ca fyra veckor efter ordinarie provtillfället. För momentet Fostran och socialisation gäller att för den studerande som inte blivit godkänd eller frånvarat vid litteraturseminarier krävs muntlig omexamination vid schemalagt uppsamlingstillfälle. När det gäller omprov för skriftliga analysuppgifter och intervjustudie sker detta skriftligt ca fyra veckor efter ordinarie provtillfället.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.
All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från examinationsform fattas av berörd studierektor.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Beslut om tillgodoräknande kan överklagas till Överklagandenämnden. Skriftlig överklagan ställs till Överklagandenämnden Umeå universitet, registrator, 901 87 Umeå inom tre veckor från den dag beslutet tilldelades. I överklagan ska anges vilket beslut som överklagas och vilken ändring som begärs.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 36

Observationer i pedagogiska miljöer

Observation och intervju i förskolan.
Løkken Gunvor, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur, 1995 : 131 s. :
ISBN: 91-44-60261-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Metodkompendium
Umeå universitet : Psykologprogrammet

Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls på kursens kursportal.

Sveriges Psykologförbund
Yrkesetiska principer för psykologer i Norden : Antagna av Sveriges Psykologförbunds kongress
1998 :
Psykologförbundet
Obligatorisk

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berk Laura E.
Child development
9th ed. : Boston : Pearson : c2013 (tr. 2012) : xix, 652, [146] p. :
ISBN: 978-0-205-19766-8 (int. ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfdahl Annica
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 120 s. :
ISBN: 9789147114528
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Konventionen om barnets rättigheter : med strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige
Stockholm : Socialdepartementet, Regeringskansliet : 2014 : 76 s. :
ISBN: 9789163751271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Viss litteratur till observationsuppgiften väljs individuellt i samråd med lärare.

Fostran och socialisation

Kultursociologiska texter
Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
ISBN: 91-7139-120-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Distinktionen. En social kritik av omdömet. I Pierre Bourdieu: Kultursociologiska texter (pp 244-310).

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Avhandling för doktorsexamen, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.

Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 300 s. :
ISBN: 978-91-44-07574-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kommer att finnas tillgänglig.

Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Viss litteratur väljs individuellt i samråd med lärare.