"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingspsykologi - grundnivå, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-08-27

Engelskt namn: Developmental Psychology - Basic

Denna kursplan gäller: 2015-03-16 och tillsvidare

Kurskod: 2PS020

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Biträdande prefekt vid institutionen för psykologi, 2009-10-07

Reviderad av: Prefekten, 2015-02-23

Innehåll

Kursen mål är att den studerande ska förvärva grundläggande kunskaper inom utvecklingspsykologi och personlighetspsykologi. Kursen behandlar barns utveckling från födelsen till ungdomsår utifrån olika perspektiv, inklusive biologisk, kognitiv, språklig och social utveckling. Den belyser också effekter av arv och miljö, kön och socialt sammanhang på barns utveckling.
Målet är att den studerande:
• Skall ha kännedom om människans utveckling i ett livscykelperspektiv
• Skall ha kunskap om centrala utvecklingspsykologiska teorier
• Skall ha kunskap om olika aspekter av utvecklingen (t ex kognitiva, emotionella och sociala och deras relationer till varandra)
• Skall ha kunskap om hur individens utveckling är beroende av kön, kultur och samhälle
• Skall ha kännedom om metoder för att bedöma individens utveckling i olika avseenden
Momentet öppnar möjligheter att förstå det ålderstypiska i barns och ungdomars beteende och att identifiera de utmaningar som är kopplade till olika perioder i utvecklingen.
Grundläggande frågor kring utvecklingens förutsättningar såsom t ex genetiska och miljömässiga faktorers betydelse behandlas. Kognitiva, emotionella, sociala, och tvärkulturella aspekter av utvecklingen studeras. Utveckling utifrån ett könsperspektiv presenteras i åldersperioder. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kunskapsstoffet och en integration av olika aspekter av utvecklingen eftersträvas. Metoder för att studera och bedöma kognitiv, social och emotionell utveckling presenteras.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten:
• Känna till grundläggande utvecklingspsykologiska teorier
• Kunna redogöra för olika modeller för arvet och miljöns påverkan under utvecklingen samt metoder på vilket sätt arv och miljö kan dissocieras
• Kunna redogöra för hjärnans tidiga utveckling vilket bland annat inkluderar hjärnans utveckling och olika typer av utvecklingsstörningar
• Kunna redogöra för kognitiv utveckling utifrån klassiska teorier (Piaget och Vygotsky) och senare forskning med avseende på socio-kognitiv utveckling
• Kunna redogöra för utvecklingen från ett krosskulturellt perspektiv vilket inbegriper fördjupade teoretiska och metodologiska kunskaper om barnsutveckling i olika kulturer
• Förstå utveckling från ett könsperspektiv vilket inbegriper barns könsrollsutveckling, föräldraperspektiv i könsrollsutveckling och relevanta metod studier
• Ha kännedom om olika teoretiska perspektiv relevanta för barns sociala och emotionella utveckling
• Kunna redogöra för språkutveckling utifrån olika teoretiska perspektiv samt barns utveckling av lexikon, syntax och kommunikativ kompetens
• Kunna redogöra för generella psykologiska metodproblem, specifika utvecklingspsykologiska designer samt olika observationstekniker

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 2PS002 Introduktionskurs i psykologi, 15 högskolepoäng eller motsvarande.En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Examinationen är individuell och sker deltagande i obligatorisk undervisning samt skriftlig tentamen. De studerande ska iaktta de yrkesetiska principer som gäller för forskning och psykologisk verksamhet.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd och VG…. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Grundutbildningsutskottet, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 12

Berk Laura E.
Child development
9th ed. : Boston : Pearson : c2013 (tr. 2012) : xix, 652, [146] p. :
ISBN: 978-0-205-19766-8 (int. ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och och kompendier enligt lärarens anvisningar tillkommer.